Odnośniki
- Index
- Keja na żaglach - dziób, KOMENDY
- Keja na wiosłach, KOMENDY
- Kiparsky V. Russ. княСь Furst und First 1964, SLAVICA, ĐĐąŃŃĐ˝ &, ScandoSlavica
- Kellogg'sÂŤ Cocoa Rice Krispies TreatsÂŤ, przepisy, Przepisy Pizza Hut KFC MC DONALDS, Przepisy po angielsku
- KE0414956PLC 002, QGIS, ue
- Karta Charakterystyki Cif Profesional Mleczko, Karty Charakterystyki - Środki czystości
- Karta Wi-Fi Tracer PCI Wireless-N- Instrukcja obsługi, Sterowniki
- Kalendarz 2015 Roczny Mały,
- Kellner Preludium, ~ORGANY~
- Kenzaburo Oe - Zerwać pąki, Japonia
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- pret-a-porter.pev.pl
Keja na silniku, KOMENDY
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Karolcia Z-Z (Maj 2009)
Odejście od kei na silniku
Wyznaczamy stanowiska manewrowe: do cum i do silnika.
K-„Przygotować cumę dziobową i cumę rufową do oddania”
O-„Jest przygotować cumę dziobową/rufową do oddania”
M-„Cuma dziobowa/rufowa do oddania klar”
K-„Cumę rufową oddaj”
O-„Jest cumę rufową oddaj”
*M-„Cuma rufowa oddana”
K-„Cumę dziobową oddaj”
O-„Jest cumę dziobową oddaj”
*M-„Cuma dziobowa oddana”
K-„Silnik mała wstecz, *silnik za sterem (ew. inne komendy na silnik)
Po wyjechaniu spomiędzy łódek, nadajemy jachtowi prędkość do przodu:
K-„Silnik, mała naprzód”
Manewr odejścia od kei kończymy komendą:
K-„Klar na cumach i odbijaczach”
O-„Jest klar na cumach i odbijaczach”
M-„Cumy i odbijacze klar”
Podejście do kei na silniku
Wyznaczamy stanowiska manewrowe: osobę do silnika oraz do cum. Następnie należy poinformować załogę o
naszym planie podejścia:
K-„Załoga będziemy podchodzić do kei dziobem/prawą/lewą burtą”
K-„Przygotować cumę dziobową i rufową do podania na ląd/boję na prawej/ lewej burcie”
O-„Jest przygotować cumę dziobową/rufową do podania na ląd/boję na prawej/lewej burcie”
M-„Cuma dziobowa/rufowa do podania na ląd/boję klar” (meldunek ten oznacza, że cumy są zaknagowane
jednym końcem (!) na pokładzie, ew. na drugim końcu znajduje się pętla, a pozostałe części cum są ładnie (!)
zbuchtowane i gotowe do podania na ląd/boję w każdej chwili)
W odpowiedniej odległości od kei zmniejszamy obroty silnika, tak by dochodząc do kei mieć minimalną prędkość.
Wydajemy komendę:
K-„SIlnik” (lepiej wcześniej to zrobić, ew. potem można jeszcze dodać jachtowi prędkości, niż uderzyć w keję z
powodu nadmiernej prędkości)
Mijając boję podajemy na nią cumę rufową:
K-„Cuma rufowa na boję” (załogant podaje cumę na boję nabiegowo, przekłada przez ucho i szybko przeciąga by
w każdej chwili móc hamować, jednak nie wolno mu wybierać cumy bez polecenia prowadzącego)
O-„Jest cuma rufowa na boję”
M-„Cuma rufowa na boi” (to meldunek dla poinformowania, że udało się podać cumę na boję)
Osoba wyznaczona do wyjścia na ląd powinna meldować odległość:
M-„Keja 5m, 4m, 3m”
Umownie można przyjąć, że z odległości 3 metrów można już podawać cumy na ląd:
K-„Cuma dziobowa na ląd”
O-„Jest cuma dziobowa na ląd”
M-„Keja metr” (ten meldunek oznacza, że osoba wyznaczona do wyjścia na ląd może to z danej odległości
zrobić)
K-„Człowiek na ląd”
*K-„Chroń dziób/burtę” (gdy możemy uderzyć jachtem w keję)
- 1 -
Karolcia Z-Z (Maj 2009)
O-„Jest człowiek na ląd” (człowiek wychodzi (!) na ląd i jego zadaniem jest jak najszybsze założenie cumy na
poler lub przywiązanie jej do kei - i to wszystko - cumy wybiera się z pokładu (!)
Natychmiast po tym jak cuma dziobowa zostanie przymocowana drugi załogant obsługujący ją z pokładu
(może to być np. załogant, który już nie wiosłuje) musi wybrać nadmiar liny (tzw. luz) ale nie wybiera reszty
cumy bez komendy:
K-„Cumę dziobową wybieraj”
O-„Jest cumę dziobową wybieraj”
Teraz trzeba tylko ustawić łódkę na właściwym miejscu, wybrać i obłożyć cumy:
K-„Cumę dziobową obłóż, pół metra od kei” (w takiej odległości by łatwo można było wchodzi na łódkę i schodzić,
oraz by łódka nie obijała się dziobem o keję)
O-„Jest cumę dziobową obłóż pół metra od kei”
K-„Cumę rufową wybierz i obłóż”
O-„Jest cumę rufową wybierz i obłóż”
Po wykonaniu tych komend załoganci meldują:
M-„Cuma dziobowa/rufowa obłożona”
Komendą „Tak stoimy” kończymy manewr podejścia do kei i dopiero wtedy odstawiamy silnik i klarujmy jacht. Za
klar odpowiada prowadzący.
- 2 -
[ Pobierz całość w formacie PDF ]