KADŁUBEK 2-[ www.potrzebujegotowki.pl ], Ściągi i wypracowania

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Czynności logistyczne,Procesy logistyczne,Przepływy informacjiMarta KADŁUBEK1PRZEBIEG CZYNNOŚCI I PROCESÓW LOGISTYCZNYCHW PRZEDSIĘBIORSTWIE HANDLOWYMOdwzorowanie podstaw teoretycznych logistyki w przedsiębiorstwie na jego praktycznezastosowanie w działalności gospodarczej przedstawiono w artykule na przykładzie opisuprzebiegu procesów i czynności logistycznych, zachodzących w jednym ześląskichprzedsiębiorstw handlu detalicznego zajmujących się sprzedaŜą materiałów budowlanych.COURSE OF LOGISTIC ACTIVITIES AND PROCESSESIN TRADING COMPANYTransferring theoretical elements of logistics in the enterprise into its practical use ineconomic activity was presented in the article on the example of logistic processes andactivities description of one of Silesian trading company dealing with building materialssale.1. WSTĘPSprawność czynności i procesów logistycznych, wykorzystanie nowoczesnychinstrumentów sterowania tymi czynnościami i procesami oraz ekonomizacja działalności toniezbędne warunki zachowania pozycji rynkowej i uzyskania przewagi konkurencyjnejkaŜdego przedsiębiorstwa. Zarządzanie tymi czynnościami i procesami w ich integralnymrozumieniu to takŜe domena logistyki, a nawet, jak podkreślają Cz. Skowronek i Z.Sariusz-Wolski [12], swego rodzaju filozofia logistyczna.Wielu autorów odwołuje się do podstawy, jaką jest pojęcie logistyki, której dorobekwprowadzany jest w róŜnych formach do teorii zarządzania przedsiębiorstwami [1].Wspólne zdaje się uznanie istoty logistyki, jaką stanowi integracja przepływu zasobów wwymiarze czasu i przestrzeni w taki sposób, by zapewnić maksymalnie moŜliwy standardobsługi podmiotów realizujących procesy podstawowe w zakresie zaspokajania potrzebczłowieka [4].Jak wynika z Rysunku 1, współczesne rozumienie procesów logistycznych to integracjastrumieni rzeczowych i informacyjnych, sprawności ich przepływu oraz kosztów.Wyszczególnione składniki materialne i niematerialne procesów logistycznych powinnyumoŜliwiać zaspokojenie potrzeb odbiorcy w kaŜdym miejscu, czasie i poŜądanej ilości [9].1Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Instytut Logistyki i Zarządzania Międzynarodowego,ul. Armii Krajowej 19 B, 42-200 Częstochowa, tel. 34 3250849, e-mail: kadlubek@zim.pcz.czest.pl1046Marta KADŁUBEKRys. 1.Podstawowe składniki procesów logistycznychŹródło:[12]Odwzorowanie ujęć teoretycznych współczesnego rozumienia procesów i czynnościlogistycznych w przedsiębiorstwie na jego praktyczne zastosowanie w działalnościgospodarczej, przedstawiono w artykule na przykładzie opisu tych procesów i czynności,zachodzących w jednym ześląskichprzedsiębiorstw handlu detalicznego zajmującego sięsprzedaŜą materiałów budowlanych [10].2. GŁÓWNE CZYNNOŚCI I PROCESY LOGISTYCZNEW logistyce jednego ześląskichprzedsiębiorstw handlu detalicznego zajmującego sięsprzedaŜą materiałów budowlanych naleŜy wskazać przede wszystkim:-czynności związane z przepływem towarów,-czynności związane z przepływem informacji,-czynności związane z przepływem dokumentacji.Termin „logistyka wewnętrzna” w opisywanym sklepie budowlanym obejmujeorganizację procesów związanych z [10]:-zamówieniem towarów,-przyjęciem towarów do sklepu,PRZEBIEG CZYNNOŚCI I PROCESÓW LOGISTYCZNYCH …-1047rozpoznaniem towaru pod względem zgodności z zamówieniem, jakości,ilości,-organizacją prac związanych z utylizacją, gospodarką odpadami, surowcamiwtórnymi, paletami,-administracją zwrotami do dostawców i strefą embargo,-gospodarowaniem elementami wyposaŜenia sklepu,-dostarczeniem towaru na dział lub do strefy, gdzie jest on składowany,-udostępnieniem towaru do sprzedaŜy,-składowaniem towaru zaliczkowanego oraz towarów, które mają byćdostarczone do klienta przez przewoźnika (organizacja strefy odbiorutowaru),-organizacją dostaw dla klienta.Na jakość procesów logistyki wewnętrznej w istotny sposób wpływa zwłaszczaorganizacja komunikacji, począwszy od działu przyjęcia i rozpoznania towaru.Znaczący wpływ na poszczególne rozwiązania ma lokalizacja działu przyjęcia irozpoznania towaru, infrastruktura budynku oraz wyposaŜenie sklepu. Spośród ichlicznych składowych stałych i zmiennych, do elementów zmiennych włączyć moŜna:-rozmieszczenie regałów;-wymiary regałów (głębokość, szerokość itp.);-rozmieszczenie urządzeń (np. prasa do kartonów i folii, paskarka, dystrybutorz wodą, kontenery naśmieci,itp.);-rozmieszczenie stref (np. przyjęcie towaru, rozpoznanie towaru, strefa towarurozpoznanego, strefa odbioru towaru SOT, itp.).JeŜeli powyŜsze elementy usytuowane są niewłaściwie w dziale przyjęcia irozpoznania towarów, drogi komunikacyjne nakładają się na siebie, powodującniewydajność zachodzących procesów, powstawanie dodatkowych kosztów, a wkonsekwencji niezadowolenie klienta. Optymalizacja logistyki wewnętrznej w ramachzmiennych elementów, na które zarządzający sklepem mają wpływ, powinnapolegać m.in. na dąŜeniu, by drogi komunikacyjne w obrębie magazynu przecinałysię w jak najmniejszym zakresie. Nie bez znaczenia pozostają przepisy BHP, któretakŜe kierunkują moŜliwości przemodelowania magazynu. W pierwszejkolejności wyodrębnione i projektowane powinny być główne procesyzachodzące w dziale przyjęcia i rozpoznania towarów, a następnie wkomponowanepozostałe zgodnie z powyŜszymi uwagami. Procesy na magazynie naleŜy łączyć zesobą pod względem przepływu strumieni materiałowych, informacyjnych,kapitałowych i ludzi [13]. Wyszczególnienie i ukierunkowanie głównych procesówlogistycznych zachodzących na magazynie, od przyjęcia towaru po przekazanie towaru nasklep, przedstawiono na Rysunku 2.1048Marta KADŁUBEKRys. 2.Procesy logistyczne zachodzące na magazynieŹródło:Opracowanie własne na podstawie [10]3. INFORMACJA JAKO CZYNNIK OPTYMALIZACJI WEWNĘTRZNEJWszelkim przepływom rzeczowym w opisywanym sklepie budowlanym towarzysząprzepływy informacji. Warunkiem przepływu dóbr między punktem nadania a punktemodbioru jest wymiana informacji między nadawcą a odbiorcą [8]. Przepływ informacjiodbywa się zarówno przed rozpoczęciem przepływu towarów, równolegle w czasie tegoprzepływu oraz po zakończeniu przepływu towarów [6].Niektórzy autorzy, m.in. P. W. Bolt [2], M. Chaberek [3], uwaŜają logistykę informacjiza najwaŜniejszą część logistycznego przepływu i czynnik optymalizacji wewnętrznejprzedsiębiorstw. Jednocześnie strumienie informacyjne słuŜą zarówno celom decyzyjnym,jak i wykonawczym w procesach zarządzania przedsiębiorstwem [7]. OptymalizacjiPRZEBIEG CZYNNOŚCI I PROCESÓW LOGISTYCZNYCH …1049wewnętrznej logistyki przedsiębiorstwa słuŜy takŜe część strumieni informacyjnychzorientowanych na komunikację i porozumiewanie się pracowników i grup roboczych. JakoŜe,jak twierdzi J. Penc [11], informacja to katalizator zarządzania; czynnik, który scalafunkcje zarządzania i warunkuje jego optymalizację.Z punktu widzenia zarządzającego działem przepływu i rozpoznania towarów wopisywanym sklepie, właściwy przepływ informacji i zarządzanie informacją determinująskuteczność realizowanych procesów. Bardzo waŜnymźródłempozyskiwania i analizyinformacji jest dokumentacja. Stanowi ona swego rodzaju bazę do dalszychoperacji, takŜe księgowych oraz finansowych. Inne przykładoweźródłapozyskaniainformacji i sposoby na ich wykorzystanie wskazano w Tabeli 1.Tab. 1.Źródłapozyskania informacji i sposoby ich wykorzystaniaŹródłapozyskaniaSposób wykorzystaniaUwagiinformacjiinformacjiSystem:Analiza obciąŜeń tygodnia•obciąŜenieZaleca się systematycznąpod kątem organizacjitygodniapracy działu, planowania weryfikację dostawców•zamówieniazadań dodatkowych oraz w zakresie parametryzacjiniedostarczonereakcji na nieterminowość dostaw.•parametryzacjadostawców. NaleŜy dołoŜyćdostawcówwszelkichstarań,aby• itp.informacjesystemoweodzwierciedlałystanfaktyczny.Kierownicy działówWspólnie z kierownikami Współpraca zhandlowych:kierownikami działówdziałówhandlowychi antycypacja zdarzeń.•dostawaprzygotowanie miejsca w•planowanie zwrotówmagazynie, które będziedo dostawców•przebudowywykorzystane na przykład•itp.pod dostawę. Wspólneplanowanie działań, któremogą mieć wpływ naorganizacjępracymagazynu.Źródło:Opracowanie własne na podstawie [10]Z uwagi na specyfikę pracy działu przepływu i rozpoznania towarów, zakresodpowiedzialności i szeroko rozumiane ryzyko, kierownik działu przepływu irozpoznania towarów zobowiązany jest do ciągłego pozyskiwania informacji. Jednąze stosowanych metod pozyskiwania informacji jest kontrola wszystkich procesówmających miejsce w magazynie. Charakter kontroli powinien być dopasowany do [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl