Odnośniki
- Index
- Kaktusy z zielonej ulicy - Wiktor Zawada (14997), KSIĄŻKI(,,audio,mobi,rtf,djvu), WIKTOR ZAWADA-KAKTUSY Z ZIELONEJ ULICY
- Kava Alex - Zabójczy wirus, Książki, Alex Kava
- Kava Alex - 02 - W ułamku sekundy, Książki, Alex Kava
- Kava Alex - 01 - Dotyk zła, Książki, Alex Kava
- Kat Martin - Cygański Lord, Książki - Literatura piękna, Kat Martin
- Kat Martin - Nocny Jeździec, Książki - Literatura piękna, Kat Martin
- Kapp Colin - Formy Chaosu 01 - Formy Chaosu, Książki Fantasy i SF
- King To, ►Dla moli książkowych, king
- Keyes Gregory - Gwiezdne Wojny 103 - NOWA ERA JEDI - Ostrze Zwycięstwa - Podbój, Książki, Star Wars, New Jedi Order
- King Jaunting, ►Dla moli książkowych, king
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- milosnikstop.keep.pl
Karol Wojtyła Opowieść oŚwiętości, Książki Tekstowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Jan A. FręKAROL WOJTYŁA OPOWIEĆ O WIĘTOCIWYDAWNICTWO GNOMEWydanie I, maj 1999Ksišżka Karol Wojtyła - Opowieć o więtoci, przedstawia obok faktów z niezwykłego życia Papieża-Polaka, także problemy współczesnego Kocioła katolickiego. Jan A. Frę starał się w niej zachować równowagę pomiędzy popularnš opowieciš biograficznš oraz zagadnieniami z dziedziny filozofii, teologii i nauki społecznej. Ksišżka ta - jak pisze jej Autor - adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców, także tych, którzy nie czytajš literatury religijnej, a być może nawet sš daleko od bieżšcych spraw kocioła. Postać i znaczenie Papieża Jana Pawła II wykracza wszak znacznie poza ramy okrelone funkcjš Najwyższego Kapłana. Jest on powszechnie postrzegany jako jedna z najwybitniejszych postaci tego stulecia, sumienie naszej współczesnoci - bez względu na wyznanie ludzi, dla których jest autorytetem". Opowieć o Ojcu więtym - wbrew temu, co mógłby sugerować jej tytuł - nie ma charakteru biograficznego. więtoć rozumiana jest tu szerzej, odnosi się nie tylko do postaci samego Karola Wojtyły, lecz także do życia ludzkiego w ogóle, do wiary, pracy, miłoci. Wartoć prezentowanej publikacji podnoszš niewštpliwie liczne cytaty Papieża i jego biografów oraz wspaniałe zdjęcia Adama Bujaka. Jest wiele umiechów na ludzkich twarzach a każdy inny niepowtarzalny odbija czšstkę serca nawet w ciemnoci Choćby wszystkie miejsca zmieniły się w czarne rzeki to on wyjrzy z kšcików oczu i w deszczu i w słońcu aby dać wiadectwo prawdy Drzewa Życia Ujrzałam dzi ze szklanego ekranu Twój umiech który słałe znad ołtarza jak piórko wesołego cherubina czekajšcym ludziom Anna Wernerowa WSTĘP Skšd wiesz, że na wadze wiata przeważa człowiek? Kiedy wydawnictwo Videograf zwróciło się do mnie z propozycjš napisania opowieci o życiu i dokonaniach Papieża Jana Pawła II, już po wstępnej kwerendzie bibliotecznej uwiadomiłem sobie, jak trudne to zadanie i jak rozliczne pułapki czekajš na tej drodze. Z wydawnictw powięconych polskiemu Papieżowi, a także z jego własnych pism można dzi stworzyć wcale nie najmniejszš bibliotekę. Łatwo jednak zauważyć, że przeważajš poważne naukowe opracowania, zwłaszcza papieskiego nauczania społecznego oraz pozycje dokumentacyjne, materiałowe. Oba te gatunki pisarstwa wywodzš się głównie z kręgów naukowych Kocioła i w dużej mierze do tychże kręgów sš adresowane. Istnieje także znaczna liczba opracowań popularnych, których autorzy (jak choćby ksišdz Mieczysław Maliński), pragnš zainteresować czytelnika głównie wydarzeniami z życia Papieża, mniejszš wagę przykładajšc do jego dorobku intelektualnego, w tak istotny sposób wpływajšcego na przemiany współczesnego Kocioła. Jest także monografia Tada Szulca, jak wiele dzieł tego rodzaju bardzo obszerna, ukazujšca poza głównym wštkiem rozległe horyzonty zagadnień społecznych, a jeszcze bardziej może politycznych naszego wiata. Piszšc tę ksišżkę starałem się zachować równowagę między typowš popularnš opowieciš biograficznš zagadnieniami z dziedziny filozofii, teologii i nauki społecznej. Próba popularnego ich przedstawienia zmusza jednak do dokonywania skrótów i uproszczeń, które rażš specjalistów, lecz wielu czytelnikom pozwolš na zyskanie ogólnej orientacji w tej niełatwej problematyce. Moja opowieć adresowana jest do szerokiego grona odbiorców; także tych, którzy nie czytujš literatury religijnej, a być może nawet sš daleko od bieżšcych spraw Kocioła. Postać i znaczenie Papieża Jana Pawła II wykracza wszak znacznie poza ramy okrelone funkcjš Najwyższego Kapłana. Jest on powszechnie postrzegany jako jedna z najwybitniejszych osobistoci tego stulecia, "sumienie" naszej współczesnoci - bez względu na wyznanie ludzi, dla których jest autorytetem. Miał tę wiadomoć Vittorio Messori, autor znakomitego wywiadu-rzeki z Janem Pawłem II Przekroczyć próg nadziei: Tylko katolicy widzš w nim "Wikariusza Chrystusa", ale jego wiadectwo o prawdzie i jego posługa miłoci docierajš dzi, jak zawsze w przeszłoci, do każdego człowieka, czego dowodem jest niekwestionowany prestiż, jaki Stolica Apostolska zdobyła sobie w społecznoci międzynarodowej. Istotna trudnoć, na jakš natrafia każdy niemal autor ksišżki o treciach zwišzanych z życiem religijnym, leży na płaszczynie języka. Autorzy wywodzšcy się z kręgów duchowieństwa, w naturalny sposób posługujš się nie tylko jego terminologiš czy frazeologiš, lecz także charakterystycznš religijnš stylistykš. Problem w tym, iż taki sposób mówienia o wierze rzadko daje się z sukcesem przenieć na płaszczyznę opowieci biograficznej, a jeszcze rzadziej - na język zagadnień społeczno-politycznych, majšcych wpływ na działalnoć Papieża. Jako autor wczeniejszych ksišżek o teatrze czy biograficznych opowieci o "mieszkańcach masowej wyobrani" naszych czasów, stanšłem zatem przed trudnociš, o jakiej mówi rzecznik Episkopatu Polski, ks. Adam Schulz: Należy też zrozumieć, że trudno jest mówić o Kociele prostym, zrozumiałym językiem, ponieważ Kociół jest nie tylko rzeczywistociš ziemskš, ale i duchowš. Stšd też czasami bardzo trudno jest opisać pewne rzeczy słowami; to, co istnieje w Kociele, czyli to, co kryje się pod jego zewnętrznš strukturš, i przekraczać je pięknym językiem czy też ciekawym obrazem. Dlaczego opowieć o więtoci? Zapewne wszyscy jestemy zgodni, iż Karol Wojtyła jest postaciš niezwykłš. Wielu z nas - Polaków (ale przecież nie tylko) chce widzieć w nim znacznie więcej: ideał współczesnego człowieka, niedocigniony wzór duchowej doskonałoci, niepodważalny autorytet moralny. wiadczš o tym liczne stawiane mu pomniki, nazywanie jego imieniem ulic, placów, szkół, instytucji itp. Przygotowujšc się do napisania tej ksišżki uwiadomiłem sobie, że słowo "więtoć" najpełniej odnosi się nie tylko do osoby Karola Wojtyły na przestrzeni całej jego biografii, lecz przede wszystkim do drogi życia, jakš nam jako kapłan, biskup i Papież zleca. Mówimy wszak "Ojciec więty", nie zawsze zastanawiajšc się nad głębszym sensem tych słów. A przecież każda ksišżka o Janie Pawle II staje się w naturalny sposób opowieciš o kandydacie na więtego - jak nazywali go nieraz koledzy gimnazjalni czy uniwersyteccy - ale także opowieciš o więtoci wiary Chrystusowej, płynšcej poprzez papieskie nauczanie bezporednio z Ewangelii, o więtoci życia ludzkiego, które ma być wiadectwem głębokiego, ufnego przyjęcia Prawdy Objawionej, o więtoci pracy, której były robotnik Solvayu powięcił jeden ze swych poematów i kilka encyklik, wreszcie o więtoci uczucia - najpiękniejszego i najbardziej ludzkiego - miłoci. Starajšc się możliwie najwierniej oddać refleksje papieskie, często posługuję się cytatami, które również (z dwoma wyjštkami) stanowiš myl przewodniš kolejnych rozdziałów. Jestem pewien, że można znaleć obok nich także wiele innych fragmentów pisarstwa Jana Pawła II, być może celniej oddajšcych przedstawiane w opowieci zagadnienia; chciałbym jednak zapewnić Szanownych Czytelników, iż wybierajšc włanie te a nie inne cytaty starałem się być jak najdalej od szerzšcej się niestety, w różnych publikacjach wiadomej manipulacji. Ksišżka ta nie odkrywa w życiu i działalnoci Karola Wojtyły niczego, co nie byłoby znane innym biografom. Zadaniem, jakie wiadomie sobie postawiłem, jest zebranie w całoci tego, co już o Papieżu wiadomo. Jeli więc ta niewielka z założenia opowieć o najwybitniejszym z Polaków pozwoli Czytelnikowi nieco rozszerzyć posiadanš wiedzę o osobie i dokonaniach Głowy Kocioła Powszechnego, ale także o skomplikowanych uwarunkowaniach tych dokonań - cele wydawnictwa i autora zostanš spełnione. Pozostaję także z nadziejš, iż wszystkie niezamierzone usterki i uchybienia potraktowane zostanš z wyrozumiałociš. Autor ROZDZIAŁ I "DO KOCIOŁA MIAŁ BLISKO" Ty jest Mesjasz, Syn Boga żywego - Mat. 16, 16 Wyznanie to przyszło do mnie od chrzcielnicy i od ołtarza, z ambony i ze szkoły. Było spowite w całe życie chrzecijańskiej wspólnoty. To wyznanie tworzyło życie, tak jak tworzy życie chrzecijańskie na całym okręgu Ziemi. Przyszło do mnie to Piotrowe wyznanie jako dar wiary Kocioła. Życiu memu nadało ten kierunek, który ma swój poczštek w Ojcu, aby przez Syna otwierać się w Duchu więtym na niezgłębionš tajemnicę Boga. Tajemnicy owej uczyły mnie ręce matki, która składajšc małe dziecięce dłonie do pacierza, pokazywała, jak kreli się krzyż - znak Chrystusa, który jest Synem Boga żywego. [...] Jakże wdzięczny ci jestem, prastara wadowicka parafio! (Wadowice, 14.08.1991) Takimi włanie słowami Papież Jan Paweł II okrelił, z całej głębi swego osobistego życia i dowiadczenia, najwczeniejszy okres wiadomoci: lata dziecięce, spędzone w rodzinnych Wadowicach. Wojtyłowie nie mieszkali tu od pokoleń. Ojciec przyszłego Papieża, Karol, którego ze względu na tożsamoć imienia nazwijmy seniorem, po raz pierwszy zobaczył Wadowice w 1900 roku jako wieżo wcielony do armii austriackiej żołnierz 56. Pułku Piechoty, który tam włanie stacjonował. Ród Wojtyłów, z pokolenia na pokolenie przekazujšcych sobie rzemiosło krawieckie, wywodzi się z podbeskidzkiej wsi Czaniec. W 1968 roku zmarł w Czańcu, w wieku 90 lat stryj Karola Wojtyły - Franciszek, ostatni przedstawiciel rodu zamieszkały w tej miejscowoci. Nabożeństwo pogrzebowe odprawił tam wówczas Karol Wojtyła, już jako kardynał i metropolita Krakowa. Dziadek przyszłego Papieża opucił rodzinnš wie, przeniósł się do leżšcego opodal Lipnika, i tam włanie 18 lipca 1879 roku urodził się Karol-senior. Z nieznanych bliżej powodów przerwał naukę po III klasie gimnazjalnej i wybrał zawód krawca, lecz po zakończeniu obowišzkowej służby wojskowej zdecydował o pozostaniu w armii. W 1904 roku ożenił się z Emiliš Kaczorowskš, córkš krakowskiego tapicera, pobożnš wychowankš przyklasztornej szkoły. W latach 1906-1919 mieszkał z niš w Krakowie, pełnišc s... [ Pobierz całość w formacie PDF ]