Kazania świętokrzyskie, Źródła

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kazaniawiętokrzyskie2KAZANIE NA DZIEŃ WIĘTEGO MICHAŁA... [ży]dowskiego [w jego] miecie wsze [?] sława krola wszechmogšcemui [mowi krol asy]rski do króla Ezechijasza, króla żydowskiegoi do l[uda jego]: a wiem, prawi, pwacie w moc Boga waszegowadzšcy [się z mocš króla moc]niejszego. Usłyszew to krol Ezechijaszi wszyciek lud jego, sieksz[y odzienie i] kajać idziechš, popieszychšsię do kocioła na modlitwę przed Boga wszemogšcego i poczęchšsię modlić, iżby je Bog zbawił ot mocy króla pogańskiego.Tegdyż nagle Bóg usłuszał modlitwę luda mier[nego i posłł...] jim napomoc anjeła swego więtego, jenże anjeł czs[ny, z nieba sleciewiz]stšpiw, prawi, anjeł Boży w zastępy pogańskiego [króla, pobił...]we sborze asyrskiem, to je pogsińskiem sto tysięcy [omdziesištty]sięcy i pięć tysięcy luda pogańskiego. Tako lud Boży [przez Bożegoan]jela zwiciężstwo odzirżeli, a pogani mirć podjęli, bo [anjeliwięci da]ni sš nam na ot wadzenie naszego ustraszenia. A pište [danisš nam] anjeli więci na nauczenie naszego nieumienia... [tajemnicach;..., prawi taje[m]nicach: widziech, prawi, anjeła Bożego mocnego;z nieb[a sle] ciew, prawi, postawi prawš nogę na morzy a lewš naziemi ...A ósme [anjeli więci dani nam] sš na owiecenie naszego samnienia...Czcie się tako we księgach sędskich: anjel, prawi, więty [z]stšpido Galaa ku synom izraelskim. Galaa wyprawia się miasto plwišcych,to je nieustawicstwo ludzi grzesznych. I zmo[wił to] słowo: sam, prawi,przez mię przysišgł jesm, iż wam chociał [jem podać zi]emięwrogów waszych, iżbycie ku jich bogom [nie chodzili; to] go jecie3nie uczynili, ale potępiwszy Boga waszego [wszemogšcego, pogańskimbóg ]m modłę jecie wzdawali. Przetoż, prawi, dam was [ wrogomwaszymi] w jich włodanie. A gdaż, prawi, anjeł zmówił tawszyt[ka słowa, z]apłakachš, prawi, wszem sircem i obietnicę Boguwzdachš, [iżby... Bóg] się nad nimi smiłował. Toć i jeć to, ie anjeli[więci dani sš n]am na owiecenie naszego sšmnienia. A dziewištedani [sš więci anjeli w towa]rzystwo wiecznego królowania, gdzieżjeć Bóg w troj[cy jedziny z swy]mi więtymi, iżbychom jich towarzystwai niebieskiego krolewstwa [dostšpili, czego]ż nas dowiedziBóg wszemogšcy. Amen.4KAZANIE NA DZIEŃ W. KATERZYNYSurge, propera, amica mea, et veni! Ta słowa pisze mšdry Salomon,a, sš słowa Syna Bożego tę to więtš dziewicę Katerzynę wsławę króla niebieskiego wabišcego. Wstań, prawi, pospiej się, miluczkam[oja], i pojdzi! I zmówił Syn Boży słowa wielmi znamienita,jimiż każda duszę zbożnš pobudza, ponęca i powabia. Pobudza, rzeka:wstań! [Ponę]ca, rzekę ta: pospiej się! Powabia, rzeka: i pojdzi! I[mówi Syn Boży]: wstań! otbšd, prawi, stadła grzesznego, pospiej sięw l[epsze z do]brego, pojdzi tamce do krolewstwa niebieskiego. Im[owi Syn Boży:]- wstań! Ale w więtem pisani cztwiorakim ludziom,pobudzaję je, mówi [Bóg] wszemogšcy: wstań!, pokazuję, iżsš grzesznicy cztwioracy; bo mówi to słowo albo siedzšcym, albopišcym, albo leżšcym, albo uma[rłymi]. Siedzšcy sš, jiż się k dobremuobleniajš; leżšcy sš, jiż się w[e z]łem kochajš; pišcy sš, jiż się wgrzeszech zapieklajš; umarli sš, jiż w miłoci Bożej rozpaczajš. A tymwszem tet to Bóg miłosciw mówi, rzeka: wstań!I mówi pirzwiej siedzšcym: wstań!, jiż się k dobrem[u] obleniajšcztwiorodla: iż na będšce dobro nie gišdajš, iż [w] wrzemiennemdobrze lubujš, iż czego jim doje nie pamiętajš, iż o sobie nijedne pieczenie imajš. A togodla iż [Boga nie chcš u]rzeć, k dobremu wstaćsię obleniajš, przeto przez [ lepego...] dobrze się znamionujš. Ojemżc pisze więty Łukasz: Cecus se[debat secus viam]. lepy, bo nabędšce dobro nie glšdał; siedziesze, bo w doborze wrzemiennem lubował];podle drogi, bo czego jemu było doje, nie pam[iętał]; ubogibo u siebie niczs dobrego nie imiał. A przeto iż więta Katerzyn[a...dobrego] sšmnienia była, ku głosu Syna Bożego wstać się ...była.A wtóre [wstań!] mówi Bóg miłociwy leżšcym, jiż się we złemkochajš. A tacy dobrze się przez onogo nicmocnego paralityka, trudnšniemocš urażonego, znamionujš, o jemże pisze więty Łukasz: Offe-5rebant ei miserum paraliticum iacentem in lecto... Czso nam przeztogo niemocnego na łóżku leżšcego znamiona? Za wierne niczs inegokromie człowieka grzesznego we złych skutcech przepiewajšcego,jene nic pamiętaję dobra wiekujego, obišzał się tomu, czsoż jećwrzemiennego, leniw jeć ku wstaniu czynić każdego skutka dobrego...więta Katerzyna [k dobremu] nie mieszkać! jeć stała, we złemnie leżała, asi i ty [...jeż sš] w błędnem stadle leżały, ty jeć swojš,naukš otwodziła, jakoż się czcie w je więtem żywocie.A trzecie to to słowo: wstań! mówi Bóg pišcym, jiż się w grzeszechzapieklajš; bo grzesznik w grzeszech zapieklony jeć jako kłodnikw ciemnicy skowany. O jemże prawi więty Łuka]sz: In ipsa nocteerat Petrus dormiens...A cz[twarte to to sło]wo [?] mówi Bóg: wstań! umarłym, jiż wmi[łoci Bożej] rozpaczajš... [następuje dłuższy ustęp łaciński z przykładamiz Pisma sw." tudzież z Legendy o sw. Katarzynie", zakończonywezwaniem] surge [z] stadła grzesznego, propera w lepsze zdobrego, veni do krolewstwa niebieskiego. Amen.6KAZANIE NA DZIEŃ WIĘTEGO MIKOŁAJA... Tymi słowy mędrzec fali więtego Mikołaja [z sk]utka dwojakiegobarzo znamienitego i fali ji pirzwej z jego...7KAZANIE NA DZIEŃ BOŻEGO NARODZENIAIdzie tobie krol zbawiciel, iżby nas ot wieczne mirci zbawił. [Salvumrex] faciet populum suum a pecratis eorum. Tet to, prawi, gdażprzydzie, zbawi [lud swoj ot] wielikich grzechow. Zawierne nicsz bynam nie mieszkać, aleby [naszego...] zbawiciela i jego przyszcia pożędać,by on raczył tog[o dnia w na]sza sirca zawitać i nas wrogownaszych widomych i niewidomych uchować. O nichże mówi Jeremijasz:...Wystšpajšc z miasta Corrozaim, nieprzyjaciele, to sš diabli,wrodzy człowieka grzesznego, głos sš, prawi, skruszenia usłyszeli:popieszycie się, a kamoć na s [uszy będziecie sie]dzieć, iżbyciedusze wasze zdręki wrogów waszych [diabłow zwol]nili, widzcie,bracia miła, zbawienie, widzcie wielikie Syna Bożego przyjani. [Tosłowo] Oorrozaim wyprawia się: tajnica moja mnie, a znamionuje sięsi[rce...] tajnymi grzechy skalano i ot togo zbawiciela złymi uczynan...[?][ottargnione] i w tem to miecie Corrozaim, w piekle wiekujem,mirtny[mi grzechy zanu]rzone i utonęło. K niemuż gdaż człowiekgrzeszny rozpamię[taję grzechy z]stšpi, to czu sam siebie wspomienie,z tajnego sirca [strumienie gor]zkich słez za grzechy wylije ito uznaje, kiegdy sgrzeszył, w kakie wrzemię sgrzeszył, kilkokroćsgrzeszył, którymi grzechy twórca swego na gniew powabił; a jakokolito grzeszny człowiek uczyni, tako nagle sirce jego jemu doradzi,iżby grzecha ostał, swojich grzechów sirdecznie żałował i [z] więtšcyrekwiš dzińsia zawołał: Veni, Domine! et noli tardare; relaxa facinoraplebi tue Israel! Toć to i jeć prawda, iże idzie tobie kroi zbawiciel,iżby nas ot wieczne mirci zbawił.A trzecie idzie tobie ubogi, iżby ty w ubóstwie nie styskował. Jakożprorok Dawid, uznamionaw o jego silnem ubóstwie, jeć wiadeczstwodał, rzeka: Exivit homo ad opus suum. Na które? Na to, jeżsam zjawia, rzeka: Pauper sum ego et in laboribus a iuventute mea.Toć ubogi królowie był, iże nie imiał, gdzieby swoje g[łowę podkło-8nił] A przeto iże nie imiał w swem narodzeni, gdzieby swš g[łowępodkłonił], togodla przed wołem a przed osłem w jasłkach S[yn Bożypołożon] był, bo dziewica Maryja aż pieluszek dobrych [w to wrzemię]nie imiała, a togodla ji we złe chustki ogar[nęła. Invenerunt] eumpannis involutum et positum in presepio. Naleli ji, prawi, pieluszkami...]ogarnienego a w jasłkach położonego. Toć wiem wielikieu[bostwo krola] tako czsnego, iż jeć tako mierne przyszcie i takomierne narodzenie [imiał jet], jenże przez poczštka z Bogiem Oćcemjeć krolewał. Toć i jeć, iżc idzie tobie krol ubogi na to, iżby ty wubóstwie nie styskował.A trzecie [!] idzie tobie kroi mierny na to, iżby ty nie bujał, iżbyonogo bujnego króla diabła nie naladował... Nie nie[... towarzy]stwaluda i krola bujnego, ale bšdmy z towarzystwa króla m[iernego,iżbychom wstšpili na wy]sokoć krolewstwa niebieskiego... A wiem,prawi [w. Augustyn, Jałt wnosić można a łacińskiego cytatu z jegoPism"], rozpaczasz, człowiecze, [iże uie da tobie] dobra swego, jenżesię nie żšdał przyjšć lichot człowiec[zych. Zaprawdę] w czemże ty,człowiecze, możesz bujać, a togo iże idzie tobie krol mierny, niechcesz pamiętać?... Gdaż,się, prawi, umierzyło tako mocne bostwo,w czem bujać może nasze mdłe człowieczstwo? Bo jako mówi Gregorius:[następuje ustęp z jego Moraliów", po czym] Otoć jesmy [słyszeli],iże idzie [tobie kroi praw]dziwy, bo nikomemu krzywdy nieuczynkał; idzie tobie krol [wieczny, i]żby ty s nim na wieki krolował;idzie tobie krol ubogi, by ty [w ubóstwie] nie styskował; idzie tobiekrol mierny, by ty nie bujał. A przeto [mowi ta to sło]wa: krol twójidzie tobie, iżby ty s nim na wieki wiekom królował, jegoż krolewstwadomieci [nas Bóg wszemogšcy. Amen]9KAZANIE NA WIĘTO TRZECH KRÓLI[Ubi est, qui] natus est rex Judeorum? więty [ewanjelista] trojakiskutek znamienity pokazuje w tych we trzech krolech pogańskich: jichżšdne krolewica dziewicš porodzonego pytanie, jich wierne księżycapokojnego poznanie;... a jich rychłe [i szczo]dre króla mocnego odarowanie...I mówi ewanjelista więty pod obrazem trzy krolew pogańskich:gdzie jeć tet, jenże się narodził krol żydowski? Bo pismo togokrolewica dziewicš porodzonego w trojakiem miecie pisma nazywakrólem luda żydowskiego: w jego dziwnem narodzeni; w jego uciesznemwielikich cud czynieni; a w jego trudnem umęczeni. I pokazujeewanjelista, iże tet to kroi i krolewic niebieski w... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl