Khan Rządowe-drogi-dotacje-i-koszty-szczelinowania, Ekonomia, K

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Rządowe drogi, dotacje i kosztyszczelinowaniaAutor:Salmaan A. KhanŹródło:mises.orgTłumaczenie:Konrad WojnarDzięki wydobyciu ropy poprzezszczelinowanie hydrauliczne,potocznieznane jako szczelinowanie („fracking”), Stany Zjednoczone są nie tylko nadrodzedoniezależnościenergetycznej,aleprzewidujesię,żezostanąeksporteremnafty i gazu ziemnego do 2025 r. Poważne przedsięwzięciawiertnicze zostanąw przyszłościpodjęte w formacji łupkowej Utica, któraznajduje się pod znaczną częścią północnowschodnich Stanów Zjednoczonych i októrej mówi się, że zawiera najbogatsze złoża gazu ziemnego i ropy w tym kraju.Tylko podczas wierceń w formacji łupkowej Bakken w Północnej Dakocieodnaleziono dość gazu ziemnego, aby kontynuować eksploatację przez kilkakolejnych pokoleń. Od 2008 r. ceny gazu spadły o 75 procent (w USA).Niektórzy z pierwszych pionierów szczelinowania zaskakują swoimiumiejętnościamiprzedsiębiorczymiitechnicznymi.Wśródinnowatorówszczelinowania są m.in.Harold Hamm, Aubrey McCleadon,Tom Ward iGeorgeMitchell.Niewielu ma stopień naukowy albo jakiekolwiek doświadczenie wgeologii lub w wydobywaniu ropy i są oni po prostu przykładami kreatywnejenergii uwolnionej przez rynek. Niemniej branża szczelinowania nie jest branżąwolnorynkową i może być uzależniona od rządowych dotacji. Na przykład wpływMitchella na rozwój technologii szczelinowania jest czasami porównywany dowpływu Henry’ego Forda na motoryzację, ale Mitchell był dobrze znany w latach80. i 90. ze swoich petycji do rządu federalnego o zwiększenie pomocyfinansowej. Z powodu udanych prób wiertniczych, jakie wykonał w „EasternShales Project”, Departament Energi przyznał Mitchellowi dużą zapomogę, byrozwinął technologie, które pozwoliłyby mu wiercić o wiele głębiej.W 1980 r. weszła w życieSekcja 29dotycząca ulg podatkowych dla firmwydobywającychniekonwencjonalnezłoża.Pomogłaonarozwinąćdużeinwestycje infrastrukturalne wykonujące operacje wiertnicze, co doprowadziłopóźniej do potrojenia produkcji gazu z niekonwencjonalnych złóż. Dopiero wpóźnych latach 90. technologia szczelinowania doczekała się przełomu, którymbyło powstanie płynu szczelinującego typu„slickwater”— rozpowszechnionej wbranży, kontrowersyjnej mieszanki chemicznej, która jest wstrzykiwana dootworu wiertniczego. Płyn ten powoduje szybkie powstawanie pęknięć w grubychgłazach osadowych. Szczeliny te są wystarczająco szerokie, aby gaz ziemny mógłsię ulatniać i być eksploatowany. Przed tym przełomem badania nad płynem„slickwater” były dofinansowywane przez rząd federalny USA przez ponad 25 lat.Państwoweinicjatywypodjętewkwestiachzwiązanychzeszczelinowaniem rozpoczęły się w latach 50., przed rozpowszechnieniem się gazuziemnego jako preferowanego źródła energii w domach. Przez trzy dekady, odłupków z formacji w Teksasie i Wyoming po Marcellus na wschodzie, rządfederalny zainwestował ponad 100 milionów dolarów w rozwój projektówbadawczo-rozwojowych związanych ze szczelinowaniem i miliardy więcej wulgach podatkowych. W 2013 r. przemysł naftowy i gazowniczy otrzymał ok. 3,2miliarda dolarów dotacji od rządu federalnego. Halliburton razem z dwomainnymifirmami(ApacheiChesapeake)opanowałyponad63procentamerykańskiego rynku szczelinowania hydraulicznego. W 2005 r. rząd Bushawdrożył ustawę „Safe Drinking Water Act”, która pozwala wydobywać gaz ziemnyna ziemiach federalnych i zarazem zawiera lukę prawną, dzięki której firmy niemuszą ujawniać chemikaliów używanych przy szczelinowaniu.Istnieją prawdziwe powody do obaw odnośnie skutków szczelinowania,włącznie z ich wpływem na środowisko i infrastrukturę. Jakkolwiek alarmujące sąproblemy związane ze środowiskiem i zdrowiem, w szczególności te dotyczącerakotwórczych(iradioaktywnych)materiałówznalezionychwodpadachszczelinowania, największe koszty dla gospodarki ponosządrogi— finansowaneprzez podatników. W większości stanów koszt szkód wyrządzonych na drogachprzez ciężarówki wożące naftę dzień i noc przekraczają przychody generowaneprzez opodatkowanie branży szczelinowania. Wprawdzie wiele szybów naftowychznajduje się na federalnej ziemi, a więc łatwo zrozumieć, dlaczego biurokracjazupełnie nie bierze pod uwagę zasobu kapitału dróg. Dyrektor programu dróglokalnych Cornell Universityw wywiadziemówi: „Na tych drogach jest jak nadzikim zachodzie” i „Każdy tam tworzy własne zasady”. Jednak bardziejprawdopodobne, że problemy wyrastają nie z braku „zasad”, ale z brakuszacunku do własności prywatnej. Kwestie własności są zawikłane i niejasne zpowodu podejścia rządu do ziemi federalnej, prywatnej własności ipraw do złóżmineralnych.Jeśli drogi byłyby prywatne, tak jak i ziemia, która je otacza, właściciel mógłbywyliczyć prawdziwy koszt odwiertów ropy i gazu tylko poprzez doświadczenie,działający system cenowy oraz metodą prób i błędów. Co więcej, właścicielebyliby zmotywowani, aby upewnić się, czy zarobek ze szczelinowania wystarczynanaprawęciężkozniszczonychdrógpozakończeniuodwiertów.Czyszczelinowanie mogłoby przetrwać bez dotacji i bez darmowego wykorzystaniaograniczonej i delikatnej infrastruktury? Ta kwestia pozostaje niejasna.Mimo że coraz więcej naszej energii pochodzi ze źródeł odnawialnych ireaktorów jądrowych, dotacje do gazu i ropy są nadal znaczne. Ponieważ teostatnie są zasobami ograniczonymi, większą uwagę należy zwrócić na to, cobędzie zaopatrywać nas w energię w dłuższej perspektywie. Nawet geolog zUniwersytetu Penn State, Terry Englelder, który jest czołowym orędownikiemszczelinowania,rozwiązań”.przyznaje:„Szczelinowanieniezapewnidługoterminowych [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl