KI6605410PLD 002, QGIS, ue

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Działania w obszarze Europejskich badań naukowychKI-66-05-410-PL-DTransport kolejowyEuropa od dawana czerpie duże korzyści ze swych gęstych sieci kolejowychi jest światowym liderem w dostarczaniu systemów kolejowych.Zatrudnienie 1 miliona osób przez operatorów kolei i kolejnych 250 tysięcyw produkcji daje europejskiemu sektorowi kolejowemu 60%-wy udziałw światowym rynku oraz roczny obrót w wysokości 95 miliardów euro.Mimo, że sektor ten przeznacza co roku około 2 miliardy euro nabadania naukowe, potrzeba więcej inwestycji na modernizację taboru,wykorzystanie nowych technik kolejowych oraz tworzenie inteligentnych,zintegrowanych systemów logistycznych takich jak urządzenia typu«ro ro» dla sektorów drogowego i wodnego w Europie. Badania dotyczącewszystkich tych zagadnień finansuje UE.Transport kolejowy to skuteczny i konkurencyjny sposób naprzemieszczanie większej ilości ładunków z dala od zatłoczonych drógkontynentu, a co za tym idzie - poprawa przepływu ruchu i redukcjazanieczyszczeń emitowanych przez samochody. UE kładzie szczególnynacisk na stymulowanie nowych inwestycji w transeuropejską infrastrukturę transportową, jaką jest kolej. Programy Ramowe - obecnie Szóstya w przyszłości Siódmy - wspomagają wysiłki naukowe zmierzające dostworzenia nowych metod interoperacyjności, wyższych standardówbezpieczeństwa i obniżenia poziomu hałasu wytwarzanego przez kolej.Ruszamy pełnąparą: wspólnyrynek kolejowyUE inicjuje obecnie projektMODTRAIN, który jakopierwszy skupia wszystkichgłównych europejskichproducentów systemówkolejowych, dostawcówpodsystemów i operatorówkolei. Zmierzając dointeroperacyjności krajowychsystemów i podsystemówtaboru kolejowego,projektMODTRAINreprezentuje radykalnepodejście do konstruowaniataboru. Cel, polegającyna zmniejszeniu liczbypojedynczych elementów,z jakich powstają jednostkitransportu kolejowego (z1200 do 120), oraz skrócenieczasu ich budowy o ponad50%, powinien przynieść dużywzrost konkurencyjności tegosektora.www.modtrain.comTransport przyszłościFundusze w ramach Siódmego Programu Ramowego (7PR), w którym transportjest jednym z głównych priorytetów tematycznych, gwałtownie wzrosnąze względu na powiększenie UE. Począwszy od 2007r. nowe cele badań nadtransportem w ramach 7PR obejmą:• ekologię transportu powierzchniowego (spadek emisji zanieczyszczeń i hałasu,czyste i wydajne pociągi, wykorzystanie alternatywnych paliw w transporcie),• planowanie intermodalne i odciążenie korytarzy transportowych (rozwójsieci intermodalnych, wymianę informacji między samochodem/statkiema infrastrukturami transportowymi),• stały i zrównoważony transport w miastach (nowe środki transportupublicznego, zintegrowane planowanie przestrzenne miasta i transport),• silniejszą konkurencyjność (technologie komponentów, pojazdów iinfrastruktury, wydajniejsze pod względem kosztów systemy i budowainfrastruktury, usprawnione procesy projektowe).Dzięki tym programom dążącym do technologicznej doskonałości Europejczycybędą mogli cieszyć się czystszym i bezpieczniejszym środowiskiemtransportowym. Programy te wzmocnią też biznes i przemysł, co pomożeUE osiągnąć cele Agendy Lizbońskiej - tworzenie wielu nowych miejsc pracyi wzrost gospodarczy.Działania w obszarze Europejskich badań naukowychORTNSPTRAWYNIOZCHIERPOWNiniejsza publikacja zostaławydana przez:Komisja EuropejskaDyrekcja Generalna ds.Badań Naukowychwww.europa.eu.int/comm/researchDział informacji i komunikacjiFaks: +32 2 295 82 20B-1049 Bruksela© Wspólnoty Europejskie, 2005 - Powielanie materiałówjest dozwolone, pod warunkiem że zostanie podaneich źródło.Printed in BelgiumDalsze informacje• Portal europejskich badań naukowych:www.europa.eu.int/comm/research/transport/index_en.html• Dyrekcja Generalna Energia i Transport:www.europa.eu.int/comm/dgs/energy_transport/index_pl.htmlniejszeEfektyw wczece badapra81:71:01 60/30/11 ddni.LP_TROPSNART_006A 4 CERDziałania w obszarze Europejskich badań naukowychTrzy rodzaje + cztery wyzwania =nowe podejścieTrzy rodzaje transportu powierzchniowego – drogowy,kolejowy i wodny – mają zasadnicze znaczenie dla kwestiizatrudnienia, dobrobytu i globalnego eksportu Europy.Postęp technologiczny w dziedzinie transportu będzie miał- poza stymulowaniem innowacyjności i wiedzy - pozytywnywpływ na europejską gospodarkę i integrację socjalną.Ale każdy rodzaj transportu stawia poważne wyzwania wobecśrodowiska naturalnego, społeczeństw i badań naukowych- szczególnie z powodu nieuchronnego wzrostu popytu natransport. Aby sprostać tym wyzwaniom, UE ustaliła cztery celebadań nad transportem powierzchniowym, mianowicie:• zwiększenie konkurencyjności producentów, operatorówi podmiotów zarządzających związanych z transportem;• zwiększenie bezpieczeństwa procedur i usług transportowych;• obniżenie niekorzystnego wpływu transportu na środowiskonaturalne, w tym emisji zanieczyszczeń i hałasu;• wzrost mobilności ludzi i towarów dzięki lepszemuwykorzystaniu możliwości poszczególnych środkówtransportu powierzchniowego.Cele te wymagają skoordynowanego podejścia do tematuze strony wszystkich zainteresowanych podmiotówzwiązanych z badaniami i transportem. Zadanie to ułatwiająnowe platformy technologiczne dla każdego rodzajutransportu.ERRAC– Europejska Platforma TechnologicznaTransportu Szynowego – od grudnia 2002r. przewodzi unijnymi narodowym planom badań nad tym rodzajem transportu.ERTRAC, Europejska Platforma Technologiczna TransportuDrogowego, przedstawiła swój plan działań w styczniu2005r., a platforma technologicznaWATERBORNErozpoczęładziałalność w październiku 2004r.• www.errac.org• www.ertrac.org• www.waterborne-tp.orgSpołeczeństwotransportowe“Skuteczny transport jest podstawowymwarunkiem zrównoważonego dobrobytuw Europie poprzez dostarczanie jejniezbędnych surowców i gwarantowaniemobilności.”“W tym opierającym się na ścisłychprocedurach sektorze skuteczne dzielenie sięwiedzą i gromadzenie zasobów ma obecniedecydujące znaczenie.”“Badania nad transportem prowadzą dopowstawania nowych produktów, procesówi usług pozwolających Europie zwiększyćjej konkurencyjność na światowymrynku transportowym. UtworzenieEuropejskiej Przestrzeni Badawczej (ERA)w ramach Szóstego Programu Ramowegodoprowadziło do skuteczniejszegogromadzenia rozproszonych środkówi wiedzy, a przez to do promocji bardziejistotnych i cennych inicjatyw badawczych.»Janez Potočnik - Europejski Komisarzds. Badań NaukowychTransport drogowyEuropejski sektor transportu drogowego jest naprawdę wielki.Tworzy on ponad 12 milionów miejsc pracy, co przekłada sięna około 490 miliardów euro rocznego obrotu w europejskiejgospodarce. Sam sektor motoryzacyjny wydaje każdego rokuokoło 19 miliardów euro na badania i rozwój technologiczny,stając się największym prywatnym inwestorem w badaniai rozwój w Europie. Podobnie jak inne uprzemysłowione regionyświata, europejska gospodarka wzrasta wraz z rozwijającymsię sektorem transportu drogowego.Niestety transport ten wiąże się również z zagrożeniamidla zdrowia, bezpieczeństwa i mobilności. Drogi i ulice miastUE są mocno zatłoczone, a korki uliczne kosztują Europę 2%PKB. Corocznie tysiące ludzi ginie w wypadkach drogowych.Istotne elementy infrastruktury takie jak mosty i tunelesą atrakcyjnymi celami dla ataków terrorystycznych i wymagająnowego podejścia do kwestii ich bezpieczeństwa. Największymproblemem pozostaje jednak zanieczyszczenie środowiska.Emisja szkodliwych substancji związanych z ruchem drogowymkosztuje Europę 1,7% PKB lub 360 euro rocznie na każdegojej obywatela, nie wspominając o kosztach leczenia choróbwywoływanych przez zanieczyszczone środowisko.Unijne projekty badawcze mają na celu rozwiązanie wszystkichtych problemów poprzez projekty silników o niższej emisjispalin i hałasu, pojazdów odporniejszych na zderzeniai systemów monitorujących bezpieczeństwo, elastyczniejszychintermodalnych opcji transportowych w celu zmniejszeniatłoku na drogach i - w końcu - inteligentnych sieci zarządzaniaruchem, jakie oszczędzałyby czas i pieniądze konsumentóworaz przemysłu.Zmniejszyć liczbęwypadków na drogach!Wysokich statystyk śmierci na drogachw Europie nie można zaakceptować- badacze próbują mieć je pod kontrolą.Finansowany przez UE projektAPROSYSpracuje nad technologiami mającymipoprawić bierne bezpieczeństwo czterechkategorii użytkowników dróg: pasażerówsamochodów, pieszych i rowerzystów,motorowerzystów i pasażerów samochodówciężarowych.Aby osiągnąć swój cel partnerzy projektuAPROSYSopracowują nowe kryteriaobrażeń i modeli matematycznych ciała,innowacyjne testy zniszczeniowe namanekinach sprawdzające wpływ uderzeniabocznego na obrażenia u pasażerów-kobietoraz inteligentne systemy bezpieczeństwaoparte na ulepszonych wirtualnychtechnologiach do przeprowadzania testów.Cel ostateczny? Zmniejszenie rocznej liczbywypadków na drogach UE z 50 000 do15 000.www.aprosys.comTransport wodnyChoć większość ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy, transportmorski przewozi większość towarów transportowanychna świecie. Realizuje on 90% handlu zewnętrznego UE.Przemysł stoczniowy osiąga roczny obrót w wysokości20 miliardów euro i zatrudnia 350 000 osób.Choć transport drogą morską jest dziś bezpieczniejszy niżw minionych latach - a to dzięki wprowadzeniu ścisłychkontroli dokonywanych natychmiast po zdarzeniu siękatastrof na morzu - wciąż pozostaje miejsce na ulepszenia,zwłaszcza w procesie projektowania statków i technikachbezpieczeństwa. Programy badawcze finansowane przezUE usilnie wspierają cele związane z bezpieczeństwemtransportu wodnego takie jak podstawowe zadaniaprojektowe - a nie jedynie zewnętrzne ograniczenia- dla stoczniowców i armatorów. Wykorzystującnajnowocześniejsze narzędzia i analizy badawcze,można osiągnąć prawidłowy balans między kosztami,bezpieczeństwem i wynikami.Projekty badawcze UE koncentrują się także na optymalizacjimobilności transportu wodnego w zakresie nawigacjii logistyki oraz na nowych sposobach zapobieganiazanieczyszczeniu środowiska przez transport morskii druzgocącym skutkom wycieków ropy naftowej.Organizmy żywepodróżują na gapęWycieki ropy naftowej i nielegalnewyrzucanie do morza odpadówi chemikaliów nie są jedynymi zagrożeniamiczystości naszych wód. Sam ruch statkówpo morzach i oceanach niesie ze sobąryzyko «zarażenia» jednego ekosystemuprzez organizmy innego. Nieświadomytransport organizmów np. w wodziebalastowej lub na poszyciach jednostekpływających może mieć poważnekonsekwencje dla zróżnicowaniabiologicznego mórz.Bieżące badania unijne zajmują się tymproblemem poprzez prace nad:• procesami oczyszczania wody balastowejz organizmów żywych,• technikami reagowania na wypadkina morzu,• ulepszonymi technologiami kontroli,konserwacji i napraw oraz• nowymi farbami obojętnymi dlażycia organizmów morskich.13:71:01 60/30/12 ddni.LP_TROPSNART_006A 4 CER [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl