Odnośniki
- Index
- Ketron AUDYA Instrukcja PL, Edukacja Free, Inst.Inst.muzyczny
- Ketron SD5 Instrukcja PL, Edukacja Free, Inst.Inst.muzyczny
- Ken Marten, EDUKACYJNE, Swiat nauki
- karty pracy3, materiały edukacyjne
- Kinezjologia edukacyjna, ebooki, Podręczniki
- Kinezjologia edukacyjna, studia
- Kaim A., Edukacja, pedagogika
- Kartridże atramentowe Xerox M 750, elektronika, Napełnianie tuszu
- Keenan Shy - Zniszczone dzieciśâźstwo, !!! 2. Do czytania, !.Pisane przez życie
- Karuzela polskich piosenek cz.1, - â˘â¤ Różności z Całego Świata 2014, Śpiewniki towarzyskie
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- milosnikstop.keep.pl
Kaim A., EDUKACJA OGROMNA ILOŚĆ z każdej branży
[ Pobierz całość w formacie PDF ]ABCwsparciadladziecizrodzinzagroŜonychwykluczeniemspołecznym
Informatordlanauczycieliinauczycielek
EDUKACJABEZWYKLUCZENIA–
ABCwsparciadladziecizrodzin
zagroŜonychwykluczeniemspołecznym
Informatordlanauczycieliinauczycielek
Wydaniepierwsze,grudzień2007
Ó
ul.Zakopiańska32b/4
80142Gdańsk
tel./fax:+48583021001
fundacja@przestrzeniedialogu.pl
www.przestrzeniedialogu.pl
AgnieszkaKaim
AgataGugniewicz
Konsultacjanaukowa:AleksandraLewandowska–Walter
Redakcjaikorekta:BeataMaciejewska
WszelkieprawazastrzeŜone.PublikacjamoŜebyćprzedrukowywanaireprodukowanawcałości
Informator jest częścią projektu edukacyjnego współfinansowanego
ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach
RządowegoProgramuFunduszInicjatywObywatelskich.
2
FundacjaPrzestrzenieDialogu
lubwczęściwcelachniekomercyjnychzpodaniemźródła.
SPISTREŚCI
WSTĘP................................................................................................................................5
RODZINYNIETRADYCYJNEWPODRĘCZNIKACHSZKOLNYCH..................................8
RODZINYMONOPARENTALNE ......................................................................................10
A.Definicjeidane..........................................................................................................10
B.Problemyzwiązanezwykluczeniemidyskryminacją................................................11
RODZINYZREKONSTRUOWANE ...................................................................................13
A.Definicjeidane..........................................................................................................13
B.Problemyzwiązanezwykluczeniemidyskryminacją................................................14
RODZINYPARTNERÓW ..................................................................................................15
A.Definicjeidane..........................................................................................................15
B.Problemyzwiązanezwykluczeniemidyskryminacją................................................16
RODZICIELSTWOOSÓBHOMOSEKSUALNYCH ..........................................................16
A.Definicjeidane..........................................................................................................16
B.Problemyzwiązanezwykluczeniemidyskryminacją................................................18
RODZINYZASTĘPCZEIDZIECIWYCHOWYWANEPRZEZKREWNYCH ...................19
A.Definicjeidane..........................................................................................................19
B.Problemyzwiązanezwykluczeniemidyskryminacją................................................20
RODZINYADOPCYJNE....................................................................................................21
A.Definicjeidane..........................................................................................................21
B.Problemyzwiązanezwykluczeniemidyskryminacją................................................22
DOMYDZIECKAIRODZINNEDOMYDZIECKA .............................................................23
A.Definicjeidane..........................................................................................................23
B.Problemyzwiązanezwykluczeniemidyskryminacją................................................26
C.ZAPOBIEGANIEWYKLUCZENIU.PROFILAKTYKA.NAUKATOLERANCJI .............29
Reagowanienawykluczeniewklasie............................................................................29
Kontaktzrodzinamipodopiecznych ..............................................................................30
Pozytywnyjęzyk ............................................................................................................30
Szkolneuroczystościrodzinne ......................................................................................31
Propozycjezajęć............................................................................................................33
I.Ćwiczeniadladzieci................................................................................................34
Ćwiczenie1.„Rodzinnatęcza” ..................................................................................34
Ćwiczenie2.„Las” .....................................................................................................44
3
II.ĆwiczeniadlamłodzieŜy........................................................................................47
Ćwiczenie3.„Definicjarodziny”.................................................................................47
Ćwiczenie4.„Rodzinnykroknaprzód” ......................................................................49
Ćwiczenie5.„Wyraźswojezdanie”...........................................................................53
INFORMACJEOAUTORKACH........................................................................................55
BIBLIOGRAFIA..................................................................................................................56
4
Niedasięwspieraćdziecibędącprzeciwkoichrodzinom.
P.HulseboschiM.Koerner
Informatorpt.„EDUK
A
CJA
B
EZWYKLU
C
ZENIA–
A
B
C
wsparciadladziecizrodzin
zagroŜonych wykluczeniem społecznym” kierujemy do nauczycieli i nauczycielek,
pedagogów i pedagoŜek, trenerów, trenerek i innych osób pracujących z dziećmi i
młodzieŜą.Jegogłównymcelemjestwzbudzeniespołecznejrefleksjinatematszkolnej
sytuacji dzieci z rodzin nietradycyjnych, dostarczenie pedagogom i pedagoŜkom
podstawowejwiedzynatentematiwskazanieimsposobówradzeniasobieznajczęściej
spotykanymiproblemamiwynikającymizuprzedzeńwobecnowychtypówrodzin.Celem
projektu jest zatem zapobieganie wykluczeniu społecznemu poprzez wpłynięcie na
procesywychowawczewszkoletak,abyjaknajszerszagrupadzieciczułasiędobrzew
grupierówieśniczej.
UwaŜamy,iŜdobrypedagogpowinienumiećodpowiadaćnapotrzebywszystkich
swoich podopiecznych i starać się, by Ŝadne dziecko nie padało ofiarą nietolerancji,
wykluczenialubprzemocy.
Rodzinasięzmienia
Jeszcze nie tak dawno ogólnie przyjęta definicja rodziny brzmiała następująco:
„Rodzinatogrupaspołeczna,zapodstawęktórejprzyjmujesięinstytucjęmałŜeństwai
wynikający z niego stosunek pokrewieństwa lub adopcji” (Kawula, 1998, s.26, za:
Woźniak, 2000). Obecnie postuluje się odejście od jednej definicji rodziny w kierunku
budowania typologii róŜnorodnych rodzin (tamŜe). Ta zmiana optyki staje się
koniecznością – „standard matka, ojciec plus dziecko coraz częściej nie odpowiada
rzeczywistości”(Kawula,2007b,s.380).Naszapublikacjakoncentrujesięzatemwokół
rodzin nietradycyjnych: monoparentalnych, zrekonstruowanych, adopcyjnych i
zastępczych. Porusza takŜe temat wychowanków domów dziecka oraz dzieci
wychowywanychprzezheteroseksualneihomoseksualneparynieformalne.
5
WSTĘP
[ Pobierz całość w formacie PDF ]