Odnośniki
- Index
- Karta praw i obowiązków, ortograffiti-kurs, 3 Rola nauczyciela w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Katarzyna Siba - Praktyczny Kurs Pisarstwa, E-Booki nowe
- Karta-Szkolenia-Wstepnego, BHP NOWE, Nowy folder, SZKOLENIA (ADEODATATA)
- Karta zgłoszeniowa na szkolenie w zakresie obsługi maszyn budowlanych, teczka specjalisty ds. BHP
- Karta wypadku w drodze do lub z pracy, teczka specjalisty ds. BHP
- Karta przekazania odpadów, BHP
- karta wypadku, BHP 2014
- kierownik na budowie, BHP 2, BHP Pokrycia dachowe
- Karta Odzieży i śr.och.indyw, BHP NOWE, Nowy folder, Formularze dokumentów BHP (ADEODATATA)
- KIM ciągnięcie, BHP, Kurs BHP
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- szawka.xlx.pl
KIM Podnoszenie, BHP, Kurs BHP
[ Pobierz całość w formacie PDF ]O C E N A Z A D A Z W I Z A N Y
C H Z P R ZE M I ES Z CZ A N I E
C H Z P R ZE M I ES Z CZ A N I E
M R C Z NY M W OP A R CI U
M R C Z NY M W OP A R CI U
O WS K A N I KI
O WS K A N I KI
Wersj a 2001
W związku z tym, że istnieje szereg pojedynczych działań związanych ze znacznymi obciążeniami fizycznymi, to należy je oceniać oddzielnie.
Miejsce pracy / Działanie:
1. krok: Ustalenie punktów klasyfikacji czasu
(Należy wybrać tylko jedną kolumnę!)
Czynności związane z podnosze-
niem / przemieszczaniem
(< 5 s)
Trzymanie
(> 5 s)
Przenoszenie
(> 5 m)
Liczba operacji w
ciągu dnia roboczego
Punkty
klasyfikacji
czasu
Łączny czas trwania w
ciągu dnia roboczego
Punkty
klasyfikacji
czasu
Całkowity dystans w
ciągu dnia roboczego
Punkty
klasyfikacji
czasu
< 10
1
< 5 min.
1
< 300 m
1
10 do < 40
2
5 do 15 min.
2
300 m do < 1km
2
40 do < 200
4
15 min. do < 1 godz.
4
1 km do < 4 km
4
200 do < 500
6
1 godz. do < 2 godz.
6
4 do < 8 km
6
500 do < 1000
8
2 godz. do < 4 godz.
8
8 do < 16 km
8
≥ 1000
10
≥
4 godz.
10
≥ 16 km
10
Przykłady:
•
układanie cegieł,
•
wkładanie
przedmiotów obrabianych do maszyny •
wyjmowanie pudeł z pojemnika i wkładanie
ich na taśmę przenośnika
Przykłady:
• trzymanie i prowadzenie
kawałka żeliwa przy pracy na szlifierce, •
obsługa ręcznej szlifierki, • obsługa kosy
mechanicznej
Przykłady:
• wynoszenie mebli,
•
dostarczanie części rusztowania na plac
budowy
2. krok: Ustalenie punktów kl
a
syfikacji obciążenia, postawy i warunków pracy
Obciążenie efektywne
1)
dla
mężczyzn
Punkty klasyfikacji
obciążenia
Obciążenie efektywne
1)
dla
kobiet
Punkty klasyfikacji
obciążenia
< 10 kg
1
< 5 kg
1
10 do < 20 kg
2
5 do < 10 kg
2
20 do < 30 kg
4
10 do < 15 kg
4
30 do < 40 kg
7
15 do < 25 kg
7
≥ 40 kg
25 ≥ 25 kg
25
1) „Obciążenie efektywne” oznacza w tym kontekście rzeczywistą siłę działania niezbędną do przesunięcia ciężaru. Ta siła działania nie w
każdej sytuacji odpowiada masie obciążenia: przy przechylaniu pudła kartonowego na pracownika oddziałuje jedynie 50% masy obciążenia, a
przy korzystaniu z wózka - jedynie 10%.
Typowa postawa,
pozycja ładunku
2)
Postawa, pozycja ładunku
Punkty
klasyfikacji
postawy
•
Górna część ciała wyprostowana, nieskręcona
•
Przy podnoszeniu, trzymaniu, przenoszeniu i
opuszczaniu ładunek znajduje się bardzo blisko ciała
1
•
Lekkie pochylenie do przodu lub skręcenie tułowia
•
Przy podnoszeniu, trzymaniu, przenoszeniu i
opuszczaniu ładunek znajduje się w niewielkim lub
średnim oddaleniu od ciała
2
•
Postawa nisko pochylona lub mocno pochylona do
przodu
•
Lekkie pochylenie do przodu z jednoczesnym
skręceniem tułowia
•
Ładunek z dala od ciała lub ponad wysokością barków
4
•
Mocne pochylenie do przodu z jednoczesnym skręceniem
tułowia
•
Ładunek z dala od ciała
•
Ograniczona stabilność pozycji ciała podczas stania
•
Kucanie lub klęczenie
8
2) Aby określić punkty klasyfikacji postawy, należy wziąć pod uwagę typową postawę podczas ręcznego przemieszczania. Jeśli np. przy pracy z
obciążeniem osoby przyjmują różne postawy, to należy wziąć wartość średnią, a nie sporadyczne wartości ekstremalne.
O C E N A Z A D A Z W I Z A N Y
K L U C Z O W E
Wersj a
K L U C Z O W E
Warunki pracy
Punkty klasyfikacji
warunków pracy
Dobre warunki ergonomiczne, np. wystarczająca przestrzeń, brak przeszkód fizycznych w
przestrzeni roboczej, równa i solidna podłoga, wystarczające oświetlenie, dobre warunki uchwytu
0
Ograniczona przestrzeń ruchu i niekorzystne warunki ergonomiczne
(np. 1: przestrzeń ruchu ograniczona przez zbyt małą lub zbyt dużą wysokość lub przez
powierzchnię roboczą mniejszą niż 1,5 m
2
lub 2: ograniczona stabilność postawy ze względu na
nierówną podłogę lub miękki grunt)
1
Mocno ograniczona przestrzeń ruchu i/lub niestabilność środka ciężkości ładunku (np. transport
pacjentów)
2
3. krok: Ocena
Punkty klasyfik
acji odpowiednie dla bie
żącej czynności należy wprowadzić do tabeli i przeliczyć
Punkty klasyfikacji
obciążenia
+
Punkty klasyfikacji
postawy
+
Punkty klasyfikacji
warunków pracy
=
Suma
x
Punkty klasyfikacji
czasu
=
Wynik oceny
ryzyka
Na podstawie obliczonej punktacji oraz tabeli poniżej można wykonać przybliżoną ocenę.
3)
Niezależnie od tych
postanowień ma zastosowanie Maternity Leave Act [
Ustawa o urlopach macierzyńskich
].
Zakres ryzyka
Wynik oceny
ryzyka
Opis
1
< 10
Sytuacja małego obciążenia, przeciążenie fizyczne jest mało prawdopodobne.
2
10 do < 25
Sytuacja zwiększonego obciążenia, u mniej odpornych osób może wystąpić
przeciążenie fizyczne
4)
. Dla tej grupy pomocne jest ponowne zaprojektowanie miejsca
pracy.
3
25 do < 50
Sytuacja mocno zwiększonego obciążenia, przeciążenie fizyczne może wystąpić
także o osób o przeciętnej odporności. Zaleca się ponowne zaprojektowanie miejsca
pracy.
4
≥
50
Sytuacja dużego obciążenia, przeciążenie fizyczne jest prawdopodobne. Konieczne
jest ponowne zaprojektowanie miejsca pracy
5)
.
3)
Zasadniczo należy założyć, że w miarę wzrostu liczby punktów wzrasta ryzyko przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego.
Granice pomiędzy zakresami ryzyka są płynne z powodu indywidualnych technik pracy i różnych warunków wykonywania zadań.
Dlatego też klasyfikacja ta może być traktowana jedynie jako orientacyjna. Dokładniejsze analizy wymagają specjalistycznej wiedzy z
zakresu ergonomii.
4)
Mniej odporne osoby to w tym kontekście osoby o wieku powyżej 40 lat lub poniżej 21 lat, osoby od niedawna wykonujące daną pracę
lub osoby chore.
5)
Wymagania projektowe można wyznaczyć w odniesieniu do liczby punktów z tabeli. Można uniknąć zbyt wysokiego stresu
zmniejszając wagę, poprawiając warunki wykonywania pracy lub skracając czas obciążenia.
Sprawdzenie miejsca pracy jest konieczne z innych przyczyn:
Przyczyny:___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Data oceny:__________________
Oceny dokonał: __________________________________________
Red.:
·Federalny Instytut Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
oraz
·Komitet Landowy ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
(
·
Bundesanstalt für Arbeitsschutz
und Arbeitsmedizin - BAuA und
·
Länderausschuss für Arbeitsschutz und Sicherheitstechnik - LASI) 2001
[ Pobierz całość w formacie PDF ]