Odnośniki
- Index
- Kazimierz Sawicki - Rachunkowosc finansowa przedsiebiorstw wedlug polskiego prawa bilansowego oraz dyrektyw UE i MSR MSSF - czesc II - Zadania z rozwiazaniami
- Kartonmodell - Lokomotivy Ktsf II Br 323, 002 Model lotnictwo, zzz Różne, Kartonmodell
- KE0414956PLC 002, QGIS, ue
- KHAO08004PLN 002, QGIS, ue
- KHAA14001PLC 002, QGIS, ue
- KI0213268ENC 002, QGIS, ue
- KI0213267ENC 002, QGIS, ue
- KI0213413PLC 002, QGIS, ue
- KI6605410PLD 002, QGIS, ue
- KHAA13001PLC 002, QGIS, ue
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- anetpfajfer.opx.pl
KHAA13002PLC 002, QGIS, ue
[ Pobierz całość w formacie PDF ]//-->bi u l e t y n o p r z y r o d z i e i r ó ż n o r o d n o ś c i b i o l o g i c z n e j|s t y c z e ń 2 0141B i u l e t y n o p r z y r o d z i e i r ó ż n o r o d n o ś c i b i o l o g i c z n e j NATURA2000N u m e r 3 5 | styczeń 2014Ochrona rodzimejflory i faunyprzed inwazyjnymigatunkami obcymiŚrodowiskoISSN 1831-41982bi u l e t y n o p r z y r o d z i e i r ó ż n o r o d n o ś c i b i o l o g i c z n e j|s t y c z e ń 2 014Natura2000Biuletyn o przyrodzie i różnorodności biologicznej styczeń 2014© ThinkstockSpiS TReści3–4Nagrody Natura 2000 5–7Wydawanie pozwoleń w oparciu o artykuł 6.3 – podsumowanie8–9Barometr Natura 2000 – aktualizacja z 2013 r.10–13Wniosek dotyczący nowego prawodawstwa Ue w sprawie inwazyjnych gatunków obcych14–16Natura News© Thinkstock© iStock© ShutterstockNowe instrumenty finansowe UE oferują wiele możliwości finansowania zarządzania siecią Natura 2000.WstępW okresie, w którym dopracowujemy instrumenty finansowe Ue na lata 2014–2020, pragnę przypomnieć czytelnikom o związanych z nimi nowych możliwościach w postaci wsparcia finansowego dla obszarów sieci Natura 2000 i zielonej infrastruktury.W porównaniu z sytuacją sprzed siedmiu lat, świadomość społeczno-ekonomicznej wartości przyrody w ogóle, oraz korzyści płynących z sieci Natura 2000 i zielonej infrastruktury jest obecnie bardziej powszechna. Miejmy nadzieję, że zachęci to decydentów do poświęcenia im większej uwagi i uwzględnienia ich w procesach politycznych, a także do lepszego wykorzystania płynących z nich korzyści w celu promowania bardziej zintegrowanego i całościowego rozwoju, opartego na efektywnym wykorzystaniu dostępnych zasobów zgodnie ze Strategią europa 2020.Służby Komisji i ja sam w dalszym ciągu będziemy wspierać ten proces. Komisja już teraz promuje priorytetowe ramy działań państw członkowskich organizując seminaria informacyjne dla władz krajowych dotyczące sposobów uzyskania dostępu do funduszy unijnych na rzecz obszarów sieci Natura 2000. Ostatecznie to jednak obowiązkiem państw członkowskich będzie jak najwłaściwsze wykorzystanie pojawiających się możliwości i zapewnienie odpowiedniej, wczesnej absorpcji funduszy na rzecz rozwoju obszarów sieci Natura 2000 i zielonej infrastruktury, do wykorzystania w ich programach operacyjnych.początek nowego roku to dobry moment na podsumowanie tego, co już udało się osiągnąć. Sieć Natura 2000, licząca ponad 27 tysięcy obszarów zlokalizowanych w 28 krajach, stanowi jedno z najambitniejszych przedsięwzięć na rzecz zatrzymania i odwrócenia procesu utraty różnorodności biologicznej w europie.Już samo to powinno być powodem do satysfakcji, a podejmując wysiłek zarządzania tym ważnym zasobem powinniśmy złożyć hołd wszystkim tym, którzy swoją codzienną pracą zapewniają sieci Natura 2000 sukces operacyjny: właścicielom i użytkownikom terenów, władzom lokalnym, osobom zarządzającym poszczególnymi obszarami, organizacjom pozarządowym i zaangażowanym w to przedsięwzięcie obywatelom.Jak przypomina stary, amerykański standard jazzowy, „podkreślajmy to, co pozytywne”; w tym duchu, z dumą ogłaszam powstanie nowego, europejskiego programu nagród Natura 2000. Dzięki niemu przykłady doskonałego zarządzania obszarami Natura 2000 i związanych z nim sukcesów w działaniach na rzecz przyrody i człowieka zyskają należny im rozgłos. W najnowszym numerze biuletynu zainteresowani czytelnicy znajdą więcej informacji na ten temat.Okładka:Wiewiórka pospolita.© Mark Boulton / 4natureJanez PotočnikKomisarz ds. Środowiskabi u l e t y n o p r z y r o d z i e i r ó ż n o r o d n o ś c i b i o l o g i c z n e j|s t y c z e ń 2 0143© LiFe 99_NAT_D_006051Nagroda Natura 2000 przyznawana jest w uznaniu znaczącego wkładu w ochronę obszarów sieci Natura 2000.Nagrody Natura 2000 Nagroda Natura 2000przyznawana jest w uznaniuosiągnięć w zakresie ochronyprzyrody i zarządzaniaobszarami sieci Natura2000, ze szczególnymuwzględnieniem wartościdodanej dla lokalnychgospodarek i budowaniaświadomości społecznej wzakresie roli dziedzictwaprzyrodniczego Europy.Utworzenie sieci Natura 2000, obejmującej ponad 27 tysięcy obszarów, jest bez wątpienia jednym z największych dotychczasowych osiągnięć w procesie powstrzymywania utraty różnorodności biologicznej w Ue. promuje nowoczesne, elastyczne i globalne podejście do ochrony wybranych obszarów, stawiając obywateli w samym sercu tego ogólnoeuropejskiego przedsięwzięcia. Funkcjonowanie sieci Natura 2000 opiera się na założeniu, że człowiek i natura w dużej mierze wzajemnie od siebie zależą. przyroda potrzebuje naszej pomocy, ale odwzajemnia się w dwójnasób dostarczając różnorodnych usług ekosystemów. Każdy może przyczynić się do tego, by sieć Natura 2000 funkcjonowała zgodnie z przyjętymi założeniami: prywatni właściciele i użytkownicy ziemi, osoby zajmujące się zarządzaniem ochroną przyrody, społeczności lokalne, organizacje pozarządowe, instytucje publiczne i wszyscy zainteresowani obywatele. Już teraz wiele osób aktywnie uczestniczy w ochronie i zarządzaniu poszczególnymi obszarami sieci Natura 2000 we wszystkich 28 państwach członkowskich Ue. Niestety, nadal zbyt często wysiłek i zaangażowanie pozostają niezauważone lub niedocenione. co więcej, wielu europejczyków nie jest nawet świadomych istnienia sieci Natura 2000. Według najnowszego badania eurobarometru z 2013 r., słyszało o niej zaledwie 27% respondentów, a jeszcze mniej osób (11%) rzeczywiście wie, czym jest sieć Natura 2000.sukces tego przedsięwzięcia, Komisja europejska podjęła decyzję o organizacji corocznego konkursu. pomysłodawcom nagród Natura 2000 przyświecały następujące cele: ·wyrażenie uznania dla wysokich standardów zarządzania i promocji obszarów sieci Natura 2000;·zaprezentowanie inspirujących przykładów z całej europy, zachęcających do podejmowania podobnych inicjatyw oraz rozpowszechniania dobrych praktyk;·podniesienie renomy sieci Natura 2000 i zwrócenie uwagi opinii publicznej na ważne osiągnięcia, zgodnie z podjętym w Strategii Bioróżnorodności 2020 zobowiązaniem organizacji do 2013 r. zakrojonej na szeroką skalę kampanii informacyjnej na temat sieci Natura 2000.© Zakupak/wikicommonsCele konkursuAby spopularyzować sieć Natura 2000 i złożyć hołd wszystkim, którzy niestrudzenie pracują na 4bi u l e t y n o p r z y r o d z i e i r ó ż n o r o d n o ś c i b i o l o g i c z n e j|s t y c z e ń 2 014 © LiFe_98_NAT_p_005275Kategorie nagródW 2014 r. nagrody zostaną przyznane po raz pierwszy. Konkursjest otwarty dla każdego, kto jest bezpośrednio zaangażowanyw funkcjonowanie sieci Natura 2000: przedsiębiorstw, władzlokalnych i regionalnych, organizacji pozarządowych, wolontariuszy,właścicieli gruntów, instytucji edukacyjnych lub osób prywatnych.Nagrody przyznawane będą w pięciu kategoriach:·Ochrona:Nagradzane będą działania, które poprawiły stan ochrony danego siedliska i/ lub grupy gatunków wymienionych w załączniku i lub ii dyrektywy siedliskowej lub w załączniku i dyrektywy ptasiej; poprawa stanu ochrony może również dotyczyć ptaków migrujących.·Korzyści społeczno-ekonomiczne: Nagroda przyznawana jest w uznaniu korzyści społeczno-ekonomicznych będących wynikiem funkcjonowania obszaru Natura 2000 lub realizacji projektu związanego z siecią. Na przykład, oznaczenie produktów znakiem „Natura 2000” może pozwolić producentom ekologicznych produktów wypełnić niszę na rynku lub uzyskać lepsze ceny za swoje produkty.·Komunikacja: Nagrodę przyznaje się za skuteczne zwiększanie świadomości społecznej i promowanie sieci Natura 2000, oraz działania prowadzące do trwałych zmian w postawach społecznych w stosunku do sieci.·Godzenie interesów/ poglądów: Zarządzanie obszarami Natura 2000 wymaga uwzględniania poglądów i interesów różnych podmiotów. Nagrody w tej kategorii mają wynagradzać zakończone powodzeniem działania, których celem było pojednanie przeciwstawnych sił społeczno-gospodarczych lub politycznych, użytkowników terenów lub zasobów w sposób korzystny dla nich samych oraz dla obszarów sieci Natura 2000.·Tworzenie sieci i współpraca transgraniczna: Kategoria ta obejmuje dwa odrębne, chociaż powiązane ze sobą aspekty:- trwały i pozytywny wpływ budowania sieci na obszary Natura 2000, i/ lub- korzyści płynące z ponadnarodowej współpracy dla ochrony długoterminowej. Nagroda ta może również obejmować współpracę regionów administracyjnych w danym kraju, współpracę pomiędzy różnymi regionami biogeograficznymi lub pomiędzy obszarami morskimi i lądowymi.© LiFe99_NAT_D_004224© LiFe05_NAT_RO_0170© LiFe98_NAT_S_005371-8Proces selekcjiproces selekcji składa się z trzech etapów. pierwszy polega na sprawdzeniu kwalifikowalności. Kolejnym jest ocena zgłoszonych do konkursu rozwiązań pod kątem ich skuteczności, oryginalności, trwałości, kosztów i korzyści oraz zakresu, w jakim mogą one być wdrożone w innych miejscach. Zwycięzców wybiera jury składające się z przedstawicieli instytucji i organizacji reprezentujących zainteresowane podmioty zajmujące się kwestiami związanymi z programem Natura 2000 na poziomie europejskim. NagrodyZwycięzcy w pięciu kategoriach zostaną zaproszeni na uroczystą ceremonię wręczenia nagród w Brukseli, gdzie poza trofeum otrzymają niewielką nagrodę pieniężną do wykorzystania w przyszłych działaniach w zakresie ochrony przyrody. poza uhonorowaniem wysiłków i pracy laureatów, ceremonia wręczenia nagród podniesie renomę sieci Natura 2000. Niewątpliwą zachętą do udziału będzie możliwość zdobycia uznania w związku z uczestnictwem w prestiżowym konkursie. Zwycięzcy otrzymają również wsparcie logistyczne i finansowe, które ułatwi im organizację lokalnych wydarzeń promujących sieć Natura 2000 z udziałem przedstawicieli Komisji.Zawiera ona wszystkie niezbędne informacje na temat zgłoszeń, w tym formularze wniosków, wytyczne i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Nie przegap okazji:terminprzyjmowania zgłoszeń upływa18 lutego 2014 r.!environment/nature/natura2000/awards/index_en.htmZgłoszeniaNa potrzeby konkursu stworzono specjalną stronę internetową. bi u l e t y n o p r z y r o d z i e i r ó ż n o r o d n o ś c i b i o l o g i c z n e joe ib|s t y c z e ń 2 0145© pere Sanz/ThinkstockProcedura wydawania zgód w oparciu o dyrektywę siedliskową stanowi ważne narzędzie prawne umożliwiającezachowanie równowagi pomiędzy rozwojem gospodarczym a ochroną zagrożonej różnorodności biologicznejw Europie.Wydawanie pozwoleń w oparciu o artykuł 6.3 – podsumowanieArtykuł 6 dyrektywy siedliskowej stanowi cenne i skuteczne narzędzie prawne służące zapewnieniu właściwej równowagi między rozwojem gospodarczym a koniecznością ochrony zagrożonej różnorodności biologicznej europy. pojawiają się jednak głosy, że procedura uzyskiwania zgody ustanowiona na mocy artykułu 6.3 dyrektywy siedliskowej może powodować znaczne opóźnienia w realizacji planów i przedsięwzięć budowlanych, stając się dużym obciążeniem finansowym i administracyjnym dla wszystkich zainteresowanych stron. W świetle tych opinii, Komisja postanowiła rozpocząć w 2012 r. badanie rozpoznawcze, mające pomóc w zebraniu informacji na temat rodzaju, zakresu i znaczenia trudności i przeszkód wynikających ze stosowania procedury wydawania zgód opisanej w artykule 6.3, a także w opracowaniu zaleceń dotyczących zwiększenia jej skuteczności. celem badania nie jest przeprowadzenie pełnej analizy wdrażania artykułu 6.3 we wszystkich 28 państwach członkowskich. Biorąc pod uwagę różnice w podejściach poszczególnych państw członkowskich (a nawet regionów danego kraju) oraz zaangażowanie setek organów na różnych szczeblach administracji, takie przedsięwzięcie wymagałoby podjęcia działań na dużo większą skalę. Badanie oparto na internetowej ankiecie, której celem było zgromadzenie opinii na temat artykułu 6.3 wśród organów zajmujących się zagadnieniami związanymi z przyrodą w całej Ue. Kolejnym etapem były wywiady z przedstawicielami władz zajmujących się kwestiami przyrody i innych organów (np. z takich sektorów jak energetyka, transport, zagospodarowanie przestrzenne) przeprowadzone w 10 państwach członkowskich, a także z przedstawicielami kluczowych sektorów gospodarczych i organizacji pozarządowych na poziomie Ue. Dokonano również przeglądu literatury i przeprowadzono dogłębną analizę kilkunastu studiów przypadku, obejmującą różne rodzaje planów i projektów, które przeszły procedurę [ Pobierz całość w formacie PDF ]