Ken Blanchard, ebooki-ksiazki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1001 sposobów na
nagradzanie pracowników
Autorzy: Ken Blanchard, Bob Nelson, Stephen Schudlich
T³umaczenie: Micha³ Dadan, Micha³ Szolc
ISBN: 83-246-0097-3
Tytu³ orygina³u:
Format: A5, stron: 266
Dlaczego prze³o¿eni tak rzadko nagradzaj¹ podw³adnych? Otó¿ brakuje im czasu,
a niekiedy te¿ pomys³owoœci. I trudno siê dziwiæ: s¹ zagonieni i sami nie dostaj¹ nagród
tak czêsto, jak by chcieli. Prze³o¿eni nie nagradzaj¹, bo nie rozumiej¹, jaka si³a drzemie
w pochwa³ach. Tymczasem ka¿dy lubi byæ doceniany, ka¿dy ma ambicjê i chce mieæ
motywuj¹c¹ pracê, w której widzia³by sens. Zapewnij to swoim pracownikom,
a otrzymasz od nich wspania³¹ nagrodê. Nie zaczynaj od podwy¿szania pensji —
przemyœlane, osobiste i szczere wyrazy uznania motywuj¹ bardziej ni¿ pieni¹dze.
Autor omawia wiele sprawdzonych metod nagradzania pracowników: od prostych
spontanicznych gestów do formalnych programów motywacyjnych, podwy¿ek
i awansów. Radzi, jak dostosowywaæ nagrody do rzeczywistych osi¹gniêæ i systemu
wartoœci w firmie. Uczy, jak utrwalaæ po¿¹dane zachowania pracowników.
Wyjaœnia, jak stosowaæ nastêpuj¹ce rodzaje nagród:
wiele pomys³ów, jak powiedzieæ „dziêkujê”;
nagrody rzeczowe;
publiczne wyrazy uznania;
premie za wydajnoϾ;
nagrody za szczególne osi¹gniêcia;
nagrody za zg³aszanie dobrych pomys³ów;
nagrody zespo³owe;
programy punktowej oceny pracy;
motywuj¹ce imprezy integracyjne.
Przeczytaj tê ksi¹¿kê i stwórz dobry system nagradzania pracowników w swojej
organizacji. Mów „dziêkujê” na wiele ró¿nych sposobów. Daj pracownikom to,
czego chc¹, i oczekuj od nich tego samego.
sPis treści
wProwadzenie
13
częśĆ i: nagrody nieformalne
19
Wyrazy uznania — skuteczne darmowe rozwiązania
21
Pomysły na niedrogie nagrody
27
Publiczne wyrazy uznania
43
Dzielenie się wiadomościami
48
Czas wolny
60
Gotówka i bony towarowe
65
Nagrody rzeczowe, w tym ­edzenie i odzież
76
Puchary, tabliczki i inne pamiątki
85
Rozrywki i imprezy firmowe
91
Studium przypadku: wyrazy uznania
102
częśĆ ii: nagrody za szczególne osiągnięcia
105
Nagrody dla wybitnych pracowników
107
Nagrody za wyda­ność, ­akość lub dobre wyniki pracy
115
Nagrody za sugestie zgłaszane przez pracowników
122
Nagrody za wzorową obsługę klienta
131
Nagrody za zrealizowanie planu sprzedaży
145
Nagrody grupowe i zespołowe
160
Nagrody za frekwenc­ę i bezwypadkowość
170
częśĆ iii: nagrody formalne
177
Programy wielopoziomowe, systemy punktowe
179
Konkursy
190
Wycieczki, imprezy okolicznościowe, podróże
197
Edukac­a, rozwó­, samodoskonalenie
206
Postęp, odpowiedzialność, wyróżnienie
212
Akc­e, współwłasność
214
Jubileusze pracownika i firmy
219
Dodatki, zdrowie, rekreac­a
224
Działalność charytatywna, odpowiedzialność społeczna
233
dodatki
237
Dodatek I
239
Dodatek II
240
Dodatek III
241
Dodatek IV
242
skorowidz
261
O Bobie Nelsonie
265
 C Z Ę Ś Ć I
NIEFORMALNE
nych sposobów nagradzania pracowników i wyrażania uznania dla
ich pracy. Może je stosować dosłownie każdy menedżer przy mini­
malnym nakładzie czasu.
Wyniki ostatnich badań przeprowadzonych przez doktora Geralda
H. Grahama, wykładowcę z dziedziny zarządzania na Wichita State Univers­
ity, na grupie 1500 osób wykazały, że najlepszą motywacją jest świadomość,
że kierownictwo docenia osobisty wkład poszczególnych pracowników. Gra­
ham dodaje, iż „Menedżerowie odkryli, że już samo poproszenie pracowni­
ka o większe zaangażowanie działa bardzo motywująco”.
W jednym z badań przeprowadzanych przez tego uczonego ankietowa­
ni stwierdzili, że w ich firmach bardzo rzadko zdarza się, żeby ktoś otrzymał
nagrodę za zasługi bezpośrednio od swoje­
go przełożonego. Zamiast tego w większości
firm nagrody przyznawane są przez kierow­
nictwo najwyższego szczebla i to wszystkim
pracownikom, niezależnie od ich zasług.
Aby je otrzymać, w zasadzie wystarczy być
zatrudnionym w danej firmie. Jest to o tyle
zaskakujące, że nagrody należące do pierw­
szej kategorii są najskuteczniejsze, a te drugie
mają znacznie mniejszą moc oddziaływania.
nagrodę za zasługi bezpośrednio od swoje­
NAGRODY
W
tej części książki przedstawiam szereg nieformalnych, spontanicz­
 2 0
1 0 0 1 s p o s o b ó w N A N A g r A d z A N i E p r A c o w N i k ó w
Na podstawie wyników badań Grahama można wyróżnić pięć najlepszych
technik motywacyjnych:
1.
Składanie przez menedżera osobistych gratulacji pracownikom, którzy
dobrze się spisali.
2.
Pisanie przez menedżera krótkich notatek, które są skierowane do kon­
kretnej osoby i wyrażają uznanie dla jej pracy.
3.
Polityka kadrowa, w której pracownicy awansowani są przede wszystkim
za wyniki.
4.
Chwalenie dobrze spisujących się pracowników w obecności innych
osób.
5.
Organizowanie przez menedżera spotkań motywacyjnych, na których
świętowane są sukcesy zespołu.
Tylko 42% respondentów stwierdziło, że w ich firmach menedżerowie
stosują skuteczną technikę, jaką jest osobiste składanie podziękowań za do­
bre wyniki w pracy. Pozostałe spośród pięciu wymienionych przeze mnie
rozwiązań były stosowane w mniej niż 25% badanych firm.
Nagrody nieformalne są nie tylko tańsze, ale i bardziej skuteczne. Zgod­
nie z wynikami badania „Ludzie, wydajność i płace” przeprowadzonego
w 1987 roku przez American Productivity Center z Houston oraz Ameri­
can Compensation Association, zazwyczaj, aby zmotywować pracownika do
kontynuowania pożądanych zachowań, trzeba przyznać mu premię wyno­
szącą od 5 do 8% jego podstawowego wynagrodzenia. Jednak takie same re­
zultaty można uzyskać, stosując nagrody niepieniężne o wartości 4% podsta­
wowego wynagrodzenia.
Wszystkie rozwiązania opisywane przeze mnie w tej i w pozostałych częś­
ciach książki sprawdzają się najlepiej, gdy są dostosowywane do cech charak­
teru i zainteresowań osób, które chcemy nagrodzić. Dlatego warto zacząć od
zapytania pracowników wprost, jak najlepiej możemy wyrazić im wdzięcz­
ność za dobrze wykonaną pracą.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl