Karta Muzyczna, Informatyka, Budowa komputera

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Karta Muzyczna
Karta rozszerze
ı
pozwalaj
Ģ
ca na odgrywanie oraz nagrywanie na komputerze d
Ņ
wi
ħ
ku w formie plików
muzycznych. Karty muzyczne umo
Ň
liwiaj
Ģ
tak
Ň
e podł
Ģ
czenie do nich gło
Ļ
ników, wzmaczniacza, mikrofonu
oraz urz
Ģ
dze
ı
MIDI.
Obecnie w prawie ka
Ň
dym pececie znajduje si
ħ
jaka
Ļ
karta d
Ņ
wi
ħ
kowa. Najwa
Ň
niejsz
Ģ
jej cz
ħĻ
ci
Ģ
składow
Ģ
, jest
przetwornik A/D-D/A (analog/digital-digital/analog), zmieniaj
Ģ
cy sygnał analogowy w cyfrowy i odwrotnie,
odpowiedzialny za nagrywanie i odtwarzanie plików WAV. Proces nagrywania nazywany jest samplingiem.
Poziom (gło
Ļ
no
Ļę
) sygnału wej
Ļ
ciowego, pochodz
Ģ
cego np. z mikrofonu lub wej
Ļ
cia LINE IN jest mierzony w
okre
Ļ
lonych odst
ħ
pach czasu, za
Ļ
wynik pomiaru zapisywany w pliku WAV. Znajduje si
ħ
w nim równie
Ň
informacje o parametrach nagrania, maj
Ģ
cych wpływ na jako
Ļę
d
Ņ
wi
ħ
ku i zapotrzebowanie na wolne miejsce na
dysku. S
Ģ
to:
Rozdzielczo
Ļę
:
okre
Ļ
la, czy warto
Ļ
ci pomiarowe zapisywane w pliku WAV maj
Ģ
zajmowa
ę
1 czy 2 bajty (8
czy 16 bitów). W jednym bajcie mo
Ň
na zapisa
ę
warto
Ļ
ci od 0 do 255, natomiast w dwóch bajtach warto
Ļ
ci od 0
fo 65535. Obecnie nawet najta
ı
sze na rynku karty s
Ģ
ju
Ň
16 bitowe.
Cz
ħ
stotliwo
Ļę
próbkowania
: odst
ħ
py czasowe, w których dokonywany jest pomiar poziomu sygnału
wej
Ļ
ciowego. Cz
ħ
stotliwo
Ļę
próbkowania podawana jest w kilohercach(kHz), 1 kHz odpowiada 1000
pomiarów na sekund
ħ
. Najcz
ħĻ
ciej spotyka si
ħ
karty próbkuj
Ģ
ce z cz
ħ
stotliwo
Ļ
ciami 8, 11, 22, 44,1, 48 kHz.
Najwy
Ň
szy ton, jaki mo
Ň
na nagra
ę
odpowiada połowie warto
Ļ
ci cz
ħ
stotliwo
Ļ
ci próbkowania. W przypadku
karty posiadaj
Ģ
cej cz
ħ
stotliwo
Ļę
44,1 kHz b
ħ
dzie to ok. 22000Hz. Ucho ludzkie potrafi odbiera
ę
d
Ņ
wi
ħ
ki o
cz
ħ
stotliwo
Ļ
ci do ok. 17000 Hz.
Syntezator MIDI
W przeciwie
ı
stwie do przedstawionego powy
Ň
ej układu analogowego syntezator nie reprodukuje d
Ņ
wi
ħ
ków
nagranych wcze
Ļ
niej, lecz sam je wytwarza, korzystaj
Ģ
c z parametrów i listy nagra
ı
(plików MIDI). W
zale
Ň
no
Ļ
ci od kart mo
Ň
na uzyskiwa
ę
d
Ņ
wi
ħ
ki stosuj
Ģ
c jedn
Ģ
z dwóch technik:
Synteza FM
: przekształca polecenia programowe na d
Ņ
wi
ħ
ki poprzez generowanie napi
ħę
elektrycznych
(krzywe o przebiegach sinusoidalnych, piłokształtnych czy prostok
Ģ
tnych). Poprzez manipulacj
ħ
gło
Ļ
no
Ļ
ci
Ģ
oraz nakładanie wielu krzywych próbuje si
ħ
na
Ļ
ladowa
ę
brzmienie prawdziwych instrumentów, co jednak
niezbyt si
ħ
udaje.
Synteza WAVETABLE
: jest nowocze
Ļ
niejsz
Ģ
i bardziej zbli
Ň
on
Ģ
brzmieniowo do oryginalnych instrumentów.
W procesie syntezy falowej procesor wykorzystuje cyfrow
Ģ
próbk
ħ
(sample) d
Ņ
wi
ħ
ku danego instrumentu,
przechowywan
Ģ
najcz
ħĻ
ciej w postaci pliku WAV w specjalnym układzie pami
ħ
ci ROM. W niektórych kartach
zastosowano inne rozwi
Ģ
zanie: próbk
ħ
mo
Ň
na wczyta
ę
z dysku do pami
ħ
ci RAM. W zale
Ň
no
Ļ
ci od
"wytycznych" z pliku MIDI, plik WAV przeliczany jest na d
Ņ
wi
ħ
k o odpowiedniej wysoko
Ļ
ci i długo
Ļ
ci.
Budowa karty d
Ņ
wi
ħ
kowej
Do niedawna karty d
Ņ
wi
ħ
kowe współpracowały jedynie z magistral
Ģ
ISA. W dzisiejszych komputerach
podstawow
Ģ
szyn
Ģ
danych stała si
ħ
szyna PCI. W konsekwencji wi
ħ
kszo
Ļę
modeli kart jest dost
ħ
pna na rynku
w wersji PCI. Do komunikacji z pecetem, ka
Ň
da karta d
Ņ
wi
ħ
kowa potrzebuje co najmniej trzech zasobów:
adresu I/O, przerwania oraz kanału DMA. Za pomoc
Ģ
adresu I/O komputer kontaktuje si
ħ
z kart
Ģ
, gdy chce jej
przekaza
ę
rozkazy. Z kolei karta zgłasza pecetowi potrzeb
ħ
przesłania danych poprzez odpowiednie przerwanie.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl