KiE 2007 3, pedagogika

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kwartalnik nr 3/2007
RECENZENT TOMU
prof. dr hab. Ryszard Wiśniewski
RADA NAUKOWA
Czesław Banach, Anna Bugalska, Iwona Centka, Kazimierz Denek, Wielisława Furmanek, Władysław
Grygolec, Jerzy Hauziński, Stanisław Kawula, Kazimierz Krzysztofek, Stefan Kwiatkowski, Zbigniew
Lachowicz, Tadeusz Lewowicki, Czesław Łapicz, Adam Marszałek, Maria Mendel, Czesław Mojsiewicz,
Longin Pastusiak, Marek Przepiórski, Maciej Sekunda, Bronisław Siemieniecki, Konrad W. Studnicki-
Gizbert, Stanisław Widerszpil, Tadeusz Zawadzak, Marcin Żółtak
ZESPÓŁ REDAKCYJNY
Ryszard Borowicz – redaktor naczelny
Marian Kowalewski – zastępca redaktora naczelnego
Krystyna Szafraniec, Włodzimierz Tyburski
SEKRETARZE
Joanna Marszałek-Kawa, Arkadiusz Karwacki, Andrzej Piotr Lesiakowski
TŁUMACZENIE
Aleksandra Alfut
REDAKCJA TECHNICZNA
Iwona Banasiak
Tytuł dofinansowany przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyszego
© Copyright by Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2007
ISSN 1230-266X
Prenumeratę instytucjonalną można zamawiać w oddziałach fi rmy Kolporter S.A. na terenie całego
kraju. Informacje pod numerem infolinii 0801-205-555 lub na stronie internetowej
Redakcja kwartalnika „Kultura i Edukacja”, ul. Lubicka 44, 87-100 Toruń, tel. 056 660 81 60, 664 22 35,
664 22 36 w. 28, e-mail: andrzej2@marszalek.com.pl
Wydawnictwo Adam Marszałek • 87-100 Toruń, ul. Lubicka 44, tel./fax 056/648 50 70, 66 42 235
Drukarnia nr 2 • ul. Warszawska 52, 87-148 Łysomice, tel. 056 659 98 96
Kultura i Edukacja 2007, nr 3/2007
ISSN 1230-266X
SPIS TREŚCI
ARTYKUŁY–STUDIA
STANISŁAW KAWULA
Dyskurs wokół pedagogiki i pedagogii rodziny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
HELENA CIĄŻELA
Etyka odpowiedzialności (Spojrzenie z perspektywy odpowiedzialności globalnej) . . .
23
KATARZYNA SUWADA
Jak nazwać współczesność? Problem konceptualizacji płynnej nowoczesności
Zygmunta Baumana, drugiej nowoczesności Ulricha Becka
i późnej nowoczesności Anthony’ego Giddensa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
MACIEJ DOMBROWSKI
Stanisław Ignacy Witkiewicz – fi lozof „problematyczny” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
49
KOMUNIKATY–SPRAWOZDANIA
JAROSŁAW DOMAGAŁA
Myśli o muzyce w pracy Henryka Elzenberga „Kłopot z istnieniem – aforyzmy
w porządku czasu” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
62
KONRAD STUDNICKIGIZBERT
Tadeusz Matuszewski – uczony, indywidualista i nieprzeciętny człowiek . . . . . . . . . .
73
MARCIN LUTOMIERSKI
O funkcjonowaniu literatury emigracyjnej wśród dzisiejszych czytelników . . . . . . . . .
89
MIECZYSŁAW SPRENGEL
Rozwój edukacji i ideologii edukacyjnej w Australii w XIX i XX wieku . . . . . . . . . . . .
95
 KOMUNIKATY SPECJALNE
VI Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny Polskiego Towarzystwa
Pedagogicznego w Lublinie (17–19 września 2007 roku)
DARIUSZ KUBINOWSKI
Idea i organizacja VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego . . . . . . . . . . . . . . . . .
108
ZBIGNIEW KWIECIŃSKI
Potrzeba alfabetyzacji krytycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
111
TERESA HEJNICKABEZWIŃSKA
Sprawozdanie z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
118
NATALIA SOKOŁOWICZ
Z obrad grupy dyskusyjnej „Metodologia pedagogiki praktycznie zorientowanej
a funkcjonowanie edukacji w sferze publicznej” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
126
ALICJA SADOWNIK
Z obrad grupy dyskusyjnej „Integracja czy segregacja? Dominacja czy dialog?” . . . .
130
Stanowisko uczestników VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego Polskiego
Towarzystwa Pedagogicznego w sprawie stanu i perspektyw rozwoju edukacji
w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
135
RECENZJE
Aleksandra Zienko (rec.): Jadwiga Królikowska,
Socjologia dobroczynności.
Zarys problematyki biedy i pomocy na tle doświadczeń angielskich . . . . . . . . . . .
141
Jadwiga Królikowska:
Komentarz do recenzji książki
„Socjologia dobroczynności”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
147
Maria Emilia Nowak (rec.):
Aniela Dylus,
Globalizacja. Refl eksje etyczne . . . . . . . .
148
Stefan Konstańczak (rec.): Peter Singer,
Jeden świat. Etyka globalizacji . . . . . . . . . .
152
Katarzyna Buczek (rec.):
Źródła do dziejów nauczania domowego dzieci polskich
w XIX i początku XX wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
158
Kultura i Edukacja 2007, No. 3/2007
ISSN 1230-266X
CONTENTS
ARTICLES–STUDIES
STANISŁAW KAWULA
Discussion on Pedagogy and Family Pedagogy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
HELENA CIĄŻELA
Ethics of Responsibility (From the Point of View of Global Responsibility) . . . . . . . . .
23
KATARZYNA SUWADA
How to Call the Modern Times? e Issue of Conceptualisation
of Fluctuant Modernity by Zygmunt Bauman, the Second Modernity
by Ulrich Beck and Late Modernity by Anthony Giddens. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
MACIEJ DOMBROWSKI
Stanisław Ignacy Witkiewicz – “Problematic” Philosopher . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
49
COMMUNICATES–REPORTS
JAROSŁAW DOMAGAŁA
oughts on Music in the Work of Henryk Elzenberg “A Problem with Existence
– Aphorisms” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
62
KONRAD STUDNICKIGIZBERT
Tadeusz Matuszewski – a Scholar, an Individualist and an Extraordinary Man”. . . . .
73
MARCIN LUTOMIERSKI
On the Functioning of Emigration Literature among Modern Readers . . . . . . . . . . . .
89
MIECZYSŁAW SPRENGEL
e Development of Education and Education Ideology in Australia
of the 19
th
and 20
th
Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
95
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl