Odnośniki
- Index
- Katalog części SKUTER, SKUTERY
- Katalog 11.2012 Oriflame, Oriflame
- Katalog części A6, Audi A6
- Katalog FM 10, PERFUMY FM
- Katalog EATON opp 2010 PL, EATON
- Katalog Oriflame 6 2013 Polska polski, Oriflame
- Katalog Oriflame 10 2013 PL, Oriflame
- Katalog Oriflame 2 2013 Czechy czeski, Oriflame
- Katalog Tupperware wiosna - lato 2011, Tupperware
- Katalog Tupperware jesień - zima 2010 - 2011, Tupperware
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- julkajk.xlx.pl
Katalog Typowych Nawierzchni UTEX, Budowlanka, Normy i dokumenty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]PPH UTEX sp. z o.o.
Katedra Dróg i Mostów
Politechniki
Ś
l
ą
skiej
KATALOG TYPOWYCH KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI
z wykorzystaniem UPS
dr inŜ.
Krzysztof Chlipalski
współpraca
mgr inŜ. Marcin Grygierek
Gliwice, grudzień 2006
Katedra Dróg i Mostów Politechniki
Ś
l
ą
skiej - 2006
PPH UTEX sp. z o.o.
Katedra Dróg i Mostów
Politechniki
Ś
l
ą
skiej
l. WPROWADZENIE
1
.1 Szeroko rozumiana ochrona środowiska oraz rachunek ekonomiczny sprawiają, Ŝe
poszukuje się technologii wykorzystujących materiały poprzemysłowe. Jednym z takich
materiałów są uboczne produkty spalania węgla (UPS) – popiół i ŜuŜel elektrowniany.
PoniŜsze rozwiązania powstały na podstawie wieloletnich doświadczeń - badań
laboratoryjnych i terenowych zrealizowanych przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki
Śląskiej oraz laboratorium PPH UTEX Sp. z o.o.. Wykonano juŜ kilkaset tysięcy m
2
konstrukcji drogowych, a takŜe podbudów w halach, z wykorzystaniem produktów
UTEX-u z analizą ich trwałości.
1.2 Katalog ma na celu:
·
uproszczenie i ujednolicenie projektowania konstrukcji nawierzchni z wykorzystaniem
UPS,
·
stosowanie racjonalnych rozwiązań technicznych, gwarantujących uzyskanie
odpowiedniej nośności i trwałości nawierzchni.
1.3 Katalog opracowano na bazie załoŜeń i schematów konstrukcji ujętych
w „Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych” (1997).
W szczególności wyróŜnia się warstwy konstrukcji nawierzchni:
o
KONSTRUKCJA NAWIERZCHNI
-
warstwa lub zespół warstw słuŜących do
przejmowania i przenoszenia obciąŜeń od ruchu na podłoŜe gruntowe
i zapewniających dogodne warunki ruchu w załoŜonym okresie eksploatacji drogi,
o
WARSTWA
Ś
CIERALNA
– górna warstwa konstrukcji nawierzchnia – słuŜy przede
wszystkim do zabezpieczenia warstw konstrukcyjnych przed bezpośrednim
oddziaływaniem ruchu i infiltracją wody. Warstwa ścieralna moŜe być równieŜ
warstwą konstrukcyjną,
o
WARSTWA WI
ĄśĄ
CA
– jest warstwą konstrukcyjną – słuŜy do przekazywania
napręŜeń na podbudowę. Warstwa wiąŜąca moŜe być połączona w jedną warstwę
z podbudową,
o
PODBUDOWA
- dolna część konstrukcyjna nawierzchni słuŜąca do przenoszenia
obciąŜeń od ruchu na podłoŜe. Podbudowa moŜe składać się z podbudowy
zasadniczej i pomocniczej,
o
PODBUDOWA ZASADNICZA
- górna część podbudowy, podstawowa nośna
część konstrukcji nawierzchni,
o
PODBUDOWA POMOCNICZA
- dolna część podbudowy, oprócz funkcji nośnych
moŜe spełniać funkcję warstwy mrozoochronnej, odsączającej lub odcinającej,
Katedra Dróg i Mostów Politechniki
Ś
l
ą
skiej
2
PPH UTEX sp. z o.o.
Katedra Dróg i Mostów
Politechniki
Ś
l
ą
skiej
o
PODŁO
ś
E DROGOWE
-
grunt rodzimy lub nasypowy niewysadzinowy,
doprowadzony do odpowiedniej nośności (
grupa no
ś
no
ś
ci G1
), zalegający pod
nawierzchnią do głębokości przemarzania, nie mniej jednak niŜ do głębokości, na
której napręŜenia pionowe od największych obciąŜeń uŜytkowych wynoszą ≤0,02
MPa,
o
PODŁO
ś
E ULEPSZONE
– podłoŜe, któremu poprawiono nośność, spełniające
wymagania podłoŜa drogowego. Granica pomiędzy ulepszonym podłoŜem,
a podbudową pomocniczą moŜe być umowna.
1.4 W Katalogu wykorzystuje się Uboczne Produkty Spalania do uzyskania następujących
rozwiązań materiałowo-technologicznych:
o
ULEPSZENIE GRUNTU (KRUSZYWA) POPIOŁEM
(ewentualnie z dodatkiem
cementu lub wapna) - proces technologiczny polegający na mieszaniu
rozdrobnionego gruntu (kruszywa) z optymalną ilością popiołu wzbogaconego
cementem lub wapnem i wody oraz zagęszczeniu takiej mieszanki. Wymagana
wytrzymałość określona normą (PN-S-96012-1997) po 42 dniach twardnienia mieści
się w granicach 0,5 do 2,5 MPa,
o
PODBUDOWA Z BETONU POPIOŁOWEGO
- jedna lub więcej warstw
zagęszczonej mieszanki, która po stwardnieniu stanowi nośną część
nawierzchni (podbudowy) zgodnie z PN-S-06103 o wytrzymałości, po 42
dniach twardnienia, w granicach 5,0 do 8,0 MPa (BETON POPIOŁOWY -
sztuczny kamień powstały w wyniku stwardnienia mieszanki cementowo-
popioło-ŜuŜlowej).
1.5 Materiały oferowane przez PPH UTEX Sp. z o.o. wytworzone na bazie UPS:
Spoiwo
do ulepszania gruntu
SOLITEX
,
Hydrauliczne spoiwo drogowe
SOLITEX B
i
SOLITEX C
,
Piasek
Ŝ
u
Ŝ
lowy
- kruszywo z
Ŝ
u
Ŝ
li paleniskowych UTEX,
Piasek
Ŝ
u
Ŝ
lowy ulepszony
,
Mieszanka betonowa
popiołowo-
Ŝ
u
Ŝ
lowa: UTEX
BP 2,5
, UTEX
BP 5,0
,
UTEX
BP 8,0
.
Katedra Dróg i Mostów Politechniki
Ś
l
ą
skiej
3
o
PODBUDOWA Z GRUNTU (KRUSZYWA) ULEPSZONEGO POPIOŁEM
(ewentualnie z dodatkiem
cementu) - jedna lub dwie warstwy zagęszczonej
mieszanki, która po stwardnieniu poprawia jego właściwości fizykochemiczne oraz
nośne, a jej wytrzymałość określona normą (PN-S-96012-1997), po 42 dniach
twardnienia mieści się w granicach 2,5 do 5,0 MPa,
PPH UTEX sp. z o.o.
Katedra Dróg i Mostów
Politechniki
Ś
l
ą
skiej
2 NORMY I AKTY PRAWNE
PN-S-02201:1998
Drogi samochodowe. Nawierzchnie drogowe. Podział, nazwy,
określenia,
PN-S-02205:1998
Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania,
PN-88/B-04481
Grunty budowlane. Badania próbek,
PN-S-96035:1997
Drogi samochodowe Popioły lotne Wymagania i badania
PN-S-96011:1998
Drogi samochodowe. Stabilizacja gruntów wapnem do celów
drogowych,
PN-S-96012:1997
Drogi samochodowe. Podbudowa i ulepszone podłoŜe
z gruntu stabilizowanego cementem,
PN-S-96013:1997
Drogi samochodowe. Podbudowa z chudego betonu,
PN-S-06103:1997
Drogi samochodowe. Podbudowa z betonu popiołowego,
Dz.U. nr 43 poz. 430
. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
nr 430 z dnia 2 marca 1999 roku w sprawie warunków
technicznych jakimi powinny odpowiadać drogi publiczne,
oraz
PN-EN-14227-1 Mieszanki stabilizowane cementem,
PN-EN-14227-3 Mieszanki popiołowe,
PN-EN-14227-4 Popiół lotny do mieszanek,
PN-EN-14227-5 Mieszanki stabilizowane spoiwem drogowym,
AT/2004-04-1651 Kruszywo z ŜuŜli paleniskowych UTEX,
AT/2004-04-1749 Spoiwo do ulepszania gruntu SOLITEX,
AT/2005-04-1827 Mieszanka betonowa popiołowo-ŜuŜlowa,
AT/2005-03-1866 Hydrauliczne spoiwo drogowe SOLITEX,
Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych. GDDP,
W-wa 1997,
NB-56/RB-3/2006 Badania i określenie cech materiałowych betonu popiołowo-
ŜuŜlowego jako podbudowy drogi. Politechnika Śl., Gliwice
2006.
Katedra Dróg i Mostów Politechniki
Ś
l
ą
skiej
4
PPH UTEX sp. z o.o.
Katedra Dróg i Mostów
Politechniki
Ś
l
ą
skiej
3. PROCEDURA PROJEKTOWANIA KONSTRUKCJI Z U
ś
YCIEM
KATALOGU
Procedura projektowania konstrukcji nawierzchni wg Katalogu bazuje na wymaganiach
ujętych w „Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych”
(KTKNPiP) i jest następująca:
o
ustalenie obciąŜenia ruchem drogi i wyznaczenie jej kategorii ruchu (wg p. 3 KTKNPiP),
o
ustalenie warunków gruntowo-wodnych (wg p. 4 KTKNPiP) i wybór w razie konieczności
metody ulepszenia podłoŜa (wg p. 5.1 - 5.3 KTKNPiP),
o
zapewnienie warunków odwodnienia konstrukcji (wg p. 5.4 KTKNPiP),
o
wybór konstrukcji nawierzchni dla wyznaczonej kategorii ruchu KR zaleŜnie od
załoŜonego materiału podbudowy według tablic 1 - 3.
o
sprawdzenie warunku mrozoodporności podłoŜa (wg p. 5.5 KTKNPiP).
3.1 WZMOCNIENIE SŁABEGO PODŁO
ś
A
PodłoŜe nawierzchni zakwalifikowane do grupy nośności od G2 do G4 moŜe być
doprowadzone do grupy nośności G1 w jeden z wymienionych sposobów:
3.1.1 UPS mo
Ŝ
e zosta
ć
wykorzystany do
ulepszenia
naturalnego podło
Ŝ
a
drogowego do grupy no
ś
no
ś
ci G1 przez wykonanie pod konstrukcj
ą
:
o
na podłoŜu o grupie nośności G2:
10 cm warstwy z gruntów ulepszonych spoiwem SOLITEX o R
m
= 1,5 MPa
lub
10 cm warstwy mieszanki betonowej popiołowo-ŜuŜlowej UTEX BP 2,5
o
na podłoŜu o grupie nośności G3:
15 cm warstwy z gruntów ulepszonych spoiwem SOLITEX o R
m
= 2,5 MPa
lub
15 cm warstwy mieszanki betonowej popiołowo-ŜuŜlowej UTEX BP 5,0
o
na podłoŜu o grupie nośności G4:
25 cm warstwy z gruntów ulepszonych spoiwem SOLITEX o R
m
= 2,5 MPa
lub
25 cm warstwy mieszanki betonowej popiołowo-ŜuŜlowej UTEX BP 5,0
albo
dwóch warstw po 15 cm z gruntów ulepszonych spoiwem SOLITEX:
- warstwa górna o R
m
= 2,5 MPa,
- warstwa dolna o R
m
= 1,5 MPa
lub
dwóch warstw po 15 cm:
- warstwa górna z mieszanki betonowej popiołowo-ŜuŜlowej UTEX BP 5,0,
- warstwa dolna z mieszanki betonowej popiołowo-ŜuŜlowej UTEX BP 2,5.
Katedra Dróg i Mostów Politechniki
Ś
l
ą
skiej
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]