Kislev - Kraina Lodu 4, Warhammer, Warhammer, Warhammer FRP

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treœci
Spis treœci
Rakhov..........................................................................................................................................................2
Kraina.........................................................................................................................................................2
LudnoϾ......................................................................................................................................................3
Indeks geograficzny Ksiêstwa Bolgasgradu (2522 rok KI)...................................................................4
Znacz¹ce miejsca.......................................................................................................................................5
Przyk³adowy mieszkaniec Bolgasgradu....................................................................................................5
Pomys³y na przygody...............................................................................................................................6
Wielkie Ksiêstwo Pó³nocy.............................................................................................................................6
Kraina......................................................................................................................................................7
LudnoϾ...................................................................................................................................................8
Indeks geograficzny Carskich Gradów (2522 rok KI)........................................................................9
Znacz¹ce miejsca.....................................................................................................................................11
Przyk³adowy mieszkaniec Carskich Gradów...........................................................................................13
Pomys³y na przygody...............................................................................................................................14
Autorzy
– Miros³aw "Tancred_de_Beauville" Kuœnierz
- Norbert "ishii" G.
ê
Korekta:
Joanna "Norna" Cieœlak
Sylwester "Orth" Wróbel
Karolina "Viriel" Bujnowska
Projekt ok³adki:
Sylwester “Orth” Wróbel
Projekt ramki:
Pawe³ „Bizley” Brzozowski
Rysunki:
Jakub „Paskud” Redys
Sk³ad:
Sylwester “Orth” Wróbel www.orth.com.pl
Projekt „Kislev – Kraina Lodu” jest nieoficjalnym, fanowskim dodatkiem do systemu WFRP. Wszelkie nazwy i znaki
s¹ zarejestrowane dla Black Industries.
1
Rakhov
Wielkie Ksi stwo Pó nocy
Rakhov
Rakhov
pomyœlny stan, ale wszyscy dziêkuj¹ za to bogom. Niegdyœ
kniaŸ Rakhova myœla³ o zabezpieczeniu przeciwpowo-
dziowym, ale koszty budowy znacznie przekracza³y
mo¿liwoœci w³adcy.
Nazwa oficjalna:
Ksiêstwo Rakhova
W³adca:
kniaŸ
Kazimir – nie wiem która nazwa lepsza
Rz¹d:
Prowincja: ustrój feudalny ze zgromadzeniem bojarów,
mieszczan i duchownych, którzy spotykaj¹ siê na zamku w
Rakhovie. Miasto Rakhov: zwierzchnia w³adza ksiêcia, rada
miejska z³o¿ona z najbogatszych mieszczan.
Stolica:
Rakhov
Wolne miasta:
brak
G³ówne towary eksportowe:
drewno, dziczyzna, skóry, sól,
rudy metali, zio³a oraz ¿ywnoœæ.
Na wschód od Rakhova le¿y obszar znany pod nazw¹ „Wzgórz
P³aczu”. Teren ten zamieszkuj¹ pasterze, znajduje siê tam tak¿e
kilka kopalni soli, nale¿¹cych do kniazia Casimira. Na
po³udniu, wœród zielonych pagórków, ¿yj¹ nieliczne plemiona
goblinów, które wysz³y z ukrycia, gdy armia opuœci³a swoje
posterunki. Od tamtej pory uda³o im siê zniszczyæ kilkanaœcie
okolicznych mniejszych osiedli oraz zagroziæ kilku wiêkszym.
Na dalekim wschodzie ksiêstwa znajduj¹ siê Wzgórza,
wy¿ynny obszar u podnó¿a Gór Krañca Œwiata. To w³aœnie tam
znajduje siê legendarna „£ysa Góra” – miejsce, gdzie niegdyœ
oddawano czeœæ pradawnym duchom. Ludzie omijaj¹ je,
czyni¹c znaki w³asnych bogów oraz spluwaj¹c.

Na szczêœcie nasze
z
iemie nie ucierpia³y zbytnio w czasie
inwazji, mimo to obawiam siê o los reszty Kisleva. Nasze
chor¹gwie nadal walcz¹ na Pó³nocy z przeklêtym
najeŸdŸc¹.”

ksi¹¿e Casimir (Kasimir)
Droga prowadz¹ca z Rakhova na pó³noc zapewnia po³¹czenie
stolicy ksiêstwa z Kislevem. Pozosta³e trakty znane s¹ g³ównie
miejscowym oraz wojsku. Nie podró¿uje po nich ¿aden
obcokrajowiec, niektóre to zwyk³e polne œcie¿ki, inne zaœ
bardzo trudno wy³owiæ spoœród otaczaj¹cego je lasu. Parê lat
temu na dworze w Rakhovie planowano zbudowaæ kilka
traktów z prawdziwego zdarzenia. Dróg wybudowaæ siê nie
uda³o, za to wytyczono nowe szlaki oraz oczyszczono czêœæ
starych. Przy okazji prac zwi¹zanych z wytyczaniem nowych
traktów zbudowano wiele przydro¿nych karczm, a na
zagro¿onych obszarach postawiono znaczn¹ iloœæ stanic. Wraz
z najazdem Chaosu przerwano wszelkie prace, a znaczna czêœæ
wojsk opuœci³a ksiêstwo, by walczyæ pod carskimi sztandarami.
Obecnie na wielu obszarach rozpanoszyli siê zielonoskórzy
oraz zwierzoludzie. Nieliczni wojownicy staraj¹ siê utrzymaæ
przeciwnika w szachu do czasu powrotu reszty wojsk, obecnie
walcz¹cych na pó³nocy kraju.

S³ysza³em o licznych okropieñstwach wojny na pó³nocy,
cieszmy siê zatem, ¿e nasze ziemie pozosta³y nietkniête,
dziêkujmy bogom za ten cud.”

Grigorij, kmieæ z okolic Rakhova.

Goœcinni ci nasi s¹siedzi z po³udnia, ale mam nadziejê, ¿e
nied³ugo bêdziemy mogli powróciæ do naszych domostw.
S³ysza³em, ¿e kniaŸ chce podarowaæ nam trochê zapasów na
drogê.”

uciekinier z pó³nocnego Dobryrionu.
Kraina
Po³o¿ony na wschodnim skraju Lasu Gryfów Rakhov to
najludniejsza prowincja Kisleva. Graniczy od pó³nocy
i zachodu z rzek¹ Urskoj, od po³udnia jego granicê stanowi¹
wody Górnego Talabeku, zaœ ze wschodu Góry Krañca Œwiata.
Na pó³nocy oraz na zachodzie rozci¹gaj¹ siê ziemie zwane
Dobryrionem oraz Carskie Grody. Na po³udniu le¿y imperialna
prowincja Ostermark. Niemal po³owê obszaru ksiêstwa
pokrywaj¹ gêste lasy, a na wschód od miasta Rakhov znajduj¹
siê Wzgórza P³aczu.
G³ównym przedmiotem handlu w Rakhovie jest drewno oraz
po¿ywienie. Na po³udniu rosn¹ sosny, podczas gdy na pó³nocy
znajduj¹ siê ¿yzne ziemie. Drwale œcinaj¹ drzewa, które
nastêpnie sp³awiaj¹ rzekami b¹dŸ przewo¿¹ wozami w celu
sprzedania na s³abo zalesionej pó³nocy. Drewno jest czêsto
kupowane przez Kislevczyków z pozosta³ych czêœci kraju.
Wiêksza czêœæ budowli w pañstwie carów jest budowana
w³aœnie z drewna. Drugim wa¿nym towarem, jakim handluj¹
ludzie z tych ziem, jest ¿ywnoœæ. M¹ka z Rakhova jest
sprzedawana zarówno w Kislevie, jak i w Imperium. Wielu
chciwych kupców mimo zakazu ze strony kniazia podnios³o
ceny m¹ki, rozliczaj¹c siê do ostatniego z³amanego
pula
.
Kwestia ta mo¿e doprowadziæ do konfliktu, kniaŸ i jego ludzie
staraj¹ siê nie pog³êbiaæ niedoli, jaka dotknê³a wiêksz¹ czêœæ
ludnoœci, ale zawsze znajd¹ siê tacy, którzy dbaj¹ tylko o w³asny
interes.
Mimo posiadania znacznej iloœci terenów zalesionych,
w Rakhovie istnieje równie¿ wiele obszarów uprawnych,
przynosz¹cych co roku obfite plony. Liczne strumienie oraz
górskie rzeczki zapewniaj¹ dostatecznie du¿o wody, klimat jest
znacznie dogodniejszy pod uprawê ni¿ na dalekiej pó³nocy
kraju. Rakhov pod wzglêdem po¿ywienia jest
samowystarczalny, a wszelkie nadwy¿ki s¹ sprzedawane
z zyskiem, g³ównie w granicz¹cym Ostermarku. Liczne towary
luksusowe sprowadza siê tutaj z Kisleva lub Imperium. Zimy w
Rakhovie s¹ trochê l¿ejsze ni¿ w pozosta³ych czêœciach kraju,
wiosny zaœ s¹ ciep³e, bardzo czêsto obfituj¹ce w powodzie. Na
szczêœcie ostatnia powódŸ mia³a tu miejsce dziesiêæ lat temu,
a od tego czasu dochodzi³o wy³¹cznie do podtopieñ
nadrzecznych obszarów. Nikt nie wie, czemu zawdziêczaæ ten
Na po³udniowych obrze¿ach Lasu Gryfów mo¿na natkn¹æ siê
na rozliczne mokrad³a. Znajduje siê tam kilka osad rybackich,
stale zagro¿onych atakami ze strony zwierzoludzi. Wojownicy
kniazia wiele razy niszczyli kryjówki potwornych bestii, ale te
zawsze wraca³y. Obszar ten jest s³abo zaludniony, co sprzyja
zwierzoludziom i innym groŸnym stworzeniom, takim jak
2
Rakhov
rzeczne trolle. Ziemie te w ca³oœci nale¿¹ do kniazia Casimira,
ale w obecnej sytuacji ich mieszkañcy musz¹ radziæ sobie sami.
Niektórzy twierdz¹, ¿e ziemie te s¹ nawiedzone, inni
wspominaj¹ coœ o kl¹twie Wodniaka. Faktem jest, ¿e od
pewnego czasu tereny te s¹ czêsto odwiedzane przez
krasnoludy.
rolników oraz drwali. Tradycyjn¹ potraw¹ jest bigos, dobrze
znany w ca³ej po³udniowej czêœci pañstwa carów. Znawcy
jednak¿e twierdz¹, ¿e to w³aœnie mieszkañcy Rakhova s¹
mistrzami w przyrz¹dzaniu tej potrawy. Ludnoœæ Rakhova
uznawana jest za najbardziej wyrozumia³¹ w ca³ym Kislevie,
darz¹ szacunkiem wyznawców ka¿dej religii, za wyj¹tkiem
kultów zakazanych bóstw. Wspó³czeœni Rakhovczycy nale¿¹ do
najbardziej otwartych i przyjacielskich obywateli Kisleva. Ich
ziemie s¹ zazwyczaj bezpieczne, nigdy nie zosta³y spustoszone
przez hordy Chaosu, jedynie liczne ataki zielonoskórych czêsto
uprzykrza³y ¿ycie tutejszej ludnoœci. Mieszkañcy tych ziem s¹
przede wszystkim wyznawcami Shallyi, Rhyi oraz Dazha,
a tak¿e Ulryka. Kontakty handlowe u³atwia po³o¿enie
prowincji, w wid³ach dwóch du¿ych rzek oraz na granicy
z imperialn¹ prowincj¹ Ostermark. Ulryk jest tu czczony
wy³¹cznie w aspekcie boga zimy, wiêkszoœæ wojowników
wyruszaj¹c na wojnê modli siê do Ursuna b¹dŸ Tora. Kult Rhyi
ma na tych ziemiach szczególne wp³ywy. Wiele wieków temu,
gdy Imperium nie istnia³o jako ca³oœæ, liczni uczeni przybysze
zamieszkali w Rakhovie. Niektórzy zaoferowali swoje us³ugi
ówczesnemu kniaziowi Kazimirowi III, przez potomnych
zwanemu Wielkim. W³adca, widz¹c w propozycji uczonych
spore korzyœci dla kraju, ufundowa³ z w³asnej kieszeni
uniwersytet. By³o to w roku 1892 i od tamtego czasu uczelnia
wci¹¿ pozostaje najlepsza pod wzglêdem poziomu nauczania w
Kislevie. Nadal jednak wiele jej brakuje do o wiele starszych
i posiadaj¹cych bogate tradycje uczelni Imperium.
Powiedzenia z Rakhova
„Za Carycê, za kniazia, naprzód, dla chwa³y Kisleva”

ulubione powiedzenie bojarów z Rakhova
„Raz na wozie, raz pod wozem

-
ró¿nie w ¿yciu siê wiedzie, raz dobrze, raz Ÿle

Gdzie my ¿yjemy? W Ciemnogrodzie

- s³owa s³ynnego baka³arza przed zdjêciem z urzêdu pary
braci Kuropatw
„Nasi bogowie s¹ z nami, wiêc giñcie, wyznawcy bóstw
mroku”
– mimo tolerancji nie akceptuje siê tu kultów z Pó³nocy
Mieszkañcy tej prowincji ceni¹ sobie spokój, kochaj¹ nocne
biesiady. U mieszkañców Ostermarku utar³o siê przekonanie, ¿e
Rakhovczycy to najlepsi kompani do kielicha spoœród
wszystkich poddanych Carycy. Nieod³¹cznie kojarz¹ siê
z butelczyn¹ wódki albo jeszcze gorszego trunku. Pozosta³ym
mieszkañcom Kisleva ludzie ¿yj¹cy na tych terenach kojarz¹ siê
przede wszystkim z szalonymi szar¿ami oraz wielkimi
wodzami. Oczywiœcie wielu wyobra¿a ich sobie jako brudnych,
zapijaczonych drwali, dostarczaj¹cych jak¿e wa¿ne na pó³nocy
drewno. Rakhovskie kobiety s¹ zaœ uwa¿ane za najbardziej
urodziwe w ca³ym Kislevie.
Ksiêstwo Rakhova – najbli¿sze kulturowo wschodnim
prowincjom Imperium – jest czêsto odwiedzane przez kupców
oraz podró¿nych. Z zysków uzyskanych z handlu m¹k¹, wódk¹
oraz drewnem mieszkañcy Rakhova kupuj¹ od przybyszy liczne
towary, g³ównie proch oraz rozmaite dobra uchodz¹ce tutaj za
luksusowe. Miasto Rakhov wytwarza jedynie niewielkie iloœci
tego typu produktów. Ludnoœæ tych ziem jest wierna przede
wszystkim wobec swego kniazia oraz wobec Carycy. Liczni
mo¿ni wysy³aj¹ swoje dzieci na carski dwór, aby u³atwiæ im
póŸniejsz¹ karierê w armii lub na dworze.
LudnoϾ
Mieszkañcy Rakhova s¹ w wiêkszoœci Gospodarami, którzy
najpierw przeszli przez Najwy¿sz¹ Prze³êcz, po czym po paru
latach opuœcili obszary Praag w poszukiwaniu lepszej ziemi
uprawnej i udali siê na po³udnie. Wed³ug historyków s¹
potomkami tzw. Po³udniowych Gospodarów. W ksiêstwie ¿yje
te¿ niezbyt liczna populacja ludzi z Imperium oraz niewielu
Ungo³ów. Nowe tereny okaza³y siê tym, czego szukali
Gospodarowie, liczne zielone lasy obfitowa³y w zwierzynê, zaœ
pola przynosi³y znaczne plony, mog¹ce wy¿ywiæ stale rosn¹c¹
populacjê. Mi³uj¹cy pokój, mniej obeznani z wojn¹ ni¿ reszta
Gospodarów, musieli przyswoiæ sobie tak¿e i tê sztukê.
Pierwsze okrutne najazdy zielonoskórych zahartowa³y ten
spokojny lud. Od tego momentu Rakhov zacz¹³ wystawiaæ
oddzia³y równie wartoœciowe co reszta kraju. Za czasów Miski
dali siê poznaæ jako œwietni rolnicy. Ten obraz przetrwa³ do
czasów obecnych, mimo zatarcia wszelkich ró¿nic pomiêdzy
poszczególnymi plemionami Gospodarów. Ksiêstwo Rakhova
zosta³o ustanowione za rz¹dów pierwszej Carycy, Szojki.
Wtedy to w³aœnie w³adca Rakhova poprzysi¹g³ wiernoœæ carom
Kisleva.
Rakhov to œredniej wielkoœci prowincja, s³yn¹ca ze swoich
Burza Chaosu nie spowodowa³a tu wielkich strat, tylko
wschodnie obszary ksiêœtwa ucierpia³y od najazdu hordy
zielonoskórych. Zgromadzone rakhovskie pu³ki przegoni³y
watahy orków i goblinów poza granice Rakhova. W tym czasie
nadszed³ carski rozkaz, wzywaj¹cy wiêkszoœæ si³ do obrony
Kisleva. Oprócz najazdu du¿ej armii gdzieniegdzie uda³o siê
przedostaæ pomniejszym bandom grabie¿ców z pó³nocy. Zostali
wyciêci, a ¿ywcem pojmanych nabito na pale wzd³u¿ rzeki
Urskoj. W okolicach Weleñki dosz³o ostatnio do kilkunastu
najazdów przeprowadzonych przez gobliny. Nieliczni pozostali
wojownicy nie s¹ w stanie pokonaæ zagro¿enia. Ludnoœæ
ksiêstwa oczekuje na powrót swoich ¿o³nierzy, niejeden m¹¿,
ojciec, syn czy wybranek wyruszy³ na wojnê w obronie
kochanej ojczyzny. Obecnie tylko bogowie wiedz¹, gdzie
znajduj¹ siê konne kontyngenty z rakhovskich województw.
Gospodarowie z Rakhova pos³uguj¹ siê w³asn¹ gwar¹
kislevskiego, i choæ dla innego Kislevczyka dogadanie siê
z mieszkañcem Rakhova nie bêdzie stanowi³o problemu, to dla
mieszkañca Imperium znaj¹cego kislevski porozumienie siê ze
mieszkañcem tych ziem bêdzie nie lada wyzwaniem.
3
Rakhov
– Indeks geograficzny Ksiêstwo Rakhova 2522 rok K.I. –
Osada
Rozm.
W³adca
Popul.
Maj.
Dochody
Garnizon/
Ochotnicy
50b/-500c
Uwagi
Rakhov
M
KniaŸ Kazimir Balszajwicki
5.000
4
handel, zarz¹d,
Uniwersytet Rakhovski,
piêkny zamek ksi¹¿êcy
dwór oddalony o 1.5 km
niewielka osada usytu-
owana na wyspie,
Œwi¹tynia Rhyi
Weleñka
Czarnograd
MM
W
kniaŸ Kazimir
kniaŸ Kazimir
375
55
3
2
kopalnia soli
³owiectwo
5b/-40c
-/8c
Dobrymirsk
Gniazdo
W
F
kniaŸ Kazimir
kniaŸ Kazimir
90
180
3
2
Rybactwo, uprawa
handel, uprawa
Brak
Brak
Koszary Regimentu
Carskich Kozaków,
Obecnie puste
Krasiczno
Bukowina
Nalewka
Igo³omia
Krzeszów
Burna
K
W
W
W
W
MM
kniaŸ Kazimir
kniaŸ Kazimir
kniaŸ Kazimir
kniaŸ Kazimir
kniaŸ Kazimir
bojar Nicholai Smirnoff
280
76
86
64
94
480
2
2
2
2
3
3
kopalnia miedzi
Drewno, £owiectwo
wyrób tanich win
drewno, rybactwo
hodowla koni
handel, uprawa,
wódka
drewno, ³owiectwo
uprawa
rybactwo
dotacje, myta
handel, uprawa
Brak
brak
brak
brak
brak
10b/-50c
wino „Nalewka WiedŸmy”
Prom
Krzemieñka
Oreñsko
Wjataszkowo
Savia
Vars
W
W
W
F
MM
bojar Nicholai
bojar Nicholai
bojar Nicholai
bojar Nicholai
bojar W³adimir
Kakhniashvili
bojar W³adimir
bojar W³adimir
bojar W³adimir
wojewoda Juri Komarov
95
77
49
70
950
2
1
1
2
3
brak
brak
Brak
25b/-10c
75b/-95c
du¿a stanica
Prom
Giecz
Przycko
Kraska
Virsk
W
W
W
F
79
50
64
320
2
1
1
2
lowiectwo,rybactwo
wêgiel drzewny
drewno
drewno, uprawa
brak
brak
brak
100b/-40c
osada stale atakowana
przez gobliny z Gór
Krañca Œwiata
faktoria handlowa
Osada stale atakowana
przez gobliny z Wzgórz
P³aczu
Kalinka
Wierka
W
W
wojewoda Juri
wojewoda Juri
90
83
2
1
³owiectwo, skóry
hodowla, uprawa
brak
Brak
Czerwieñka
Opoleñsk
K
MM
wojewoda Juri
kniaŸ Kazimir
200
750
1
3
kopalnia soli
handel,
szkutnictwo
rybactwo, uprawa,
brak
100b/75c
liczni uchodŸcy koczuj¹
pod miejskimi wa³ami
ruiny zamku k³ad¹ siê
cieniem na miasteczku
du¿a karczma, dobre
piwo
potê¿nie ufortyfikowany
dwór
Orli Grad
MM
kniaŸ Kazimir
350
2
Brak
Trzemeszna
W
kniaŸ Kazimir
45
2
Uprawa
Brak
Czarnylas
MM
bojar Stefan Popov
280
2
uprawa, wódka
10b/70c
Ojcowo
Stradowo
Rhyiagrad
Wratislav
W
W
W
M
bojar Stefan
bojar Stefan
bojar Stefan
bojaryni Svieta Kalmikova
79
93
68
1.500
2
2
2
3
konie, uprawa
drewno, ³owiectwo
drewno, zio³a
handel, uprawa,
rybactwo, piwo
Hodowla, uprawa
uprawa
uprawa
dotacje
brak
brak
brak
100b/150c
œwi¹tynia Rhyi
zespó³ œwi¹tyñ na wyspie,
poza murami miejskimi
Klasztor Rhyi Opiekunki
Ostro grad
Tarczynin
Oles³aw
¯abi Stok
MM
W
W
W
Bojaryni Svieta
bojaryni Svieta
bojaryni Svieta
bojaryni Svieta
360
91
59
30
2
2
2
1
brak
brak
brak
brak
ponownie zasiedlona w
2520
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl