Katolickość Tomizmu, Woroniecki Jacek

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->KATOLICKOŚĆTOMIZMUJacek Woroniecki OPKATOLICKOŚĆTOMIZMUWprowadzenieMieczysławA.KrąpiecOPInstytut Edukacji NarodowejLublin 1999Copyright©FundacjaServire VeritatiWydawnictwoInstytut Edukacji NarodowejOpracowanie redakcyjne:Maria Joanna GondekWprowadzenieOpracowanie techniczne:Ewa WronaMistrzowskiedziełko0.1.Woronieckiego:Katolickośćtomizmumożebudzićzdziwienie samymtytułem.Ojaką katolickośćchodzi? I - co to jest"tomizm"? Wjęzykustarogreckim"KATHOLOU"znaczy to co pow-szechne, ogólne, konieczne w przeciwstawieniu do tego, co jednostkowe,niekonieczne, partykularne. "Tomizm" jest tu rozumiany nie jakojakiśsystemmyślenia zamknięty,którego trzebasię "nauczyć"- lecz jakożywyciągludzkiego poznaniarzeczywistościw jej koniecznych czynnikach.Podmiotem tego poznania jestkażdy człowiekzdolny"czytać" tęrzeczy-wistośćw tym co jest istotne i dla wszystkichdostępne.Tocała ludzkośćjest wielkimpoznającym"filozofem"; przewodnikami w procesie pozna-waniasą różniwybitnimyśliciele,którzynaprawdę tę rzeczywistość czytająi znią się liczą.Do takichwłaśnie"przewodników" czytania i rozumieniarzeczywistości- tak naturalnej jak i nadnaturalnejnależyTomaszz Akwinu, jeden znajwiększych myślicieli ludzkości.Jego to sposób poz-nania i uzasadniania,liczący sięz dorobkiem poznawczymczłowieka,pozwoliłna utworzenie, w filozofii i teologii, takich procesów poznawania,któresąsprawdzalne, intersubiektywnie sensowne, metodycznieuporząd­kowane i racjonalnie uzasadnione poprzezodwołanie siędo obiektywnieistniejącej rzeczywistości.I jego tok poznania nazwano "tomizmem" za-wartym tak wdziełachsamego Tomasza jak i dociekaniach i pismach tychmyślicieli,którzy poszli"drogą" Tomaszowąw filozoficznym (atakżeteo-logicznym) procesie poznawaniaistniejącej rzeczywistości,zwanej krótko:"bytem".Powszechnośćiobiektywność( a przeto ikonieczność) myślipoz-nawczej Tomasza dotyczyrzeczywistościwidzianej jako"rzeczywistośćczłowieka"i"rzeczywistość światarzeczy-bytów". Rozumienie kim jestKsiążka ukazała sięprzywspółpracy:PolskiegoOddziałuSocieuiIntemasionale Tommaso d'AquinoISBN 83-88162-00-4Wydawca:FundacjaServire VeritatiWydawnictwoINSTYTUT EDUKACJI NARODOWEJ20-082 Lublinul. Zielona 3Druk i oprawa:Poligrafia Inspektoratu TowarzystwaSalezjańskiegoul. Konfederacka 6, 30-306 Kraków; tel. (012) 266-40-00samczłowiekw jego istotnie ludzkich czynnikach ipłynących stąd działańjestniewątpliwiedla nas ludziczymś najważniejszym. Właśnie Św.Tornaszz Akwinudostarczyłnam w swychdziełach, główniewSumie Teologi-cznej,najbardziejgłębokoi wszechstronnie opracowanej koncepcjiczło­wieka, jako bytu osobowegodziałającegopoprzez swe decyzjeświadomiei dobrowolnie w wyborze takich dóbr, któresądobrami rzeczywistymi(prawdziwymi)mogącymi doprowadzićdo ostatecznego celu - jakoprzeznaczenia ludzkiegożycia.Zanalizowany systemdziałańosobowych,układu sprawności, regułracjonalnegopostępowania,maciągłą,nieprze-mijającą, powszechnądodziśdniatrwającąmoc racjonalnego uzasadnia-nia.Płynieona z rozumienia ludzkiego bytu jako osobowej strukturyrozumnej i po ludzku wolnej. Odczytanie bytowej strukturyczłowiekastanowi dlakażdego sprawdzalną drogę prawdziwościowegopoznania. Tosamo dotyczy rozumieniarzeczywistości istniejącej światarzeczy, która torzeczywistośćjawisięjako pochodna od"RzeczywistościPierwszej" Bogajako jedynego "Bytuistniejącegosamego przezsię".Poznanie filozoficzne - atakżew analogicznej mierze: teologiczne -dotyczy realnieistniejącej rzeczywistości,czyli bytu jakoistniejącego.Jeston nam dany w poznaniu spontanicznym, obiektywnym skierowanym dobytu. Poznanie to jestoczywiściekontrolowane przeztowarzyszącąre-fleksję,która pozwala na dalszyciągracjonalnychuzasadnień.Poznanie towyraża sięw integralnym ludzkimjęzyku,scalonym z relacji syntakty-cznych, semantycznych i pragmatycznych.Wśródfilozofów - to zasadniczoArystoteles iŚw.Tomasz -posługiwali sięzintegrowanymjęzykiem,podczas gdy najrozmaitsimyślicieleograniczalisiędoużyciastron (niemalwyłącznie) jużto pragmatycznej,jużto,najczęściej,semantycznej czynawet strony syntaktycznej.Musiałotopociągnąćzasobądeformacjepoznawcze wwyjaśnianiubytu. Wreszcie naczelna formawyjaśniania,stanowiąca odpowiedźna pytanie: "dla - czego?"odsyłado samej rzeczy,w której szukamy i wskazujemy na taki czynnik, którego ewentualnanegacjabyłaby riegacjąsamego bytu danego nam dowyjaśnienia.Tak tok filozoficznego, racjonalnego poznania ( i analogicznie poz-nania teologicznego)sprawił, że Kościół,któregoposłannictwemjest"utwierdzanie w prawdzie"przyjął Św.Tomasza jakoprzewodnikaw poznawaniu prawdy oczłowieku, świeciei ostatecznie Bogu. Zwrócenieuwagi naTomaszową doktrynę poznawczą dokonało się jużzażyciaŚw.Tomasza. A niebyłotożyciei doktrynałatwa,przeciwnie, trudna i wy-magającawielkiegowysiłkupoznawczego.Stąd miaławielu wrogów,nawet wewłasnymzakonie.Urządjednak NauczycielskiKościołaKato-lickiego od czasówPapieżaAleksandra IV anastępnieJana XXII po~becnego PapieżaJanaPawłaII, nieprzerwaniewskazywałi wskazuje naSw. Tomasza jako na przewodnika w filozoficznym i teologicznympoznawaniu prawdy orzeczywistościnaturalnej i nadnaturalnej. W tejmierzepapieżPius XI, poprzeztreśćswej Encykliki nasześćsetleciekanonizacji Tomasza:Studiorum Ducem,wskazałiuzasadnił rolę myśliTomasza w procesie poznawania prawdy. Warto o tym wszystkimwiedzieći niezapominać.Na koniec,wyrazić należy wdzięcznośćAutorompomysłuwydania tychprzemyśleńz okazji 50-tej rocznicyśmierciOjca JackaWoronieckiego, którynależy niewątpliwiedoczołowych myślicielijakichwydałanasza Ojczyzna.MieczysławAlbertKrąpiecOPPrezes PolskiegoOddziałuSocieuiInternazionale Tommasod'Aquino67 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klobuckfatima.xlx.pl