Kapitał ludzki, krlaef

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Redakcja naukowa:Autorzy:dr Iga MagdaAgnieszka KamińskaKarol Pogorzelski (koordynacja)Opracowanie graficzne,skład i druk:Zdjęcie z okładki:Publisher s.c., ul. Sienna 90, 00-815 WarszawaZsuzsanna Kilian, www.rgbstock.comInstytut Badań Strukturalnychul. Rejtana 15 lok. 24/25; 02-516 Warszawa, Polskae-mail: ibs@ibs.org.pl; www.ibs.org.pltel.: + 48 22 629 33 82; fax.: +48 22 395 50 21Publikacja dystrybuowana bezpłatnie.Spis treściKapitał ludzki na MazowszuWprowadzenie .......................................................5Wykształcenie Polaków na tle Europy ...................6Znaczenie wczesnej edukacji..................................7Żłobki na Mazowszu...............................................8Koszty żłobków i przedszkoli..................................9Jakość polskiej edukacji według PISA .....................11Szkoły podstawowe i gimnazja ..............................12Czy gimnazja segregują uczniów? ..........................13Edukacja ponadgimnazjalna...................................14Powszechność edukacji ponadgimnazjalnej...........15Edukacja wyższa ....................................................16Łączenie pracy i nauki ............................................17Praca polskich studentów ......................................18Kształcenie ustawiczne ..........................................19Podsumowanie ......................................................21Monitoring rynku pracyKoniunktura ...........................................................23Aktywność zawodowa i zatrudnienie ....................24Bezrobocie.............................................................25Wykształcenie a aktywność zawodowa .................26Prognozy zatrudnienia wg zawodów .....................27Założenia – struktura wiekowa ..............................28Struktura wykształcenia ........................................29Struktura gospodarki .............................................30Prognozy rynku pracy według zawodów ...............31Zatrudnienie według zawodów ..............................32Bezrobocie według zawodów ................................33Podsumowanie ......................................................34Kapitał ludzki na MazowszuLuty 2012WprowadzenieJako temat II raportu kwartalnego zdecydowaliśmysię obrać kapitał ludzki. Nasz wybór był podykto-wany tym, że dominującym sektorem gospodar-czym na Mazowszu są usługi, szczególnie rynkowe:finansowe, informatyczne, prawne, komunikacyjne,itp. Podstawowym czynnikiem determinującymrozwój tych branż jest zaś kapitał ludzki (w odróż-nieniu od tradycyjnego przemysłu, gdzie domino-wał kapitał fizyczny), a więc wiedza i umiejętnościpracowników. Kapitał ludzki nabywa się w dużejmierze poprzez edukację, nie tylko tę odbywanąw szkole i na studiach, lecz także w wieku dorosłym.Jakość kształcenia na Mazowszu jest więc ważnaz punktu widzenia rozwoju wspomnianych branżoraz wzrostu gospodarczego całego regionu.Warto również pamiętać, że ze względu na rosną-cą rolę sektora usług, kapitał ludzki stał się istot-nym czynnikiem wpływającym na zróżnicowaniesytuacji gospodarczej poszczególnych obszarówMazowsza. Nowoczesne usługi rozwijają się tam,gdzie dostępnych jest wielu odpowiednio wykształ-conych pracowników. Dobre wykształcenie to jed-nak długotrwała i kosztowna inwestycja, na którąw przypadku niskiej jakości kształcenia publiczne-go, mogą sobie pozwolić tylko najlepiej sytuowa-ni. Dlatego zrównoważony rozwój całego regionuwymaga dostępności dobrych szkół oraz wsparciauczniów pochodzących z niezamożnych rodzin. Do-datkowym efektem takiej polityki jest wzrost mo-bilności społecznej, a więc poszerzenie możliwościawansu osób z niższych warstw społecznych.W dalszej części raportu omówione zostały różneaspekty kształcenia, od pierwszych etapów edu-kacji, przez naukę szkolną aż po studia wyższeoraz kształcenie ustawiczne. Przeanalizowaliśmynie tylko dostępność i powszechność kształceniana Mazowszu na poszczególnych etapach, alerównież jego wyniki na tle kraju i w kontekściemiędzynarodowym.W drugiej części raportu, po krótkiej analizie bie-żących danych z rynku pracy, ze szczególnymuwzględnieniem kwes i związanych z wykształce-niem, przedstawione zostały pierwsze prognozypopytu i podaży na rynku pracy regionu.Zapraszamy do lekturyPytania badawcze:Jaka jest struktura wykształcenia Polaków oraz mieszkańców Mazowsza na tlemieszkańców innych państw Unii Europejskiej?Jakie czynniki decydują o tym, że Polacy relatywnie rzadko korzystają zeżłobków i przedszkoli? Czy jest to brak odpowiednich placówek, czy barierafinansowa?Czy wraz z reformą szkolnictwa i wprowadzeniem gimnazjów wzrosła jakośćkształcenia oraz nastąpiło wyrównanie szans edukacyjnych?5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl