Odnośniki
- Index
- Keetje Tippel Polskie, Keetje Tippel (Namiętność Kate)
- Katalog Oriflame 6 2013 Polska polski, Oriflame
- Kino polskie 1989-2009 Historia krytyczna praca zbiorowa, !!! ART (Sztuka) Newest, Kultura i sztuka
- Kazimierz Sawicki - Rachunkowosc finansowa przedsiebiorstw wedlug polskiego prawa bilansowego oraz dyrektyw UE i MSR MSSF - czesc II - Zadania z rozwiazaniami
- Karen Rose - Suspense 07 - I Can See You, ciekawe, Karen Rose
- Karen Rose - Suspense 04 - Nothing To Fear, ciekawe, Karen Rose
- Karen Rose - Suspense 08 - Silent Scream, ciekawe, Karen Rose
- Kilka ciekawostek o 206, 206
- Kiedyś będziemy szczęśliwi - Paweł Wysoczański (2011) - dokument, Najciekawsze etiudy polskich studentów
- Karta pracy ucznia, Pedagogika, MATERIAŁY DO PRÓB DIAGNOSTYCZNYCH J. POLSKI, KL.IGIMNAZJUM
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- jakbynigdynic.opx.pl
Kesicka Kondycja polskiego prosumenta, Publikacje, Ciekawe teksty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]//-->WERSJA PRE-PRINTAnna KęsickaKondycja polskiegoprosumentaCelem tej publikacji jest przyjrzenie się trendom, którewpływają na kształtowanie zjawiska prosumeryzmu w Pol-sce. Z jednej strony współczesny konsument jest otoczonyświatem interaktywnym, który zachęca do dzielenia sięswoimi doświadczeniami, z drugiej rynek e-zakupów urósłi dojrzał. Czy narzędzia, które oferuje internet i otoczenieużytkownika, sprzyjają jego aktywności w sieci1? Czy inte-raktywność, która jest immanentną cechą nowych mediów,pobudza go do kreowania spersonalizowanych produktówi usług2? Według wielu badaczy akty konsumpcji będą sil-niej powiązane z coraz większą liczbą życiowych aktyw-ności, a to w coraz większym stopniu będzie kształtowaćtożsamość jednostki3.Już w latach siedemdziesiątych dwudziestego wiekuzaczęto zwracać uwagę, że pomiędzy kupującym a sprzeda-jącym potrzebny jest dialog uwzględniający potrzeby tegopierwszego. W 1980 roku Alvin Toffler4uznał, że granicaZob. D. Barney,Społeczeństwo sieci,przeł. M. Fronia, Warszawa: Sic!2008, s. 9.2Zob. M. Lister i in.,Nowe media. Wprowadzenie,przeł. M. Lorek, A. Sadza,K. Sawicka, Kraków: Wydawnictwo UJ 2009.3Zob. Z. Bauman,Socjologia,przeł. J. Łoziński, Poznań: Zysk i S-ka 1996,s. 214.4Zob. A. Toffler,Trzecia fala,przeł. E. Woydyłło, Warszawa: PIW 1986, s.305.1217Anna Kęsickapomiędzy producentem a konsumentem się powoli zaciera.Badacz rozróżnił trzy okresy – pierwszą falę – okres przed-industrialny, w którym dominowała produkcja na potrzebywłasne; drugą falę – industrializm – rozpoczęcie masowejprodukcji na wymianę, która rozdzieliła rolę konsumentai producenta; trzecią falę – zmiany w percepcji konsumentówi producentów stające się tożsame z falą pierwszą. Rozwija-jąc tę teorię, Toffler ukuł pojęcie prosumenta. Jest to konta-minacja słów producent (producer) i konsument (consumer).Przywołany tutaj prosument nie tylko chce otrzymywać pro-dukt zindywidualizowany, dostosowany do swoich potrzeb,ale zamierza wpływać także aktywnie na proces jego two-rzenia poprzez organizowanie się w społeczności skupio-ne wokół określonych marek5. Rozumienie prosumpcji jestbardzo szerokie. Z jednej strony to stworzenie zindywiduali-zowanego produktu odpowiadającego potrzebom świado-mego prosumenta, który taki produkt „zamawia”, z drugiejprosumpcja oznacza również działania, które konsumenciwykonują za producentów. Można tu przytoczyć słynny jużprzykład barów szybkiej obsługi, gdzie klient odbiera jedze-nie, a po zjedzeniu wyrzuca resztki i odnosi tacę na miejsce6.Konsumenci coraz częściej pełnią funkcję „swych własnychmaklerów, agentów turystycznych i ekspedientów”7.Zob. P. Siuda,Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnychi ponadpaństwowych społeczności fanów,Warszawa: ASPRA-JR 2012;tenże,Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zróżnico-wanie,„Studia Socjologiczne” 2012, nr 4 (207); P. Siuda i in.,Prosumpcjo-nizm pop-przemysłów. Analiza polskich przedsiębiorstw z branży rozryw-kowej,Warszawa: Collegium Civitas Press 2013.6Zob. G. Ritzer,Makdonaldyzacja społeczeństwa,przeł. L. Stawowy, War-szawa: Muza 2005.7A. Toffler, H. Toffler,Rewolucyjne bogactwo,przeł. P. Kwiatkowski, Prze-źmierowo: Kurpisz 2007, s. 212.5218Kondycja polskiego prosumentaWarto się zastanowić, kim jest prosument. Czy oso-ba, który wpływa na wytworzenie przedmiotu, podejmu-jąc działanie pojedynczo czy kolektywnie, we współpracyz producentem czy też stając się nim sam, będzie w takimsamym stopniu wypełniał definicję prosumenta jak osoba,na którą (często w ramach optymalizacji kosztów) prze-rzuca się konieczność wykonania nieodpłatnej pracy? Kry-tycznie piszą o tym Don Tapscott i Anthony D. Williams:„stajemy się siłą roboczą podlegającą outsourcingowi […].Chociaż możemy (albo i nie) odnosić korzyści z działańprowadzonych wspólnie z takimi podmiotami, to zapew-ne tylko one zwiększą dzięki temu swą wartość”8. Czymw rzeczywistości jest prosumeryzm? Być może odniesienietacy w barze może zawierać się w definicji prosumeryzmu,ale ma zupełnie inne intencje niż kreowanie usługi bądźproduktu.Angażowanie konsumentów w proces wytwarzaniaproduktów ma miejsce już od wielu lat9. Znaczna część firmtwierdzi, że produkty wytworzone wspólnie z klientamibądź z uwzględnieniem ich uwag odnoszą większy sukcesrynkowy. Takie doradztwo przy projektowaniu towarówstaje się zjawiskiem powszechnym. Obecnie większość pro-duktów – zwłaszcza związanych z nowymi technologiami –ma możliwość modyfikowania, czyli wprowadzania zmianprzez ich użytkowników. Dla klienta to szansa na doskona-le dopasowany produkt; dla firmy to możliwość stworzenialinii produktów w oparciu o pracę konsumentów. WydajeD. Tapscott, D. A. Williams,Wikinomia. O globalnej współpracy, którazmienia wszystko,przeł. P. Cypryański, Warszawa: WAiP 2008, s. 293.9Zob. N. Gershenfeld,FAB: The Coming Revolution on Your Desktop – FromPersonal Computers to Personal Fabrication,New York: Basic Book 2005.8219 [ Pobierz całość w formacie PDF ]