KHAO08004PLN 002, QGIS, ue

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Noty informacyjne na temat wdraŜania ramowej dyrektywy wodnejNota informacyjna „Woda” nr 4Zbiorniki, kanały i porty:Zarządzanie sztucznymi i silnie zmienionymi częściami wódW całej Europie rozwój gospodarczy faktycznie przekształcił rzeki i inne wody na potrzeby Ŝeglugi, zabezpieczeniaprzeciwpowodziowego i w innych celach. W miejscach, gdzie wcześniej nie istniały Ŝadne części wodne, stworzonokanały dla barek i zbiorniki hydroelektryczne.Przykłady takich zmian moŜna zaobserwować w dorzeczu Renu. W ciągu ostatnich dwóch stuleci koryto Renu zostałowyprostowane i wybagrowane, tak aby pływające po rzece barki mogły transportować towary. Obwałowania odcięłyRen od dawnych równi zalewowych, z których wiele wykorzystuje się obecnie na potrzeby rolnictwa, przemysłu iosadnictwa. Zapory na rzece i jej dopływach produkują energię elektryczną i kontrolują poziom wody; a w wieluczęściach dorzecza, na przykład w Alzacji we Francji, wybudowano szereg kanałów, aby umoŜliwić barkom dostęp dogłównych miast i samego Renu.Przez wieki Europa wykorzystywała swoje wody powierzchniowe jak zasoby gospodarcze. Ramowa dyrektywa wodnastwarza ramy ochrony zasobów wodnych UE i zarządzania nimi w sposób zrównowaŜony. UmoŜliwiając państwomczłonkowskim klasyfikowanie jednolitych części wód jako sztuczne lub silnie zmienione, dyrektywa stwarza mechanizmintegrujący działalność gospodarczą z celami środowiskowymi.NiŜszy celJednym z celów ramowej dyrektywy wodnej UniiEuropejskiej jest zapewnienie osiągnięcia do 2015 r.dobrego stanu ekologicznego wszystkich jednolitychczęści wód europejskich. JednakŜe ekosystemy wodnenaleŜące do zmienionych części wód (na przykład odcinkiRenu) lub sztucznych części wód (na przykład kanałyŜeglugowe), mogą nie sprostać temu wymogowi.Dlatego teŜ dyrektywa zezwala państwom członkowskimna oznaczenie niektórych wód powierzchniowych jakosilnie zmienione części wód lub sztuczne części wód,dzięki czemu części te nie będą musiały spełniać takichkryteriów jakościowych, jakie muszą spełniać pozostałewody powierzchniowe. W przypadku takich ekosystemówwody będą musiały spełniać kryterium „dobrego potencjałuekologicznego”, a nie „dobrego stanu ekologicznego”.JednakŜe sztuczne i silnie zmienione części wód będąwciąŜ musiały osiągać tak samo niski poziom skaŜeniachemicznego, jak inne jednolite części wód.Aby jednolite części wód oznaczyć tymi kategoriami,państwa członkowskie muszą wykonać szereg badań(opisanych w ramce).Tamiza, Londyn, Zjednoczone KrólestwoRamowa dyrektywa wodnaustanawia ramy prawne umoŜliwiające ochronę oraz przywracanie zasobówczystej wody w Europie oraz zapewnienie ich długotrwałego i zrównowaŜonego wykorzystania. (Jej oficjalnytytuł brzmi:dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r.ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.)Dyrektywa ustanawia innowacyjne podejście do gospodarowania wodami w oparciu o dorzecza, naturalnejednostki geograficzne i hydrologiczne, oraz określa nieprzekraczalne terminy, w których państwa członkowskiemuszą zrealizować ambitne cele w zakresie ochrony ekosystemów wodnych. Dyrektywa odnosi się dośródlądowych wód powierzchniowych, wód przejściowych, wód przybrzeŜnych oraz wód podziemnych iustanawia innowacyjne zasady dla gospodarki wodnej, w tym udział społeczeństwa w planowaniu orazpodejścia ekonomiczne, w tym odzyskiwanie kosztów usług wodnych.Opracowanie © Komisja Europejska (DG ds. Środowiska)1Marzec 2008Prawie jedna piąta wód w UEW 2005 roku państwa członkowskie dokonały wstępnegowyznaczenia części wód, w wyniku których około 15 %jednolitych części wód powierzchniowych w UEoznaczono jako silnie zmienione, a kolejne 4 % jakosztuczne.Jednolitaczęśćwódpowierzchniowychjestfragmentem rzeki, jeziora lub wód przejściowych lubprzybrzeŜnych. Oznacza to, Ŝe państwa członkowskiemogą zdecydować się na oznaczenie tylko konkretnychodcinków rzeki jako silnie zmienione. W ZjednoczonymKrólestwie na przykład górne odcinki Tamizy pozostają wprzewaŜającej części w stanie naturalnym. JednakŜe wsprawozdaniu Zjednoczonego Królestwa o staniedorzecza z 2005 r. dolne odcinki Tamizy, przepływająceprzez Londyn i zmienione na skutek istnienia wałów iprowadzenia innych robót publicznych, zostały określonejako silnie zmienione.Sytuacja róŜni się znacznie w róŜnych państwachczłonkowskich. Belgia, Republika Czeska, Niderlandy iSłowacja oznaczyły ponad 40 % jednolitych części wódpowierzchniowych jako silnie zmienione (zob. ramkaopisująca Niderlandy).Natomiast Łotwa i Irlandia wskazały, Ŝe niespełna 2 %jednolitych części ich wód stanowią części silniezmienione lub sztuczne.Badania słuŜące wyznaczaniusztucznych i silnie zmienionychczęści wódSztuczną część wód definiuje się jako jednolitą częśćwód utworzoną w skutek działalności człowieka,natomiast silnie zmieniona część wód jest tą częściąwód, która uległa zmianom wprowadzonym przezczłowieka, co w znacznym stopniu zmieniło jejcharakter.Państwa członkowskie muszą wykonać szeregkluczowych badań, zanim oznaczą jednolite części wódjako sztuczne lub silnie zmienione (art. 4 ust. 3).Jednym z takich testów jest to, czy dana jednolitaczęść wód będzie mogła osiągnąć cel jakim jest dobrystan ekologiczny do 2015 r. JeŜeli moŜe osiągnąć tencel, nie ma potrzeby wydzielania jej z innych częściwód powierzchniowych.Kolejnym testem, jest to czy korzystne cele jakimsłuŜy sztuczna lub silnie zmieniona część wód mogąbyć osiągnięte na inne sposoby. JeŜeli odcinek rzekizostał w przeszłości wybagrowany i wyprostowany napotrzeby Ŝeglugi, a obecny ruch rzeczny moŜnaprzenieść na transport kolejowy, odcinek ten niespełni kryteriów silnie zmienionej części wód.Niderlandy: konieczność pracy zwodąNiderlandy od stuleci modyfikują swoje rzeki, jeziora iinne wody w ramach budowania prosperującejgospodarki. Zabezpieczenia przybrzeŜne i inne pracezapewniają temu nisko połoŜonemu terytorium ochronęprzeciwpowodziową.Kolejne krokiWstępne oznaczenia wykonane w 2005 roku są jedynietymczasowe. Ostateczne decyzje podjęte zostaną wramachplanówgospodarowaniawodamiwdorzeczach, które państwa członkowskie muszasporządzić na 2009 r. Plany te będą zawierały środki,które wdroŜą państwa członkowskie, aby osiągnąć celedyrektywy na 2015 r., obejmujące zapewnieniedobrego stanu chemicznego i dobrego potencjałuekologicznegowszystkichsztucznychisilniezmienionych części wód.Kolejne plany gospodarowania naleŜy sporządzać cosześć lat. Oceniać one będą, czy oznaczenia są nadalkonieczne w świetle podejmowanych przez niektórepaństwa członkowskie kroków zmierzających doprzywrócenia naturalnego stanu silnie zmienionychczęści wód, takich jak ponowne otwieranie niektórychrówni zalewowych.Przykładem moŜe tu byćIJsselmeer.To słodkowodnejezioro zostało stworzone w latach trzydziestychdwudziestego wieku, gdy przybrzeŜna zaporaochronna odcięła od Morza Północnego rozległąsłonowodną zatokęZuiderzee. IJsselmeerzostałopóźniej podzielone na dwie części drugą zaporą. Obasegmenty są obecnie oznaczone jako silnie zmienioneczęści wód.Do licznie występujących w tym państwie sztucznychczęści wód zalicza się sieć małych kanałówprzecinających krajobraz.W 2005 r. Niderlandy opublikowały sprawozdanie – namocy ramowej dyrektywy wodnej Unii Europejskiej – wktórym tymczasowo uznano ponad 90 % jednolitychczęści wód tego kraju za silnie zmienione lub sztuczne.W przypadku tych wszystkich części wód celem jestosiągnięcie ich dobrego stanu chemicznego i dobregopotencjału ekologicznego.Więcej informacji na temat ramowej dyrektywy wodnej i wód Europy moŜna znaleźć wsystemie informacyjnym natemat wody dla Europy (WISE)pod adresem: water.europa.eu. Strony internetowe Komisji Europejskiej dotycząceochrony wód, które są połączone z WISE, równieŜ zawierają dodatkowe informacje, w tym mapę niezagroŜonych częściwód w kaŜdym państwie członkowskim: zob.index_en.htm.Aby uzyskać informacje techniczne, moŜna wykorzystać znajdujące się na stronach Komisji łącze dodokumentów przewodnich sporządzonych w ramach wspólnej strategii wdraŜania, będącej skoordynowanąinicjatywą Komisji, państw członkowskich, krajów przystępujących i Norwegii mającą na celu sprostanietechnicznym wyzwaniom związanym z wdraŜaniem dyrektywy.Opracowanie © Komisja Europejska (DG ds. Środowiska)2ISBN 978-92-79-14777-7 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl