kamp odmiennościowy, Kulturoznawstwo, rok II, sztuka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Do kogo należy kamp?(…) wyodrębniły się trzy konkurujące ze sobą i zjadliwie sięzwalczające grupy teorii. W pierwszej kamp jest rozpatrywanyw kontekście kultury masowej, jednak z uwzględnieniem problematykiwładzy i ekonomii. Grupa druga osadza kamp w praktykachodmiennościowych, wyznaczając homoseksualizmowi rolę przypadkuw ramach ogólniejszego paradygmatu. Trzecia koncentruje sięna rewindykowaniu kampu wyłącznie dla kultury homoseksualnej(Czapliński 2012).Do kogo należy kamp?•Do wszystkich uczestniczących w kulturze masowej (Sontag,Notatki o kampie);•Doodmieńców –różnych podmiotów wykluczonych, w tymgejów -> KAMP ODMIENNOŚCIOWY (Robertson,Jak się robikamp feministyczny?);•Tylko do gejów -> KAMP MNIEJSZOŚCIOWY (Ingvarsson,Niespodziewany koniec campu? 15 stacji na drodze ku śmiercicampu).Kamp odmiennościowy•Odmiennościowe pojęcie kampu powstaje w latach 90., za sprawą pojawienia się teoriiqueer(ang.pedał, dziwak, odmieniec);•1990:Uwikłani w płećJudith Butler.Kiedy (…), między innymi za sprawą dzieła Butler, intelektualny ruch rewindykacjikampu osiągnął swoje apogeum, okazało się, że nie ma zgody co do podstawowejkwestii – do kogo należy kamp? Inspiracja płynąca zUwikłanych w płećdoprowadziłabowiem do przegrupowania kulturowej sceny: wyobrażenie homogenicznej kulturymasowej ustąpiło obrazowi kultury jako ruchomego pola napięć i konfliktów międzyrozmaitymi tożsamościami, grupami i ich praktykami; miejsce rozważań nad estetykąmniejszościową, zasilaną przez rozważania o kulturze gejowsko-lesbijskiej, zajęła teoriaodmiennościowa; podstawowe kategoriepłciiseksualnościzostały przesłonięte, choćnie unieważnione, przez kategorieodmieńca, odmiennościiperformatywności(Czapliński 2012, s. 19).Teoriaqueer•sprzeciw wobec idei stałej, esencjalnej tożsamości i wobec polityki tożsamości(…) teoriaqueerposiada swoją genealogię, wyrosła z pewnegorodzaju rozczarowania dotychczasowym sposobem budowaniawiedzy o homoseksualności, który charakteryzował studialesbijsko-gejowskie czy wcześniejszy dyskurs medyczny.Kontekstem politycznym tego rozczarowania było fiasko politykipodmiotowej opartej na założeniu istnienia stałych i stabilnychtożsamości homoseksualnych,które miały być podstawąutworzenia mniejszościowego ruchu społecznego, wzorowanegona ruchu Afroamerykanów. W ramach tego ruchu zakładanoistnienie stabilnej kategorii osoby homoseksualnej (lubewentualnie biseksualnej czy transpłciowej), na wzóresencjonalnie ujmowanych kategorii etnicznych czy rasowych(Kochanowski 2010).TeoriaqueerIstotą teoriiqueerjest sprzeciw wobec uznawania tożsamości seksualnej zanaturalną podstawę budowania tożsamości grupowej (procescoming outjakoseria aktów mowy staje się procesem ujawnieniaprawdyo jednostkowejtożsamości oraz przystąpienia do tożsamości grupowej)(Welenc 2012).Versusperspektywa mniejszościowa Ingvarssona: świadome kampowe kodowanie jakoelement sygnalizowania tożsamości seksualnej i przynależności do gejowskiejsubkultury [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl