Odnośniki
- Index
- Kiedy kobieta czuje się mężczyzną - 06-10-1994 - rzeczpospolita, Monitoring, Artykuły, Polskojęzyczne, 1994, 10 Październik
- Kiedy pochodne tłum Dr Francuz, Lekarski WLK SUM, lekarski, biochemia, lipidy
- Kiedy kropla drazy skale czyli droga do mistrzostwa w komunikacji perswazyjnej, ebooki, fragmenty, onepress
- Kiedy nasza modlitwa jest zła, ŚWIETNE MATERIAŁY, KONFERENCJE, ŚWIADECTWA LUDZI,FILMY
- Kiedy przeczytasz ten list. Quand tu liras cette lettre, Jean-Pierre Melville
- Kellermann Jonathan -Alex Delaware 01- Kiedy pęka tama, Kryminały
- Kiedy i jak wynaleziono Ziemię Izraela. Od Ziemi Świętej do ojczyzny - ebook, INNE
- Kiedy spotkają się trzy dziewiątki, ►Przepowiednie sekt o roku 2012 i 2036 ☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺
- Kiedy-warto-wybrac-kwartalne-rozliczenie-VAT-w-2013-r, ksiegowe
- Kiedy razem SAB, NUTY (scores) !MASTER!, Chórowe i różne
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- corvus-albus.xlx.pl
Kiedy spotykam na swojej drodze przedmioty niebezpieczne, scenariusze godzin wychowawczych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]W ŚWIECIE ZAGROŻEŃ
LEKCJA 4
Temat: „Kiedy spotkam na swej drodze...
przedmioty niebezpieczne”
Wiele osób uważa, że nie ma dobrej zabawy bez mocnych wrażeń.
Nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że zabawa taka może być niebezpieczna.
Formy realizacji:
•
godzina wychowawcza,
•
edukacja prozdrowotna.
Cele ogólne:
•
ukazanie nastêpstw lekkomyœlnej zabawy przedmiotami niebezpiecznymi,
•
wpojenie zasad w³aœciwego zachowania siê w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
•
potrafi identyfikowaæ niebezpieczne przedmioty i urz¹dzenia w swoim otoczeniu,
•
zna zasady zachowania siê w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi,
•
zna skutki zabawy tymi przedmiotami i urz¹dzeniami,
•
wie, jak unikaæ sytuacji, które s¹ groŸne dla niego i otoczenia.
Metody nauczania:
•
scenki dramowe,
•
pogadanka.
Pomoce dydaktyczne:
•
materia³y pomocnicze do lekcji,
•
arkusz papieru rysunkowego,
•
farby, kredki itp.
Formy pracy:
•
indywidualna z tekstem,
•
zbiorowa,
•
praca z tekstem.
30
MODUŁ I
PLAN ZAJĘĆ:
1. Powiedz, jak rozumiesz okreœlenia:
niebezpieczna sytuacja
,
niebezpieczeñstwo
. Uczniowie opowiadaj¹ o sytuacjach,
z którymi spotkali siê w ró¿nych miejscach. Opowiadaj¹ o zagro¿eniach, o których dowiedzieli siê na wczeœniejszych
lekcjach z zakresu kultury bezpieczeñstwa.
Przypomnij sobie jak¹œ
niebezpieczn¹ sytuacjê zwi¹zan¹ z niebezpiecznymi przedmiotami lub urz¹dzeniami
. Jakie
to by³y przedmioty? Uczniowie wymieniaj¹, np. petardy, zimne ognie, race, niewypa³y, urz¹dzenia pod napiêciem
(skrzynki transformatorowe), wskaŸniki laserowe itp. (listê uzupe³nia nauczyciel).
2. Poproœ uczniów, aby zapoznali siê z
materia³em pomocniczym nr 1
i na tej podstawie okreœlili zasady zachowania
siê w przypadku kontaktu z niewybuchami i niewypa³ami. Gdzie mog¹ szukaæ pomocy? Pod jaki numer telefonu mog¹
zadzwoniæ (patrz - lekcja 1)?
3. W jaki sposób bawicie siê w czasie Sylwestra i karnawa³u? Uczniowie opowiadaj¹ o hucznym witaniu Nowego Roku,
o zimnych ogniach, petardach i innych œrodkach pirotechnicznych. W jaki sposób znalaz³y siê one w waszych rêkach?
Czy dzia³o siê to w obecnoœci osoby doros³ej? Jakie by³y lub mog³y byæ
skutki niew³aœciwej zabawy materia³ami
pirotechnicznymi
?
4. Jakie zasady postêpowania obowi¹zuj¹ w przypadkach zetkniêcia siê z materia³ami pirotechnicznymi? Uczniowie
wykonuj¹
æwiczenie 2
.
5. Ka¿dy z was zetkn¹³ siê na pewno z tablicami ostrzegawczymi:
„Bacznoœæ! Nie dotykaæ przewodów”
,
„Nie dotykaæ!
Urz¹dzenie elektryczne!”
,
„Pod napiêciem”
. Zabawa w pobli¿u tak oznaczonych miejsc mo¿e okazaæ siê tragiczna
w skutkach.
Wymieñ
skutki niew³aœciwego zachowania siê w pobli¿u urz¹dzeñ wysokiego napiêcia (æwiczenie 3, materia³
pomocniczy nr 3)
.
6. Podziel uczniów na 8 grup, ka¿da wylosuje jedno z zaleceñ okreœlonych w
materiale pomocniczym nr 3
, a nastêpnie
wykona plakat ostrzegaj¹cy przed pora¿eniem elektrycznym
(æwiczenie 4)
.
7. Nauczyciel prosi chêtnych uczniów, aby zainscenizowali wylosowane sytuacje problemowe (
æwiczenie 5
). Ka¿da
grupa ustala role i sposób rozwi¹zania sytuacji. Po prezentacji scenek nauczyciel wspólnie z ca³¹ klas¹ omawia przed-
stawione przez grupy rozwi¹zania sytuacji.
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA
(dla ucznia na płycie CD)
MATERIAŁ POMOCNICZY NR 1
ZARDZEWIAŁA ŚMIERĆ
„Chcecie naboje? To was zaprowadzê” – tak¹ deklaracjê pos³ysza³a jedna z dziennikarek. Sk³ada³ j¹ czwarto-, mo¿e
pi¹toklasista, próbuj¹c zainteresowaæ sw¹ ofert¹ kilku rówieœników z osiedla. Celem ich wyprawy mia³ byæ las, kraina
niewypa³ów i niewybuchów. Aby znaleŸæ ³uski z resztkami prochu, wystarczy niekiedy lekko pogrzebaæ kijkiem w ziemi.
W wielu miejscach jeszcze dziœ mo¿emy natkn¹æ siê na pozosta³oœci minionej wojny - resztki sk³adów amunicji, granaty,
miny, pociski moŸdzierzowe, bomby lotnicze, amunicjê – jednym s³owem – niewypa³y i niewybuchy, które znajdowane
s¹ podczas robót budowlanych i ziemnych.
Nieodpowiednie, niefachowe obchodzenie siê ze znaleziskiem mo¿e zakoñczyæ siê eksplozj¹. Przypadki niebezpiecznych
odkryæ zdarzaj¹ siê czêsto. Nie o wszystkich powiadamiane s¹ s³u¿by ratownicze. Niebezpieczeñstwo czyha zatem
nieustannie. By niewybuchy nie zrobi³y nikomu krzywdy, musz¹ zaj¹æ siê nimi fachowcy. Nie wyci¹gaj z ziemi podej-
rzanych przedmiotów i nie baw siê nimi. Wybuch mo¿e Ciê zraniæ lub nawet spowodowaæ Twoj¹ œmieræ.
31
W ŚWIECIE ZAGROŻEŃ
MATERIAŁ POMOCNICZY NR 2
Fajerwerki
, sztuczne ognie wykorzystywane s¹ do
celów dekoracyjnych i widowiskowych. Zawieraj¹
substancje palne
i utleniaj¹ce oraz œrodki zabar-
wiaj¹ce p³omieñ, które przy spalaniu (lub detonacji)
daj¹ ró¿ne efekty
œwietlne
i
akustyczne
.
MATERIAŁ POMOCNICZY NR 3
Ze zjawiska elektrycznoœci korzystamy wszêdzie. Na co dzieñ w³¹czamy i wy³¹czamy ró¿ne urz¹dzenia elektryczne.
Czêsto jesteœmy zmuszeni wykonywaæ proste naprawy, typu wymiana ¿arówki. W naszym otoczeniu znajduj¹ siê
urz¹dzenia wysokiego napiêcia. W takich oraz innych sytuacjach nale¿y pamiêtaæ o bezpieczeñstwie:
•
bawi¹c siê w chowanego, unikaj miejsc (budki, skrzynki), gdzie wystêpuje wysokie napiêcie,
•
nie wspinaj siê na s³upy linii wysokiego napiêcia,
•
nie puszczaj latawców w pobli¿u linii wysokiego napiêcia,
•
je¿eli ju¿ musisz wymieniæ ¿arówkê, zrób to po wy³¹czeniu zasilania (napiêcia),
•
wyci¹gaj¹c przewód z gniazda chwytaj wtyczkê, a nie ci¹gnij za przewód,
•
pamiêtaj, ¿e woda jest dobrym przewodnikiem energii elektrycznej, wszelkie czynnoœci przy urz¹dzeniach elek-
trycznych wykonuj suchymi rêkoma,
•
pamiêtaj o zabezpieczeniu przewodów przed przegryzieniem przez domowego zwierzaka,
•
chroñ gniazdka przed ma³ymi dzieæmi.
ROZWIĄZANIA ĆWICZEŃ
Ćwiczenie 2
Zasady postêpowania w przypadkach zetkniêcia siê z materia³ami pirotechnicznymi.
•
fajerwerkami baw siê tylko w obecnoœci osoby doros³ej,
•
ka¿da zabawa materia³ami pirotechnicznymi mo¿e spowodowaæ po¿ar,
•
u¿ywaj tylko produktów z atestem i z dok³adn¹ instrukcj¹ w jêzyku polskim,
•
nie wolno rzucaæ petard w pomieszczeniach zamkniêtych.
Ćwiczenie 3
Skutki niew³aœciwego zachowania siê w pobli¿u urz¹dzeñ wysokiego napiêcia: poparzenie, pora¿enie, po¿ar, awaria,
œmieræ
32
MODUŁ I
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA UCZNIA – LEKCJA 4
Temat: „Kiedy spotkam na swej drodze...
przedmioty niebezpieczne”
Wiele osób uważa, że nie ma dobrej zabawy bez mocnych wrażeń.
Nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że zabawa taka może być niebezpieczna.
Ćwiczenie 1
Pod jaki numer telefonu zadzwonisz, je¿eli natkniesz siê na niewypa³y i niewybuchy?
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
Ćwiczenie 2
Wpisz w ka¿d¹ gwiazdkê zasady postêpowania w przypadkach zetkniêcia siê z materia³ami
pirotechnicznymi.
33
W ŚWIECIE ZAGROŻEŃ
Ćwiczenie 3
Wymieñ skutki niew³aœciwego zachowania siê w pobli¿u urz¹dzeñ wysokiego napiêcia.
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
Ćwiczenie 4
Wybierz jedn¹ zasadê bezpiecznego pos³ugiwania siê urz¹dzeniami elektrycznymi, spoœród
wymienionych w materiale pomocniczym nr 3, a nastêpnie wykonaj plakat ostrzegaj¹cy przed
pora¿eniem elektrycznym.
Ćwiczenie 5
JAK NALE¯Y POST¥PIÆ?
– Przygotuj z kolegami scenkê na temat zabawy przedmiotami niebez-
piecznymi. Sami ustalcie role i sposób rozwi¹zania przedstawionej sytuacji. Czas na przygotowanie
i prezentacjê scenki: 5-6 minut na ka¿d¹ grupê.
I GRUPA
Marcin namawia Micha³a i Krzysia na wyprawê do pobliskiego lasu, proponuje zabraæ ³opaty i poba-
wiæ siê w poszukiwaczy. Jeden z ich kolegów s³ysza³, ¿e tam mo¿e znajdowaæ siê broñ (niewypa³y,
niewybuchy) z okresu II wojny œwiatowej.
II GRUPA
Paulina, Zosia i Ewa bawi¹ siê w chowanego. Ewa postanowi³a schowaæ siê do budki, w której znaj-
duj¹ siê urz¹dzenia wysokiego napiêcia.
III GRUPA
Pawe³ chcia³ zrobiæ swojemu koledze Rafa³owi ¿art. Postanowi³ wrzuciæ mu petardê do kaptura kurt-
ki.
IV GRUPA
Przed Sylwestrem Jacek i Artur bawili siê na podwórku ogniami sztucznymi. Jedna z rac nie odpali³a.
Jacek chcia³ zobaczyæ, co siê dzieje.
34
[ Pobierz całość w formacie PDF ]