Odnośniki
- Index
- Keetje Tippel Polskie, Keetje Tippel (Namiętność Kate)
- Katalog Oriflame 6 2013 Polska polski, Oriflame
- Kino polskie 1989-2009 Historia krytyczna praca zbiorowa, !!! ART (Sztuka) Newest, Kultura i sztuka
- Kazimierz Sawicki - Rachunkowosc finansowa przedsiebiorstw wedlug polskiego prawa bilansowego oraz dyrektyw UE i MSR MSSF - czesc II - Zadania z rozwiazaniami
- Kiedyś będziemy szczęśliwi - Paweł Wysoczański (2011) - dokument, Najciekawsze etiudy polskich studentów
- Karta pracy ucznia, Pedagogika, MATERIAŁY DO PRÓB DIAGNOSTYCZNYCH J. POLSKI, KL.IGIMNAZJUM
- Kaczorowska Zofia Ewa wzywa 07 - Szmaragd dla Agaty, Ebooki w jezyku polskim
- Kasia (rock version) - Trubadurzy, Pl podkłady mp3 [+], Polskie midi
- Karnawał trwa dla ciebie - Eleni, Pl podkłady mp3 [+], Polskie midi
- Kalyna ne verba - Natalka Karpa, Pl podkłady mp3 [+], Polskie midi
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- milosnikstop.keep.pl
kazdy inny wszyscy rowni, Język polski jako obcy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Europejski Ruch Młodzieży przeciwko Rasizmowi, Ksenofobii,
Przejawom Antysemityzmu i Nietolerancji
Każdy inny,
wszyscy równi…
Warszawa 2003
1
Tytuł oryginalny:
„All different, all equal – education pack”
Copyright © Rada Europy na publikacje w angielskim i francuskim
Tłumaczenie na język polski jest publikowane za zgodą Rady Europy na własną odpowiedzialność tłumacza
Tłumaczenie wstępne: Załęczański Klan Lingwistów przy CSI w Załęczu Wielkim
Tłumaczenie ostateczne: Anita Regucka-Kwaśnik
ISBN 83-89037-21-1
Wydawca:
Harcerskie Biuro Wydawnicze „Horyzonty”
ul. Marii Konopnickiej 6
00-491 Warszawa
hbw@hbw.pl, www.hbw.pl
Broszura powstała dzięki wsparciu finansowemu UNHCR ze środków pozyskanych od UNDP.
2
Szanowni Państwo
Druhny i Druhowie
Z przyjemnością przekazujemy do Waszych rąk książkę
Każdy inny, wszyscy równi...
Jest to pakiet edukacyjny przy-
gotowany przez Radę Europy, który stanowi jeden z elementów programu międzykulturowej edukacji młodzieży
i dorosłych. Pakiet edukacyjny
Każdy inny, wszyscy równi...
jest także elementem wspomagającym program wycho-
wawczy Związku Harcerstwa Polskiego „Barwy przyszłości”. Jednym z jego celów jest wychowanie młodych ludzi
w otwartości i tolerancji. Wykorzystując zawarte w nim materiały, macie znakomitą szansę kształtowania w kiero-
wanych lub kształconych przez Was zespołach postaw otwartości i zrozumienia dla drugiego człowieka.
Polska wersja książki ukazuje się w doskonałym momencie, gdy kontakty Polaków z ludźmi innych kultur są coraz
częstsze. Coraz częściej młodzi Polacy studiują czy podróżują za granicą, a cudzoziemcy odwiedzają nasz kraj.
Coraz większa liczba obcokrajowców mieszka też w Polsce. Wśród nich liczną grupą są uchodźcy.
We współczesnym świecie, kiedy prawie każdy doświadcza kontaktu z innymi kulturami, wzajemna tolerancja staje
się konieczna. Otwartość na drugiego człowieka pozwala dostrzec w różnorodności bogactwo, a jednocześnie
pomaga lepiej zrozumieć własną tożsamość.
Uczenie otwartości i zrozumienia dla innych często wymaga wysiłku, przełamania stereotypów, pokonania strachu
przed nieznanym – to trudne zadanie i wymaga wielu działań i współpracy wielu „aktorów”. Liczymy, że wydaw-
nictwo
Każdy inny, wszyscy równi...
będzie pomocne w realizacji tego zdania.
Bardzo dziękujemy Programowi ONZ ds. Rozwoju za finansowe wsparcie, bez którego wydanie tej książki nie
byłoby możliwe.
Przedstawiciel Wysokiego Komisarza
Naczelnik
Narodów Zjednoczonych
Związku Harcerstwa Polskiego
ds. Uchodźców
Jaime Ruiz de Santiago
hm. Wiesław Maślanka
3
Jaime R
uiz de Santiago
hm. W
iesław Maślanka
4
Wprowadzenie
atwo powiedzieć: „nie mam żadnych uprzedzeń”, „nie jestem rasistą, więc to mnie nie dotyczy” albo „to nie
” albo „to nie
rudniej już powiedzieć: „nie jestem winny temu, co się stało, ale chciałbym
wziąć na siebie odpowiedzialność za to, aby to się już więcej nie powtórzyło”.
”. T
rudniej już powiedzieć: „nie jestem winny temu, co się stało, ale chciałbym
rudniej już powiedzieć: „nie jestem winny temu, co się stało, ale chciałbym
wziąć na siebie odpowiedzialność za to, aby to się już więcej nie powtórzyło”.
Kampania „Każdy inny, wszyscy równi…”
Współczesne społeczeństwa europejskie cierpią z powodu nasilania się wrogości związanej z rasizmem i nietole-
rancją wobec różnych mniejszości. Wielu ludzi w Europie próbuje temu przeciwdziałać, sięgając po możliwości,
jakie daje monitorowanie organów władzy, współdziałanie w organizacjach pozarządowych oraz tworzenie inicja-
tyw lokalnych. Europejski Ruch Młodzieży (Każdy inny, wszyscy równi…) przeciw Rasizmowi, Ksenofobii, Przeja-
wom Antysemityzmu i Nietolerancji ma na celu połączenie sił dla przeciwdziałania wszelkim formom nierównego
traktowania ludzi.
Rosnący problem rasizmu i nietolerancji stał się tematem numer jeden podczas spotkania przywódców 32 państw
członkowskich Rady Europy w Wiedniu w 1993 roku. Podjęto decyzję o opracowaniu planu współpracy krajów
członkowskich, szczególnie w sferze ustawodawstwa i wychowania zwalczających rasizm, ksenofobię, antysemi-
tyzm i nietolerancję. Plan ten też przewidywał europejską kampanię młodzieżową. Kampania ta jest w pełni popie-
rana przez dwie europejskie trybuny pozarządowych organizacji młodzieżowych, CENYC i ECB. Ponieważ pro-
blematyka ta ma zasięg światowy, rok 1995 został ogłoszony przez UNESCO Międzynarodowym Rokiem
Tolerancji.
Zamierzeniem prezentowanej kampanii jest mobilizacja wszystkich grup społecznych do wspólnego działania na
rzecz tolerancji i równowagi, poszanowania godności i praw człowieka, gwarantowania demokracji. Kampania ma
rozpocząć proces trwający przez lata. Cele te nie mogą być nigdy w pełni osiągnięte. Należy jednak stwarzać
warunki do poprawiania sytuacji, angażując przy tym możliwie największą liczbę osób.
Pakiet edukacyjny
Młodzi ludzie nie mogą zdać sobie sprawy ze swej pozycji, zdobywać wiedzy i doskonalić swoich umiejętności, jeśli
nie zrozumieją sytuacji międzynarodowej i narodowej, kształtującej ich świat. Wychowanie międzykulturowe może
zmieniać ten stan rzeczy. Dążyliśmy do stworzenia praktycznych i teoretycznych materiałów, które będą mogły
być wykorzystane przez wychowawców i trenerów pracujących z młodzieżą. Korzystaliśmy z doświadczeń pro-
gramu Ruchu Młodzieży przeciw R
asizmowi i Ksenofobii „
senofobii „ALIEN 93”
ALIEN 93”, opublikowanego w 1993 r.
5
atwo powiedzieć: „nie mam żadnych uprzedzeń”, „nie jestem rasistą, więc to mnie nie dotyczy
Łatwo powiedzieć: „nie mam żadnych uprzedzeń”, „nie jestem rasistą, więc to mnie nie dotyczy
ja zapraszałem tych uchodźców
ja zapraszałem tych uchodźców
”. T
”. T
ja zapraszałem tych uchodźców
”. T
rudniej już powiedzieć: „nie jestem winny temu, co się stało, ale chciałbym
uchu Młodzieży przeciw R
uchu Młodzieży przeciw Rasizmowi i K
asizmowi i K
senofobii „
ALIEN 93”
[ Pobierz całość w formacie PDF ]