kal pogody, Przedszkole, pogoda

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zało¿enia dydaktyczne zestawu
Opracowanie:
Ewa Pytlak
Rysunki:
Magdalena Kozieł
Oprac. graficzne i techniczne:
Roman Strackiewicz
Skład:
Maja Niziñska, Krzysztof Lutowski
Opis
Pomoc składa siê z tablicy metalowej, suchocieral−
nej, zestawu elementów magnetycznych i pisaka sucho−
cieralnego z czycikiem.
Tablica metalowa ma wymiary 66 cm x 96 cm. U góry,
po lewej stronie znajduj¹ siê puste pola ustawione w ukła−
dzie pionowym, słu¿¹ce do umieszczenia etykiet z:
– cyframi arabskimi, oznaczaj¹cymi rok,
– nazw¹ miesi¹ca,
– kwartałem,
– por¹ roku.
U góry, po prawej stronie znajduje siê jedno du¿e puste
pole o wymiarach 33,5 cm x 21,5 cm do umieszczenia
ilustracji z por¹ roku albo typowym dla danej pory roku
wiêtem lub zwyczajem, np. topieniem Marzanny.
rodkow¹ czêæ tablicy zajmuje tabela (wymiary
62 cm x 46,5 cm), która w układzie poziomym jest po−
dzielona na siedem kolumn odpowiadaj¹cych poszczegól−
nym dniom tygodnia (nazwy dni umieszczone s¹ na stałe,
niedziela ma kolor czerwony).
W pionie tabela podzielona jest na siedem wierszy:
– piêæ przeznaczonych jest na umieszczenie etykiet
z liczbami arabskimi (oznaczaj¹cymi poszczególne dni
miesi¹ca) i etykiet z nazwami i ilustracjami wi¹t oraz
wa¿nych wydarzeñ z ¿ycia dziecka;
– dwa wiersze przeznaczone s¹ na etykiety z ilustracja−
mi podstawowych składników pogody: opadów, za−
chmurzenia, wiatru itp., charakteryzuj¹cych pogodê
w obserwowanym dniu.
Pomoc mo¿na wykorzystaæ do realizacji nastêpuj¹cych
zagadnieñ:
1. Pogoda i podstawowe składniki pogody.
2. Planowa obserwacja pogody.
3. Obserwacja zmian w przyrodzie zwi¹zanych z porami
roku.
4. Obliczenia kalendarzowe.
Proponowane sposoby
wykorzystania pomocy
Kalendarz pogody wykorzystujemy do systematycz−
nych i długotrwałych æwiczeñ zwi¹zanych z obserwacj¹
pogody oraz do æwiczeñ kształtuj¹cych i utrwalaj¹cych
pojêcia zwi¹zane z czasem.
Pomoc mo¿na wykorzystaæ jako:
Przeznaczenie
Kalendarz pogody przeznaczony jest dla przedszkoli,
klas I−III szkół podstawowych i szkolnictwa specjalnego.
Słu¿y do regularnej i planowej obserwacji pogody oraz
kształtowania i utrwalania pojêæ zwi¹zanych z czasem:
– pojêcie tygodnia (zapoznawanie z nazwami kolejnych
dni tygodnia i ich kolejnoci);
– pojêcie miesi¹ca (zapoznanie z nazwami miesiêcy
i liczb¹ dni w kolejnych miesi¹cach);
– pojêcie roku (zapoznanie z podziałem roku na miesi¹−
ce, kwartały i pory roku).
Dodatkowo, poprzez wzbogacenie go o etykiety z ilu−
stracjami wa¿nych wydarzeñ w ¿yciu dziecka doskonale
nadaje siê do wykorzystania przy planowaniu ¿ycia klasy.
1. Kalendarz kilkudniowy – do obserwacji pogody i utrwa−
lenia pojêæ dzi, jutro, pojutrze, wczoraj, przedwczoraj.
2. Kalendarz tygodniowy – do przeprowadzania systema−
tycznej, tygodniowej obserwacji pogody oraz planowa−
nia i zaznaczania wa¿nych wydarzeñ z ¿ycia klasy. Do
zapisu temperatury i dodatkowych uwag słu¿y pisak
suchocieralny.
3. Kalendarz miesiêczny – do okrelania liczby dni w kolej−
nych miesi¹cach, ustalania dat wa¿nych wydarzeñ w ¿yciu
dziecka oraz wi¹t pañstwowych i kocielnych, a tak¿e do
dokonywania prostych obliczeñ kalendarzowych, np. jaki
dzieñ tygodnia wypadnie 15 lutego, ile dni upłynie od 4
lutego do 18 lutego, kiedy w lutym wypadn¹ poniedziałki.
Proponowane sposoby nie wyczerpuj¹ wszystkich mo¿liwoci wykorzystania kalendarza. Ka¿dy nauczyciel mo¿e go
wykorzystaæ według własnej inwencji i własnych potrzeb.
Zawartoæ zestawu
W skład „Kalendarza pogody” wchodzi zestaw 143 elementów maj¹cych właciwoci magnetyczne, dziêki czemu
łatwo daje siê je umieszczaæ na tablicy.
Wykaz ruchomych elementów magnetycznych:
20 etykiet (6,5 x 6,5 cm) z cyframi arabskimi do oznaczania
roku:
12 etykiet (26 x 4,5 cm) z nazwami miesiêcy:
4 etykiety (26 x 4,5 cm) do oznaczania kwartałów:
31 etykiet (8 x 6 cm) z liczbami od 1 do 31 do oznaczania
dni miesi¹ca:
4 etykiety (26 x 4,5 cm) z nazwami pór roku:
5 etykiet (8 x 2 cm) z napisami: przedwczoraj, wczo−
raj, dzisiaj (w kolorze czerwonym), jutro, pojutrze:
8 etykiet (32,5 x 21 cm) z ilustracjami przedstawiaj¹cymi pory
roku oraz wiêta i zwyczaje z nimi zwi¹zane:
31 etykiet (8 x 2 cm) z ilustracjami i nazwami wi¹t
narodowych i kocielnych oraz wa¿nych wydarzeñ
w ¿yciu dziecka:
3 etykiety (8 x 8 cm) prezentuj¹ce długoæ trwania dnia i nocy:
29 etykiet (8 x 8 cm) z ilustracjami przedstawiaj¹cymi podstawowe składniki pogody:
bezchmurne niebo
niewielkie
du¿e zachmurzenie
m¿awka
deszcz
têcza
zachmurzenie
wyładowania
burza
grad
rosa
mgła
szron
atmosferyczne
deszcz
nieg
wiatr
wiatr
ze niegiem
umiarkowany
porywisty
Wersus−ZWPD
50−335 WROCŁAW, ul. Sienkiewicza 8A, tel./fax (071) 321 68 88, tel. (071) 321 73 41
www.wersus.com.pl
e−mail: zamowienia@wersus.com.pl
©
Copyright by Wersus−ZWPD
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl