kierunkirozwou turystyki, Turystyka i Rekreacja, Turystyka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ministerstwo Gospodarki
Kierunki rozwoju turystyki w Polsce
na lata 2007-2013
Załącznik do
Strategii rozwoju turystyki
na lata 2007-2013
Warszawa, listopad 2006 r.
„Kierunki rozwoju turystyki w Polsce na lata 2007-2013”
SPIS TREŚCI
1. WPROWADZENIE_________________________________________________ 3
2. STRESZCZENIE __________________________________________________ 4
3. TURYSTYKA A UNIA EUROPEJSKA _________________________________ 6
4. UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI __________________________ 9
5. TURYSTYKA A ŚRODOWISKO _____________________________________ 21
6. ZAŁOŻENIA KIERUNKÓW ROZWOJU TURYSTYKI W POLSCE NA LATA
2007-2013 ________________________________________________________ 26
7. OBSZAR PRIORYTETOWY I - PRODUKT TURYSTYCZNY O WYSOKIEJ
KONKURENCYJNOŚCI _____________________________________________ 29
8. OBSZAR PRIORYTETOWY II – ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH NA RZECZ
ROZWOJU TURYSTYKI _____________________________________________ 50
9. OBSZAR PRIORYTETOWY III – WSPARCIE MARKETINGOWE ___________ 62
10. OBSZAR PRIORYTETOWY IV – KSZTAŁTOWANIE PRZESTRZENI
TURYSTYCZNEJ___________________________________________________ 70
11. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA________________________________________ 80
12. BADANIA GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ __________________________ 82
13. MATERIAŁY I ŻRÓDŁA __________________________________________ 86
14. SŁOWNIK _____________________________________________________ 89
2
„Kierunki rozwoju turystyki w Polsce na lata 2007-2013”
1. WPROWADZENIE
Turystykę, z uwagi na jej złożony charakter, należy postrzegać wielopłaszczyznowo.
Jest bowiem sferą aktywności gospodarczej i ważnym instrumentem
zharmonizowanego rozwoju gospodarek narodowych państw Unii Europejskiej, ale
też sferą działalności społecznej. Aktywność turystyczna oraz podróże są jednym z
mierników poziomu życia mieszkańców i wskaźnikiem rozwoju cywilizacyjnego kraju i
Wspólnoty Europejskiej.
Rozwój turystyki może być istotnym impulsem dynamizującym rozwój społeczno-
ekonomiczny kraju. Jej znaczenie przejawia się w wysokiej zdolności do
generowania nowych miejsc pracy, podnoszenia jakości życia lokalnych
społeczności, podwyższania konkurencyjności regionów. Równocześnie, turystyka
przyczynia się do odkrywania najcenniejszych zasobów kulturowych i
środowiskowych, których eksponowanie poprawia wewnętrzny i zewnętrzny
wizerunek kraju, regionów oraz miejscowości. Przy zachowaniu odpowiedniego
podejścia rozwój funkcji turystycznych, zwracając uwagę lokalnych społeczności na
najważniejsze atuty przyrodnicze i kulturowe, sprzyjać będzie zachowaniu
tradycyjnych w polskim społeczeństwie wartości oraz będzie zgodny z zasadami
zrównoważonego rozwoju.
Dla wielu społeczeństw turystyka stała się źródłem dobrobytu oraz instrumentem
walki z bezrobociem i wspierania przedsiębiorczości. Rozwój usług dla turystów
poprawia wyniki bilansu płatniczego kraju, a turystyka lokalna pozwala na
redystrybucję dochodów z regionów bogatszych do biedniejszych. Jednocześnie
turystyka wykorzystywana jest w edukacji młodego pokolenia, w przekazywaniu
dziedzictwa narodowego.
Kierunki rozwoju turystyki na lata 2007-2013
stanowią załącznik do
Strategii rozwoju
turystyki na lata 2007-2013
, która określa kierunki działania Rządu RP w zakresie
rozwoju turystyki w Polsce. Proponowane w
Kierunkach rozwoju turystyki na lata
2007-2013
cele i priorytety będą sprzyjać budowaniu silnych podstaw gospodarki
turystycznej, której rola i znaczenie w gospodarce narodowej wzrasta i w których
tworzenie powinien być zaangażowany każdy uczestnik ”systemu turystycznego”’
tzn. jednostki administracji centralnej, jednostki samorządu terytorialnego,
organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, organizacje branżowe, środowisko
naukowe i inni.
W skali makroekonomicznej realizacja
Kierunków rozwoju turystyki na lata 2007-
2013
wyraźnie wpisuje się w realizację celów strategicznych Unii Europejskiej
określonych w odnowionej Strategii Lizbońskiej, a także priorytetów
Strategii
Rozwoju Kraju 2007-2015
, celu strategicznego
Narodowych Strategicznych Ram
Odniesienia 2007-2013
oraz
Krajowego Programu Reform 2005-2008.
3
„Kierunki rozwoju turystyki w Polsce na lata 2007-2013”
2. STRESZCZENIE
Turystyka stanowi jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki zarówno w
Unii Europejskiej jak i na świecie, a jej znaczenie społeczno-gospodarcze wyraża się
zarówno w liczbach (wkład w PKB, liczba tworzonych miejsc pracy), jak i w równie
istotnych wartościach niepoliczalnych związanych m.in. z przeciwdziałaniem
wykluczeniu społecznemu, wychowaniem i edukacją
,
usuwaniem wzajemnych
niechęci i uprzedzeń, kreowaniem wizerunku kraju i regionów, tworzeniem warunków
do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości.
Punktem wyjścia dla opracowania
Kierunków rozwoju turystyki w Polsce na lata
2007-2013
oraz wyznaczenia obszarów priorytetowych i kierunków rozwoju stały się
interdyscyplinarność oraz regionalny charakter turystyki. Osiągnięcie znaczącej
pozycji konkurencyjnej na współczesnym rynku turystycznym wymaga stosowania
wielopłaszczyznowego spojrzenia, którego wynikiem stanie się tworzenie produktów
zespalających różne składowe, takie jak: atrakcje, usługi, infrastruktura, dostępność
komunikacyjna, informacja, etc. Rozwój turystyki w równym stopniu jest uzależniony
od zdolności do wykorzystania kulturowych i środowiskowych atutów kraju i
regionów, jak też umiejętności tworzenia i promowania nowych atrakcji. Warunkiem
koniecznym dla osiągnięcia właściwego tempa rozwoju turystyki oraz
zagwarantowania właściwej jakości obsługi jest stały rozwój kadr i ich
profesjonalizacja. Powstawanie produktów, wykorzystujących w sposób
zrównoważony specyficzne walory regionów Polski i Europy, prowadzić będzie
zarówno do umacniania znanych polskich destynacji turystycznych, jak i do rozwoju
turystyki w regionach mniej rozwiniętych i peryferyjnych. Analiza gospodarki
turystycznej wskazuje, że jej harmonijny rozwój nie jest możliwy bez poprawy
wizerunku Polski zarówno w Unii Europejskiej, jak i w świecie oraz współpracy i
zintegrowanego współdziałania silnych (organizacyjnie, merytorycznie i finansowo)
podmiotów publicznych i prywatnych.
Kierunki...

dokumentem o wysokim poziomie kompleksowości, co przejawia się
zarówno w jego strukturze, jak i treści. Główne moduły, które składają się na
niniejszy dokument obejmują:
diagnozę sytuacji wyjściowej,
podstawy aksjologiczne (wizja, cele),
rozwiązania strategiczne (działania w oparciu o analizę SWOT).
Jako podstawowe założenie przyjęto traktowanie turystyki jako dziedziny ściśle
powiązanej z wieloma procesami rozwoju i takie jej kształtowanie, które będzie
zgodne z innymi celami społeczno-gospodarczego rozwoju kraju. Dokument zwraca
uwagę nie tylko na wewnętrzną spójność podejmowanych działań, ale także na efekt
synergii pomiędzy turystyką a środowiskiem przyrodniczym, kulturą, rozwojem
społecznym, infrastrukturą etc. W myśl założeń strategicznych, poprzez uczynienie z
Polski kraju atrakcyjnego dla turystów krajowych i zagranicznych, turystyka stanie się
ważnym narzędziem społeczno-gospodarczego rozwoju regionów.
4
„Kierunki rozwoju turystyki w Polsce na lata 2007-2013”
Szczegółowa diagnoza stanu polskiej turystyki, zestawiona z trendami światowymi i
europejskimi, doprowadziła do określenia priorytetowych obszarów wzmacniania
dynamiki i harmonijnego rozwoju turystyki obejmujących:
produkt turystyczny o wysokiej konkurencyjności,
rozwój zasobów ludzkich na rzecz rozwoju turystyki,
wsparciemarketingowe,
kształtowanie przestrzeni turystycznej.
W zakresie produktu turystycznego rekomendowane są działania na rzecz
kształtowania innowacyjnych i konkurencyjnych produktów odpowiadających
wymogom zrównoważonego rozwoju, stymulowania wielopodmiotowej współpracy –
także w układzie międzyregionalnym – na rzecz integrowania oferty turystycznej,
wspierania typów turystyki o największych szansach rozwoju ze względu na
uwarunkowania rynkowe i posiadane atuty oraz działań mających na celu wdrażanie
i upowszechnianie nowoczesnych rozwiązań projakościowych. Podstawą dla
realizacji działań zawierających się w niniejszym priorytecie jest stałe monitorowanie
potrzeb odbiorców, trendów rynkowych, ocena pozycji konkurencyjnej oraz
dostosowywanie oferty do ewoluujących uwarunkowań.
W zakresie rozwoju zasobów ludzkich rekomendowane są działania ukierunkowane
na przygotowanie profesjonalnych kadr turystyki, podnoszenie kwalifikacji kadr
zarządzających oraz personelu operacyjnego, wprowadzenie systemu kwalifikacji
zawodowych, a także kształcenie kadr społecznych. Równie ważnym zagadnieniem
jak przygotowanie kadr dla obsługi ruchu turystycznego jest prowadzenie szerokiej
edukacji odbiorców usług turystycznych w celu zwiększania zainteresowania
aktywnymi formami spędzania wolnego czasu oraz świadomego i odpowiedzialnego
korzystania z zasobów kulturowych i środowiskowych.
W zakresie marketingu rekomendowane są działania ukierunkowane na stworzenie
spójnego systemu promocji wykorzystującego możliwości prowadzenia wspólnej
promocji na szczeblu Unii Europejskiej oraz wypracowanie zintegrowanego systemu
działań marketingowych, jako czynnika warunkującego zwiększenie liczby turystów
zagranicznych i krajowych, usprawnienie systemu informacji turystycznej, a także
wspieranie rozwoju badań w obszarze turystyki.
W zakresie kształtowania przestrzeni turystycznej rekomendowane są działania na
rzecz zrównoważonego rozwoju regionów. Realizacja priorytetu nakierowana jest na
kształtowanie przestrzeni turystycznej w zgodzie z zasadami ochrony środowiska,
zwiększania możliwości absorpcji turystów na obszarach atrakcyjnych turystycznie
poprzez modernizację i rozwój odpowiedniej infrastruktury, zwiększania dostępności
komunikacyjnej regionów turystycznych.
Realizacja celów poszczególnych obszarów ma za zadanie rozwój przemysłu
turystycznego, opartego na nowoczesnych, konkurencyjnych i wysokiej jakości
produktach i usługach turystycznych, respektującego zasady zrównoważonego
rozwoju.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl