Kanonierka Satellit 1892, Encyklopedia militariów MarkaF - morskie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->AUSTROWĘGRYTechnika morskaBROŃKanonierkiTorpedofarzeug SMS Satellit1892Kanonierka torpedowa SMS SatellitSMS Satellit. SMS Torpedofarzeug Satellit. Stocznia:Schichau, Elbląg.Położenie stępki:01.1892.Wodowanie:21.09.1892.Wejście do służby:24.03.1893.Wycofanie ze służby:01.11.1918.Los okrętu:złomowanyw 1921 roku.Dane taktyczno-techniczne. Wyporność:standardowa: 529,20t, pełna: 616 t.Długość:całkowita 69,32 m, na linii wody 68,92 m.Szerokość:8,15 m.Zanurzenie:2,90 m.Napęd:2 maszynyparowe potrójnego rozprężania o ciśnieniu roboczym 13 atm, 4kotły typu lokomotywowego, 2 śruby trzyłopatowe, ster; od 1913roku: 3 kotły wodne typu Yarrow, 2 maszyny parowe, 2 śrubytrzyłopatowe o średnicy 2,359 m, ster.Moc siłowni:4800 KM, w1913 roku 4137 KM.Prędkość:maksymalna 23 w, w 1914 roku21,18 w.Zapas węgla:143 t.Zasięg:4000 Mm przy 12 w, poprzebudowie 2000 Mm przy 20 w.Uzbrojenie pierwotne:1działo kal. 66 mm L/45 Skoda, 8 dział kal. 47 mm L/44 Skoda, 2 wyrzutnie torped kal. 450 mm (1 stała na dziobie, 1obrotowa na rufie); od1909roku: 1 działo kal. 70 mm L/45 Skoda, 8 dział kal. 47 mm L/44 Skoda, 3 wyrzutnie torped kal.450 mm (1 stała na dziobie, 2 obrotowe na rufie), miny morskie.Załoga:84 ludzi (5 oficerów i 79 marynarzy).SMS Satellit− austrowęgierska kanonierkatorpedowa z końca XIX wieku, biorąca udział w I wojnieświatowej, od 1911 roku używana jako okręt szkolny, od1914 roku jako okręt patrolowy. Okręt unikatowy w swojejklasie, podobny do SMS Trabant.SMS Satellit należał do grupy sześciu kanonierektorpedowych zamówionych w latach 1888−1892 przezmarynarkę Austro-Węgier w celu sprawdzenia typu okrętunajlepiej dostosowanego do potrzeb marynarki. W służbieaustrowęgierskiej jednostki te klasyfikowano oryginalnie jakoTorpedofahrzeug, która to nazwa oznaczała początkowookręty torpedowe o długości do 61 m (200 stóp) i byłanastępnie używana także dla kontrtorpedowców. Wzorującsię na brytyjskiej terminologii, okręty te nazywano teżnieoficjalnie niszczycielami (niem. Zerstörer), co spotyka siętakże w literaturze, jednakże ustępowały one znacząconiszczycielom prędkością i miały słabsze uzbrojenie.Ponieważ marynarka austrowęgierska miała wątpliwościco do walorów okrętów napędzanych jedną śrubą, kolejnekanonierki torpedowe budowano z napędem na dwie śruby.Pierwszą z nich była SMS Planet, którą zamówiono w brytyjskiejstoczni Palmer w Yarrow. Wodowano ją w 1889 roku. Podobnyokręt SMS Trabant zbudowała austriacka stocznia STT wTrieście (wodowana w 1890). Były one większe i silniej uzbrojoneod poprzedników. Ostatnia z typowych kanonierek torpedowych,SMS Satellit stanowiła ulepszenie projektu SMS Trabant, lecz jejbudowę ponownie zamówiono w stoczni Schichau w Elblągu.Okręt wodowano w 1892 roku.2Napęd stanowiły dwie trzycylindrowe maszyny parowepotrójnego rozprężania o ciśnieniu roboczym 13 atm.,napędzająca dwie śruby trzyłopatowe oraz cztery kotły typulokomotywowego. Po przebudowie od 1913 roku napędstanowiły 3 kotły wodne typu Yarrow, 2 maszyny parowe, 2śruby trzyłopatowe o średnicy 2,359 m. Okręt otrzymał trzykominy. Uzbrojenie stanowiło pojedyncze działa kalibru 66 mmL/45 Skoda (nominalnie 7 cm Skoda L/45), oraz osiem działkal. 47 mm Skoda L/44 (4,7 cm Skoda L/44). Uzbrojenieuzupełniały dwie wyrzutnie torped kal. 450 mm, jedna stała nadziobie oraz jedna obrotowa na rufie. Od 1909 roku do składu uzbrojenia na rufie dodano jedną wyrzutnię torped kal. 450mm. Po przebudowie okręt uzyskał urządzenia do stawiania i trałowania min.W 1891 roku k.u.k. Kriegsmarine złożyła w stoczni F. Schichau w Elblągu zamówienie na nową Torpedofahrzeug.Pod numerem stoczniowym 482 w styczniu 1892 roku rozpoczęto budowę nowego okrętu. Budowa przebiegała dośćsprawnie i 21 września nastąpiło wodowanie kadłuba, któremu nadano imię SMS Satellit. W dniu 30 grudnia okręt po razpierwszy przeszedł test morski, w czasie którego osiągnął prędkość 21,86 węzła. 21 marca 1893 roku okręt wyruszył wpodróż do ojczyzny. W czasie jej trwania odwiedził Dartmouth, Brest, Cadiz, Gibraltar, Palermo i 21 kwietnia wpłynął dobazy marynarki w Poli, gdzie w tamtejszym arsenale zakończono wyposażanie okrętu.W dniu 24 czerwca 1893 roku okręt uroczyście przyjęto w skład flotycesarskiej. Przed przydziałem do eskadry torpedowej w kanale Fasanaprzeprowadzono testy uzbrojenia torpedowego. Wiosną 1894 roku na okręciezainstalowano tory do stawiania min morskich i wyposażono w 20 min. W teścieprędkości w dniu 12 kwietnia okręt osiągnął prędkość jedynie 19,75 węzła. 16kwietnia doszło do kolizji z pancernikiem Habsburg, w wyniku której Satellit doznałuszkodzenia dziobu oraz wyrzutni torpedowej i do końca września przebywał wstoczni remontowej. W latach 1895-1896 przebywał w rezerwie, z którejprzechodził latem na przeglądy techniczne i ćwiczenia floty.Lądowanie wojsk greckich w lutym 1897 roku na Krecie podczas wojnyturecko-greckiej doprowadziło do interwencji mocarstw, a więc równieżzaangażowania floty austrowęgierskiej. Cesarska i Królewska Marynarka Wojennabyła trzecim co wielkości kontyngentem po Royal Navy i włoskiej Regia Marina. SMS Satellit 17 lutego wraz ztorpedowcami Sperber, Kiebitz i Elster został skierowany w pierwszej grupie okrętów skierowanych na Kretę. Okrętemflagowym oddziału interwencyjnego był krążownik pancerny SMS Kaiserin und Königin Maria Theresia. Na krecieprzebywał już pancernik wieżowy SMS Kronprinzessin Erzherzogin Stephanie oraz krążownik torpedowy SMS Sebenico.Skład oddziału był zmienny. Do końca kwietnia został on wzmocniony m.in. krążownikiem torpedowym SMS Tiger ikanonierkami torpedowymi SMS Blitz i Komet. Presja krajów interweniujących doprowadziła do wycofania wojsk greckichz Krety i zakończenia interwencji. 13 grudnia rozwiązano oddział i okręt 18 grudnia wyruszył w podróż do ojczyzny doportu w Poli, gdzie dotarł w ostatni dzień 1897 roku. Tam 4 stycznia 1898 roku został wycofany ze służby. W latach 1898-1903 SMS Satellit przebywa na zmianę w rezerwie i służbie czynnej, biorąc udział w ćwiczeniach letnich. W zimie 1902roku przechodzi remont kotłów i silników. Na początku maja 1904 w towarzystwie pancerników Habsburg, Arpad iMonarch udaje się w podróż po portach Lewantu.3 stycznia 1905 roku SMS Satellit w Poli taranuje i zatapiatorpedowiec Nr XXXVIII. Dowódca okrętu zostaje uniewinniony zaspowodowanie wypadku, ale otrzymuje naganę za oddalenie się zmiejsca wypadku i nierozpoczęcie działań ratowniczych. Od lutego dokwietnia ponownie odwiedza porty Lewantu, tym razem w towarzystwiekrążownika Aspern, okrętów liniowych Habsburg, Arpad i Babenberg.Dłuższe pobyty odbyły się od 20 lutego do 8 marca w Salonikach, a od17 kwietnia do 6 w Smyrnie. Pod koniec lata 1905 roku SMS Satellitpodczas nocnych ćwiczeń ponownie zderzył się z torpedowcem, jednakjuż bez tak tragicznych skutków. W dniu 23 grudnia 1905 roku okrętzostaje wycofany ze służby i przeniesiony do rezerwy na cały następnyrok. Pozwala to na przeprowadzenie napraw uszkodzeń orazzainstalowanie za mostkiem dwóch obracanych wyrzutni torpedowych. Pomimo tej modernizacji przebywa w latach 1907-1908 w rezerwie. Do czynnej służby zostaje powołany 15 lutego 1909 roku, a jego macierzystym portem zostaje Lussin,a następnie od stycznia 1910 roku Teodo. Od października tego roku Satellit zostaje okrętem szkolnym AkademiiMarynarki Wojennej w Fiume. Bierze też regularnie udział w letnich ćwiczeniach floty.W dniu 15 sierpnia 1912 roku okręt zostaje skierowany do remontu. W trakcie tej przebudowy na okręcie zostająposzerzone o jeden metr pomieszczenia kotłowni, zostają zainstalowane trzy nowoczesne kotły firmy Yarrow i trzy nowekominy w miejsce jednego. W trakcie próby poremontowej okręt wykazuje moc napędu na 4137 KM i osiąga maksymalnąprędkość 21,18 węzła. W dniu 14 czerwce 1913 roku zostaje ponownie powołany do służby czynnej.Wybuch wojny zastaje SMS Satellit w Porto Re. Okręt zostaje skierowany do Poli, gdzie zostają muzainstalowane urządzenia do stawiania min. Okręt pobiera 60 min morskich jako materiał na uzupełnianie pól minowychw okolicach Poli. W czasie wojny pełnił służbę konwojową na szlaku między Polą a Cattaro, patrolował podejścia do Poli,uczestniczył w stawianiu i unieszkodliwianiu pól minowych.Okręt przetrwał wojnę. Po kapitulacji Satellit znajdował się pod administracją brytyjską. W styczniu 1920 zostałprzez konferencję międzyaliancką w Paryżu przyznany Francji i tam został złomowany w 1921 roku. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl