Odnośniki
- Index
- Kalendarz szczepień 2012, VI rok, VI rok, Pediatria, Pediatria, PEDIATRIA OLA
- Kalendarium warszawskiej ASP - zarys historyczny, Historia sztuki, Historia Sztuki UW
- Kalendarz 2011 Marek Kamiński - Marek Kamiński, 27
- Kalendarz nauki 30 tyg. przed maturą, ^ Matura - Nauka przed maturą, Matematyka
- Kalendarium historii średniowiecza, Historia
- Kalendarium 2008 Cz.I, SGSP, Wykłady SGSP
- Kalendarz przygotowań - geografia, MOJA MATURA, GEOGRAFIA
- Kalendarz 2015 reklamowy RW11 Noce księżycowe - RW11 FULL, Inne
- Kalendarz 2015 reklamowy RW5 Pejzaże tatrzańskie - RW05 e-book, Nauka
- Keltec P3At, Firearm Manuals
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- milosnikstop.keep.pl
Kalendarz świąt pogańskich, Magia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Tradycyjne więta pogańskieWiccanie oraz wyznawcy innych cieżek inspirowanych pogaństwem spotykajš się na rytuałach podczas wszystkich lub wybranych sporód omiu głównych wišt, będšcych tradycyjnymi więtami pogańskimi, silnie zwišzanymi z cyklem pór roku i rytmem Natury.31 padziernika - wigilia listopadowa - SamhainWiele starożytnych tradycji uznawała ten dzień za poczštek nowego roku. Jest to noc, podczas której zanika bariera oddzielajšca wiat żywych od wiata umarłych i duchy wstajš z grobów, odwiedzajšc żywych, przyjmujšc ich poczęstunki i dary. Ta noc szczególnie obdarza mocš widzenia tego, co zakryte, a także wzmaga moce psychiczne u każdego, kto je choć w niewielkim stopniu posiada.21 grudnia - przesilenie zimowe - YuleNajdłuższa noc roku. Niektórzy poganie obchodzš wtedy Festiwal wiatła, upamiętniajšc legendę o tym, jak Bogini Matka narodziła Boga Słońca. Inni więtujš ten dzień jako zwycięstwo pana wiatła nad panem ciemnoci (ponieważ od tej chwili dni się wydłużajš).31 stycznia - wigilia lutowa - ImbolcGdy wydłużenie się dnia staje się widoczne, zapala się wiece, by przypieszyć ocieplenie towarzyszšce przybyciu wiosny i dołšczyć się do budzenia się życia. Jest to więto celtyckiej bogini ognia, Brigid, która opiekuje się trzema dziedzinami życia: kowalstwem, poezjš i natchnieniem oraz uzdrawianiem. Ogień Brigidy daje wizje, uzdrowienie i oczyszczenie. Lód uwalnia wodę, którš skuwał przez całš zimę, a tym samym symbolicznie uwalniane jest wszystko, co było skute i uwięzione - Brigid jest też patronkš więtych ródeł.21 marca - równonoc wiosenna - OstaraDzień zrównuje się z nocš i rozpoczyna się astronomiczna wiosna. Wielu ludzi czuje się odrodzonych" po długim okresie zimy. więtu temu patronuje Ostara, germańska bogini witu. Jest heroldem Słońca, oznajmiajšc powrót wiata przyrody do życia. Wiedmy greckich tradycji więtujš powrót Persefony, córki Demeter, z Hadesu. Jajko, złożone przez odnawiajšcego swojš skórę węża lub niebiańskiego ptaka, symbolizuje narodzenie się życia z czego, co wyglšda na martwe.30 kwietnia - wigilia majowa - Beltaine, Noc WalpurgiPogoda się ociepla i wiat zaczyna rozkwitać. Jest to więto płodnoci i obfitoci. 1 maja był rodkowym dniem trwajšcego 5 dni rzymskiego więta ku czci Flory, bogini przyrody i kwiatów. Beltaine" oznacza ognie Bela"; w krajach celtyckich zapalano w ten dzień ognie i przepędzano między nimi bydło, aby je pobłogosławić, za ludzie przeskakiwali przez ogniska. W ten dzień zbiera się ródlanš wodę, aby potem stanowiła podstawę magicznych eliksirów i uzdrawiajšcych napojów przez resztę roku.21 czerwca - przesilenie letnie - LithaJest to najdłuższy dzień roku. Panuje obfitoć, ludzie kosztujš owoców swojej pracy. Niektóre tradycje obchodzš w ten dzień więte małżeństwo Boga i Bogini. Jest to także więto chińskiej bogini wiatła, Li.31 lipca - wigilia sierpniowa - LammasTo więto ma dwa znaczenia. Po pierwsze, u Celtów było to jedno ze wišt ognia, powięcone bogowi słońca Lughowi. W Irlandii rozgrywano w ten dzień zawody i wycigi ku jego czci. Po drugie, jest to Lammas, saksońskie więto Chleba, podczas którego uroczycie zjadało się pierwsze wypieki z zebranego w tym roku ziarna. Jest to również czas powięcony greckiej bogini księżyca i łowów, Artemidzie.21 wrzenia - równonoc jesienna - Mabonwiatło i ciemnoć znów znajdujš się w równowadze, przed przejciem w czas ciemnoci. Jest to więto dziękczynne, podczas którego ludzie dawniej dziękowali bogom za zebranie wystarczajšcej iloci zapasów na zimę.Wiele tych pogańskich wišt ma zbliżone daty (a nawet zbliżonš wymowę) do wišt chrzecijańskich. Nie jest to przypadkowe - chrzecijaństwo, podbijajšc pogańskie narody, ustanowiło swoje więta w pobliżu tradycyjnych pogańskich wišt, tak, aby łatwiej przyzwyczaić ludzi do nowej religii i aby nowymi obchodami wišt zaćmić te stare. Chrzecijaństwo przejęło też wiele pogańskich praktyk, takich jak np. zwyczaj malowania jajek na Wielkanoc. [ Pobierz całość w formacie PDF ]